Edit 13.02.2012, stronka projektu: http://grzegorski.net/wiki/doku.php?id=moto:ogar339
Oryginalny post:
Heyah Panie&Panowie
Sto lat mnie tu nie było, odkąd kupiłem sobie nowy motor, ale na stare śmieci zawsze się wraca. Szczególnie, że tu sami patenciarze mieszkają.
Otóż nadszedł czas przeszczepu serca w moim Ogarku 200. Od prawie roku Ogór stoi, bo stare serducho jak u dziadka - przebiegnie się biedak do autobusu i już go kolka łapie. 100km i znów remont. Wpakowałem już kolejne stówy w silnik, a i tak musiałem mieć zapasowy. Emerytura nie wchodzi w grę, bo uwielbiam tego grata żółtego mojego ( <tuli> ) Postanowiłem więc zmienić silnik. Owszem, to zabytek, zaraz mnie ktoś o hipokryzję posądzi, więc z góry zapowiadam - całość przeróbki bedzie odwracalna.
Wybór jednostki nie trwał nawet kwadransa. Ideałem jest czterosuwowe serducho Hondy DAX, obecnie bardzo popularne w postaci chińskiej kopii. Jeżdżę na tym silniku od pół roku, zrobiłem 3500km w ciężkich nieraz warunkach i w 2 osoby. Jedyne grzebanie polegało na zmianie oleju. Motorek potrafi rozturlać ważącą 110 kg maszynę do 70 km/h na prostej bez żadnego tuningu, paląc przy tym poniżej 2l na setkę, nawet w 2 osoby. W dodatku samo mocowanie silnika do ramy w Ogarze 200 nie wymaga wircenia/spawania oryginalnych elementów, a jedynie wykonania nowego mocowania z góry. Wszystko jest już pomierzone, nowe mocowanie nie naruszy nawet lakieru Zanim w ogóle zabrałem się za przeróbkę, obejrzałem niejeden motórek ze zmienionym silnikiem. Da się w miarę prosto, estetycznie, nieniszcząco. Ponieważ od tego roku zmieniłem podejście, wszystkie projekty już mi teraz wychodzą i to całkiem dobrze. Dlatego teraz zabrałem się za to "profesjonalnie" i liczę na sukces.
Wszystkie zdemontowane części zostaną zakonserwowane i wpakowane pod moje łóżko, żeby może kiedyś cofnąć przeróbkę.
Posiadam już następujące składniki:
-zarejestrowany Ogar 200 w dobrym stanie (poza padackim silnikiem)
-nowo zakupiony, kompletny silnik 139QMA, 4 biegi (+ gaźnik, zapłon, moduł itp)
-akumulator 12V i elektrykę - całość podpięta "na stole" działa
-kierunki od CZ, które już mocowałem do Ogóra jeszcze na starym silniku
-"żarówkę" LED własnej konstrukcji do przodu. Pasi w gwint. 3.6W odpowiada 35W halogenowi. Regulacja jasności elektroniczna. Już działa.
-tylny wahacz od Ogara 205, żeby obrócić koło. Zakładałem już. Pasuje
-pedał tylnego hampla od Ogóra 205. Małe spawanko osi i będzie pasił
Teraz najważniejsze, poza składnikami:
-rysunki, pomiary, zdjęcia wstępne
-dokładny zamysł
-wsparcie nawet nielubiącej motocykli bratowej
-wreszcie ukończony warsztacik o pow. 12m2 - własny
-wyposażenie warsztatu (wiertara kolumnowa własnej roboty, spawara, "pół tony" innego sprzętu i wyrko w środku
-znajomych mechaników z warsztatu motocyklowego robiącego m.in. customy
-Tydzień urlopu
Obecnie siedzę nad elektroniczną (procek) blokadą zapłonu, bo silnik tej mocy w 68-kilowej maszynce to sporo. Pociągnąłby ponad 80 na godzinę bez trudu, ale to samobójstwo. Ogranicznik ma palić kontrolkę przy 50 na godzinę (pomiar z koła) i powodować odcinkę przy 55. Wstępnie zamontowałem w Kingwayu - odcinka już działa, bo w tym module to banał.
Żeby nie zapeszać, nie pochwalę się w trakcie prac niczym, czego nie będę miał zrobionego.
