Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Dział opisujący drobne przeróbki, Wasze patenty, usprawniające technicznie lub wizualnie jednoślady.

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez bigsoft » 17 cze 2012, o 14:18

maniekl83 - skoro budujesz moduł zapłonowy, to zakładam, że tak podstawowe w elektronice narzędzie jak miernik uniwersalny posiadasz. Odepnij więc od modułu przewód impulsatora i kopnij energicznie. Zmierz napięcie zgromadzone na kondensatorze wykonawczym (C na tym pseudo schemacie, powinien być 1uF/400V poliestrowy). Jeżeli jest tam przynajmniej 40-50V to już powinieneś mieć iskrę. Jeżeli jest więcej, to bardzo dobrze, jeżeli mniej, to kiepska sprawa z cewką ładującą. Trafo pomijam, bo zakładam, że podłączyłeś je uzwojeniem niskonapięciowym do cewki, a uzwojenie 230V do modułu.

To powyższe to tak dla pewności, bo to, że iskra raz jest, a raz jej nie ma to może być też problem ze sterowaniem tyrystora.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez Pani Kontekstowa » 17 cze 2012, o 14:18

Pani Kontekstowa
 

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez Danio » 17 cze 2012, o 18:30

muciek, na pewno by zadziałało bo nie chce kasy tracić.
Cewka na pewno może być świetlna do tego?
Avatar użytkownika
Danio
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1586
Dołączył(a): 2 lis 2008, o 21:01
Lokalizacja: Pruchna
Pochwały: 3
Pojazdy: WSK 125 / Fiat 126p

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez maniekl83 » 26 cze 2012, o 22:20

A więc tak: na kondensatorze napięcia nie znalazłem, ale za to kopnął mnie tyrystor w miejscu przykręcania kaloryfera, co chyba daje wynik, że padł tyrystor. Jeśli się mylę to mnie poprawcie. Trafo przy lekkim kopnięciu w starter daje 50-60volt.
Avatar użytkownika
maniekl83
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 30 paź 2011, o 20:39
Lokalizacja: Sochaczew
Pojazdy: OGAR 205

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez c64club » 27 cze 2012, o 15:17

A "kaloryfer" (nie mogę, nie bierz się za elektronikę :D) odizolowałeś od tyrystora czy przykręciłeś "na pałę"?
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez maniekl83 » 27 cze 2012, o 18:07

Jeśli mowie, że kopnął mnie tyrystor w miejscu przykręcania kaloryfera (radiatora jak wolisz) to nie znaczy , że go wogóle przykreciłem. Tyrystor nie ma w tej chwili, żadnego chłodzenia, a kopie jak go dotknąć.
Avatar użytkownika
maniekl83
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 30 paź 2011, o 20:39
Lokalizacja: Sochaczew
Pojazdy: OGAR 205

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez bigsoft » 27 cze 2012, o 19:35

Tyrystor w CDI nie potrzebuje żadnego radiatora. Jeżeli Cię kopnęło po dotknięciu tylnej jego ścianki, to nie oznacza, że jest uszkodzony tyrystor, tylko, że na jego anodzie panuje wysokie napięcie. Co ciekawe - tak właśnie ma być. Jego anoda jest połączona z jednym, z biegunów kondensatora wykonawczego (1uF), który jest ładowany przez cewkę zasilającą z prądnicy podczas obracania się koła magnesowego. W momencie podania impulsu na bramkę tyrystora, następuje jego "zapłon", czyli otwiera się kanał anoda-katoda i w tym momencie biegun kondensatora zwarty z anodą, jest zwierany do masy. To powoduje jego rozładowanie poprzez uzwojenie pierwotne cewki wysokiego napięcia, a co za tym idzie - przeskok iskry na świecy.