Liczę na wasze wsparcie/pomysły/patenty/uwagi
Kosztorys wstępny (wydane):
-Ogar 200 z nowymi oponkami + rejestracja + nowa kiera (pękła wzdłuż na spawie rury) 550 zł
-silnik 139QMA + gaźnik + moduł + wysyłka 680 zł
-kierunki 30 zł
-LED-y do kierunków 24 zł
-moduł LED do przodu (3 LED 1.2W + elektronika) 50 zł
-akumulator 12V 7Ah (dostałem w prezencie) - kosztowałby 40 zł
-reszta elektroniki, kable itp 50 zł
-wahacz tylny + pedał hampla - gratis
-kasa, którą wpakowałem w stary silnik Ogóra bez sensu, w transport na lawecie, w kolejne simmeringi itp. - będzie z 500 w przeciągu tych 2 lat (tego nie wliczam)
Całość musi się zmieścić w 1500 zł. Tym bardziej, że simsonowski gaźnik i zapasowy silnik typu 223 (nowe co się tylko da łącznie ze śrubkami) idzie na sprzedaż.
Ogar 200 - swap silnika 4T.
Posty: 57
• Strona 1 z 4 • 1, 2, 3, 4
Ogar 200 - swap silnika 4T.
Ostatnio edytowano 13 lut 2012, o 14:28 przez c64club, łącznie edytowano 2 razy
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Eeeeej nie rób mu odcinki zapłonu!!!! zrób takie przełożenie żeby bujał sie do 60-65 km/h oponki tył/przód daj od charta panterki, i nie bedzie żadnego samobójstwa, i moc to to bedzie miało zapodaj jakieś fotki dotychczasowych postepów w pracy
- Adamas1
- Zwycięzca konkursu
- Posty: 1734
- Dołączył(a): 5 lip 2009, o 09:22
- Lokalizacja: okolice Chojnic
- Pojazdy: 2x OGAR 200, OGAR 205, Komar 2350, Delta, rower Goplana 1966
Jestem takiego zdania jak Adamas1. Po co męczyć silnik jak można mu dodać werwy zmniejszając prędkość ? Zmiana zębatek jest o wiele prostsza niż kombinowanie z ograniczeniem prędkości prockiem.
-
Konrad - Przyjaciel forum
- Posty: 7324
- Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
- Lokalizacja: Lędziny
- Pochwały: 3
Kontrolka informująca o osiągnięciu danej prędkości (50km/h) jest bardzo dobrym pomysłem, ale odcięcie zapłonu chyba nie jest potrzebne (przynajmniej przy prędkości 55km/h). Lepiej by było połączyć oba pomysły (zmiana przełożeń i odcięcie) i mieć prędkość maxymalną około 65km/h z ewentualnym odcięciem (bo bez sensu jest także maszyna, która będzie osiągać 50km/h przy wysokich obrotach). Czasami jest sytuacja, że po prostu trzeba maszynę trochę przycisnąć i wykrzesać z niej nieco więcej niż 50km/h.
-
Angler - Zwycięzca konkursu
- Posty: 2224
- Dołączył(a): 12 sie 2007, o 20:33
- Lokalizacja: Rawicz
- Pochwały: 9
- Pojazdy: Yamaha XS 400 27 KM, Opel Meriva 1,7CDTI 100kuni, Keeway Cruiser 18 koników i Peżo ludix mocy b/d.
Nie do końca jasno się wyraziŁem. Zrobię przelozenia takie, zeby przy 6000 obr osiagal 55 na godzine na czwórce (lub zblizone do tego). Nie będę go piŁowaŁ 10k obrotów przy 50 na godzinę bo szkoda silnika i wachy. Aż taki wariat nie jestem.
Przy tej masie (nieco poniżej 70 sam motór + chudy brat) bedzie dobrze. A odcinke nie calkowita, tylko taka, zeby nie kazdy zaplon dochodzil do skutku. efekt jest taki, jakby Cie ktos za bagaznik przytrzymal.
A pomysl z odcinką stąd, że jak na mój gust hample Ogara są za slabe na 70 na godzinę. Przy 9000 obrotów ten silnik mógby Ogórem zamiatać i z prędkością 80 na godzinę, dlatego chcę dziada ograniczyć. Na trójce odcinka również zadziaŁa przy 55 na godzinę, ale obroty będą inne. Wpierw będę jeździć Ogórkiem na naszej testowej "autostradzie międzyosiedlowej", gdzie są 3 pasy na odcinku 1 km i ustalę rzeczywistą prędkość, przy jakiej zrobić odcinkę (tzn. tŁumienie zapŁonu).
Póki co, jadę na weekend w góry, w przyszŁym tygodniu popoŁudniami wstawiam elektrykę do grata, a na zaprzyszŁy tydzień mam urlop, to zrobię mechanikę i oblatywanie.
Przy tej masie (nieco poniżej 70 sam motór + chudy brat) bedzie dobrze. A odcinke nie calkowita, tylko taka, zeby nie kazdy zaplon dochodzil do skutku. efekt jest taki, jakby Cie ktos za bagaznik przytrzymal.
A pomysl z odcinką stąd, że jak na mój gust hample Ogara są za slabe na 70 na godzinę. Przy 9000 obrotów ten silnik mógby Ogórem zamiatać i z prędkością 80 na godzinę, dlatego chcę dziada ograniczyć. Na trójce odcinka również zadziaŁa przy 55 na godzinę, ale obroty będą inne. Wpierw będę jeździć Ogórkiem na naszej testowej "autostradzie międzyosiedlowej", gdzie są 3 pasy na odcinku 1 km i ustalę rzeczywistą prędkość, przy jakiej zrobić odcinkę (tzn. tŁumienie zapŁonu).
Póki co, jadę na weekend w góry, w przyszŁym tygodniu popoŁudniami wstawiam elektrykę do grata, a na zaprzyszŁy tydzień mam urlop, to zrobię mechanikę i oblatywanie.
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
c64club Największy patenciarz na MM
FSO Polonez to jest to
"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew
"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew
-
Marek.K. - Zwycięzca konkursu
- Posty: 8494
- Dołączył(a): 13 lut 2009, o 17:36
- Lokalizacja: Winda, NKE
- Pochwały: 16
- Pojazdy: Pare Komarów :D
Oponki są nowe jakieś niemieckie 3.0x18 ze "sportowym" bieżnikiem, poprzedni wlaściciel nabyl. Zimą się trzymają nawet. Tylko te 2 maleńkie bębny jako hamulce, są przeznaczone do motorowerowych prędkości.
Zasada generalna - bezpieczeństwo. Kocham brata i nie zamierzam spowodować, żeby sie uszkodzil. Dlatego na ramie i hamulcach motoroweru nie zabuduję motocykla.
No i swoim Kingwayem czasem odkręcę, żeby zwiać jak się robi niewesolo na drodze. Tylko, że ten mój Kingway jest przeznaczony w calości pod silnik 125, a ma wsadzony 50. Z tą 220mm tarczą z przodu jestem w stanie awaryjnie hamować z 65-70 na godzinę na ktotkim odcinku. Ogór z tej predkości wytracal pęd przez dluuugą drogę, dla mnie za dlugą.
Ee tam. Poza pomyslami, jakie wpakowalem do Ogara na starym silniku, jak membranka czy gazniki uniwersalne, to dopiero pierwsze wariactwo. Dorównanie Hifciometowi nie doszlo do skutku. Hifciowy Ogór - to byla patentmaschine
Zasada generalna - bezpieczeństwo. Kocham brata i nie zamierzam spowodować, żeby sie uszkodzil. Dlatego na ramie i hamulcach motoroweru nie zabuduję motocykla.
Angler napisał(a):Czasami jest sytuacja, że po prostu trzeba maszynę trochę przycisnąć i wykrzesać z niej nieco więcej niż 50km/h.
No i swoim Kingwayem czasem odkręcę, żeby zwiać jak się robi niewesolo na drodze. Tylko, że ten mój Kingway jest przeznaczony w calości pod silnik 125, a ma wsadzony 50. Z tą 220mm tarczą z przodu jestem w stanie awaryjnie hamować z 65-70 na godzinę na ktotkim odcinku. Ogór z tej predkości wytracal pęd przez dluuugą drogę, dla mnie za dlugą.
Marek.K. napisał(a):c64club Największy patenciarz na MM
Ee tam. Poza pomyslami, jakie wpakowalem do Ogara na starym silniku, jak membranka czy gazniki uniwersalne, to dopiero pierwsze wariactwo. Dorównanie Hifciometowi nie doszlo do skutku. Hifciowy Ogór - to byla patentmaschine
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
znając twoje pedantyczne podejście do sprawy-wyjdzie idealnie
powodzenia w pracach
powodzenia w pracach
Piraci drogowi nie są zwyczajnymi idiotami. Oni po prostu chcą się starzeć wolniej niż gdyby stali w miejscu.
uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
-
Mariusz - Zwycięzca konkursu
- Posty: 7045
- Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
- Lokalizacja: Kleśniska
c64club napisał(a):żarówkę" LED własnej konstrukcji do przodu. Pasi w gwint. 3.6W odpowiada 35W halogenowi
Można prosić o jakiś opis schemat itd??
-
Michaus - Zwycięzca konkursu
- Posty: 768
- Dołączył(a): 14 paź 2009, o 20:48
Schematy patentów, HOWTO itp. będę sukcesywnie zamieszczać na mojej stronie domowej i podlinkowywać w dziale "Tutoriale".
Na razie przez weekend testowałem "Odcinkę" w drodze z Katowic do Żywca i z powrotem. Zdławione moto lepsze niż nagłe "szarpanie za bagażnik od tyłu".
Rezygnuję z tego wynalazku na rzecz klasycznego "dławienia" silnika:
-wąska uszczelka na gaźniku jak w Jawce
-coś na wydechu
Z miniprojektu "Odcinka" pozostanie ostrzeżenie o zbliżająej się v-max.