Tyle teorii. Jeżeli masz wysokie napięcie na tyrystorze, to po pierwsze wygląda na to, że kondensator się ładuje, a po drugie możliwe, że jest problem z jego (tzn. tyrystora) wysterowaniem . Po prostu tyrystor może nie być "zapalany" i nigdy nie ujrzysz w takiej sytuacji iskry,

Napisałeś:

maniekl83 napisał(a):na kondensatorze napięcia nie znalazłem


Jak dokonałeś pomiaru? Wygląda na to, że jednak ładunek w kondensatorze się gromadzi...

Napisz, czy kopnęło Cię podczas obracania magnetem, czy kiedy magneto już stało w miejscu, a Ty dotknąłeś tyrystora?
Ostatnio edytowano 29 cze 2012, o 17:02 przez bigsoft, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez c64club » 27 cze 2012, o 21:02

To i tak trzeba dziada zaizolować, żeby ramy nie dotknął
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym

Re: Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez maniekl83 » 27 cze 2012, o 22:10

Obrazek Obrazek Obrazek
Naładowanie mierzyłem przez przyłożenie igieł miernika do nóżek kondensatora.
Kopało podczas kręcenia kołem agnesowym, ale jak sie zatzymało i dotykałem tyrystora to też kopało.
Avatar użytkownika
maniekl83
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 30 paź 2011, o 20:39
Lokalizacja: Sochaczew
Pojazdy: OGAR 205

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez bigsoft » 29 cze 2012, o 16:35

No dobrze, ale jak miałeś ustawiony woltomierz. Nie jest możliwe, aby kondensator był nie naładowany, a tyrystor "kopał", kiedy koło magnesowe się nie obraca.

Obrazek

Napisz dokładnie do czego przylutowane są te nóżki tyrystora (bo zakładam, że w tym miejscu jest właśnie tyrystor).

c64club napisał(a):To i tak trzeba dziada zaizolować, żeby ramy nie dotknął

Oczywiście. Tak szczerze, to proponuję autorowi tematu kupić małą obudowę uniwersalną za 5-8zł, zamontować to w środku i zalać przynajmniej sylikonem sanitarnym neutralnym (bez kwaśnego odczynu).
Ostatnio edytowano 29 cze 2012, o 16:48 przez bigsoft, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez c64club » 29 cze 2012, o 16:40

sanitarnym? i po pół roku nie pozna tej kupy śniedzi, którą wcześniej zlutował a potem potraktował silikonem z kwasem octowym. Do elektroniki (poza elementami wydzielającymi dużo ciepła) silikon DEKARSKI - w nim rozpuszczalnikiem jest alkohol a elektronika nie cierpi od tego.
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez bigsoft » 29 cze 2012, o 16:43

Powiem tak. Są różne sylikony sanitarne (sam się o tym przekonałem). Można kupić zarówno bez tego kwasu octowego jak i z kwasem octowym. Chodzi mi oczywiście o sylikon neutralny, bez kwasu (a poznać to można choćby po charakterystycznym, kwaśnym zapachu - takiego NIE stosować).

Sam zalewam swoje układy takim sylikonem (bez kwasu), kilka takich naprawiałem po kilku latach i problemu nie było. Poprawiłem poprzedni post.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez c64club » 29 cze 2012, o 16:55

Ale to trzeba ludziom napisać. Zaleje ktoś kwaśnym i będzie potem płacz w trasie.
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez bigsoft » 29 cze 2012, o 17:01

Masz rację, po prostu moje niedopatrzenie, za co szczerze przepraszam :)
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez Marcek » 29 cze 2012, o 17:56

Wypada jeszcze sprawdzić przewodność silikonu, można się czasem zdziwić ;) Ja się już raz zdziwiłem :D
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Zapłon w wsk 125 na module skutera str 3

Postprzez maniekl83 » 29 cze 2012, o 18:03

Obrazek
Proszę, tak na prędko, ale jest.
Avatar użytkownika
maniekl83
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 30 paź 2011, o 20:39
Lokalizacja: Sochaczew
Pojazdy: OGAR 205

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Modyfikacje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 343 gości

cron