Z innych prac - "reduktor" do przystosowania cewki 8V w instalację 12V powstał i pracował w Kingwayu, ale to raczej patyzantka była. Poradźcie mi może, od jakiego sprzęta wpakować cewkę. Chodzi o trwałość. Do Chiństwa ciężko cewkę zapłonu dostać, poza tym "beczułka" lepiej wygląda niż "pół transformatora" i lepiej jest chroniona.
Michaus bez obrazy, ale jeśli sam tego nie potrafisz zaprojektować, to raczej nie wykonasz tego poprawnie. Bez elektronicznego sterowania wartością prądu (nie napięcia) długo takie coś nie pociągnie, zwykłe "daj oppornik przed diodę" nie wystarcza przy tych mocach. A diodki 1,2W to pokaźny koszt, rzędu 30 zł/szt za dobre, np Kingbrighty. A "noname" nie ma co kupować, bo wydajność żenująca a przekroczyć katalogowe wartości graniczne parametrów nietrudno. Wykombinuję coś "laikoodpornego", to zamieszczę.
Na razie przez weekend testowałem "Odcinkę" w drodze z Katowic do Żywca i z powrotem. Zdławione moto lepsze niż nagłe "szarpanie za bagażnik od tyłu".
Rezygnuję z tego wynalazku na rzecz klasycznego "dławienia" silnika:
-wąska uszczelka na gaźniku jak w Jawce
-coś na wydechu
Z miniprojektu "Odcinka" pozostanie ostrzeżenie o zbliżająej się v-max.
Z innych prac - "reduktor" do przystosowania cewki 8V w instalację 12V powstał i pracował w Kingwayu, ale to raczej patyzantka była. Poradźcie mi może, od jakiego sprzęta wpakować cewkę. Chodzi o trwałość. Do Chiństwa ciężko cewkę zapłonu dostać, poza tym "beczułka" lepiej wygląda niż "pół transformatora" i lepiej jest chroniona.
Michaus bez obrazy, ale jeśli sam tego nie potrafisz zaprojektować, to raczej nie wykonasz tego poprawnie. Bez elektronicznego sterowania wartością prądu (nie napięcia) długo takie coś nie pociągnie, zwykłe "daj oppornik przed diodę" nie wystarcza przy tych mocach. A diodki 1,2W to pokaźny koszt, rzędu 30 zł/szt za dobre, np Kingbrighty. A "noname" nie ma co kupować, bo wydajność żenująca a przekroczyć katalogowe wartości graniczne parametrów nietrudno. Wykombinuję coś "laikoodpornego", to zamieszczę.
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
W sumie z tym zawieszeniem nie będę się wydurniał, bo ta rama nie jest przystosowana do dużych mocy. Jak silnik ogranicze do tych 2,5-3KM (czyli tyle, ile 223 w wersji na terenie PRL), to niczego nie przeciążę.
Robiłem wieczorem próby z cewką od Poloneza (czyli znów męczenie Kingłeja) - dobra, ale ogromna, cieżka i trochę za dużo zjada. Jakie lekkie sprzęty do 125 miały instalację 12V?
PRZYJECHAŁ DZISIAJ SILNIK Zalany olejem, uruchomiony, z wyregulowanym gaźnikiem. 22 kg bydlę waży. Na szczęście nie jest z biegami na około, tylko z klasycznym, motocyklowym układem 1-0-2-3-4. Tak więc do Ogóra idzie mój dotarty silnik z Kingwaya z biegami 0-1-2-3-4, a ten nowy wstawię do Kinga na dotarcie, bo mam chłodnicę i mniejsze ryzyko przegrzania.
King pali 1,65-1,9 l/100. Ogór powinien palić 1,5-1,7l w normalnych warunkach.
Robiłem wieczorem próby z cewką od Poloneza (czyli znów męczenie Kingłeja) - dobra, ale ogromna, cieżka i trochę za dużo zjada. Jakie lekkie sprzęty do 125 miały instalację 12V?
PRZYJECHAŁ DZISIAJ SILNIK Zalany olejem, uruchomiony, z wyregulowanym gaźnikiem. 22 kg bydlę waży. Na szczęście nie jest z biegami na około, tylko z klasycznym, motocyklowym układem 1-0-2-3-4. Tak więc do Ogóra idzie mój dotarty silnik z Kingwaya z biegami 0-1-2-3-4, a ten nowy wstawię do Kinga na dotarcie, bo mam chłodnicę i mniejsze ryzyko przegrzania.
King pali 1,65-1,9 l/100. Ogór powinien palić 1,5-1,7l w normalnych warunkach.
Ostatnio edytowano 21 maja 2016, o 23:54 przez c64club, łącznie edytowano 2 razy
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Posty: 57
• Strona 1 z 4 • 1, 2, 3, 4
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 259 gości