Chart przewiniecie 12v

Dział opisujący drobne przeróbki, Wasze patenty, usprawniające technicznie lub wizualnie jednoślady.

Chart przewiniecie 12v

Postprzez phoenix » 10 kwi 2012, o 21:00

Witam wszystkich użytkowników forum.

Zabrałem się za przewinięcie cewek w charcie. Plan jest taki, żeby przwinąć 4 cewki (świetlne oraz ładowania), tak aby ładowały akumulator. Z akumulatora stale będzie pobierane ok 70w, czyli ładowanie powinno byc przynajmniej 80w.

Zaczałem od odwinięcia drutu z cewki świetlnej. Dokonałem przy tym potrzebnych pomiarów:
- 171 zwojów
- 8 warstw
- średnica drutu 0.8mm (z izolacją)

Teorytycznie aby otrzymac 12v powinienienem mieć 342 zwoje. Biorąc pod uwagę to, że dostępne są druty co 0.1mm wybrałem drut 0.6mm Po zwymiarowaniu rdzenia cewki wyszło, że na 1 warstwę przypada 30 zwoji, a warstw jest 11. Czyli razem 330 zwoji, co daje ok 11.6v oraz teorytycznie 18w

18*4=72w czyli troszkę za mało.
To co tu napisałem to oczywiście czysta teoria.

I teraz moje pytania:
Czy te 11.6v wystarczy Czy uda się uzyskać te 80w?
Czy jeżeli nawijam drut to na każdej warstwie powinno byc ok. tyle samo zwoji? (chodzi o to, czy u samej góry mogę nawijać drut tak jak by trójkątnie. im większa warstwa tym mniej zwoji)
Czy średnica drutów nawojowych dostępna w sklepach internetowych jest podana z izolacją, czy też bez?

Bardzo proszę o pomoc.
phoenix
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3
Dołączył(a): 10 kwi 2012, o 20:44
Pojazdy: Chart 210

Chart przewiniecie 12v

Postprzez Pani Kontekstowa » 10 kwi 2012, o 21:00

Pani Kontekstowa
 

Chart przewiniecie 12v

Postprzez bigsoft » 10 kwi 2012, o 22:51

phoenix napisał(a):I teraz moje pytania:
Czy te 11.6v wystarczy Czy uda się uzyskać te 80w?


Wiesz, 80W możesz uzyskać przy tych 11V, tylko co z tego, skoro prądnica nigdy nie naładuje akumulatora. Musisz uzyskać pod obciążeniem 14,5V na wyjściu z mostka prostowniczego, wtedy można pogadać o ładowaniu. Oczywiście tych 14,5V nie dostaniesz na wolnych obrotach, ale po lekkim dodaniu gazu na pewno powinieneś mieć powyżej 12,5V.

phoenix napisał(a):Czy jeżeli nawijam drut to na każdej warstwie powinno byc ok. tyle samo zwoji? (chodzi o to, czy u samej góry mogę nawijać drut tak jak by trójkątnie. im większa warstwa tym mniej zwoji)


Powinieneś tak nawijać cewkę, aby różnica w ilości zwojów była jak najmniejsza. Jeżeli zrobisz to dokładnie, to różnica nie powinna być większa niż 1 do 2 zwojów.

phoenix napisał(a):Czy średnica drutów nawojowych dostępna w sklepach internetowych jest podana z izolacją, czy też bez?


To zależy od sprzedawcy. Możesz dopytać, ale ogólnie rzecz biorąc w tego typu cewce można ten szczegół pominąć.

Co do ogólnej mocy prądnicy, to jestem zdania, że 80W to pikuś i można więcej (kiedyś z 3 cewek wyciągnąłem 65-70W przy instalce 12V). Wkrótce pokażę swoją modyfikację prądnicy Charta, gdzie postaram się to udowodnić :)
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Chart przewiniecie 12v

Postprzez phoenix » 11 kwi 2012, o 19:16

No ale jak osiągnąc te 20w na cewke? Przecież skoro zwieksze srednicę drutu to bedzie mniej swoji, czyli automatycznie mniejsze napięcie. A napiecie 11.6v jest juz no i tak zamale. Może zle myslę?
phoenix
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3
Dołączył(a): 10 kwi 2012, o 20:44
Pojazdy: Chart 210

Chart przewiniecie 12v

Postprzez bigsoft » 11 kwi 2012, o 20:27

Teoretycznie dobrze myślisz, ale.. zwiększając średnicę drutu, automatycznie umożliwiasz przepływ prądu o większym natężeniu. Biorąc pod uwagę, że wzbudzenie prądnicy jest zawsze maksymalne (wirujące magnesy stałe) bez możliwości regulacji (jedynie prędkość obrotowa silnika ma tu coś do powiedzenia) jak w alternatorach z uzwojonym wirnikiem, a rdzeń jak i magnesy dają możliwość osiągnięcia większych mocy (co już nie raz sprawdzałem) można wywnioskować, że:

- zwiększając średnicę drutu, zwiększamy możliwości prądowe cewki (amperaż [A])
- zmniejszając ilość zwojów teoretycznie spada napięcie

Jednak umożliwiając przepływ większego natężenia, automatycznie wzrasta też napięcie indukowane w cewce. Większość zależy od siły magnesów i zdolności rdzenia. Spróbuj nawinąć cewkę drutem 0,9 mm i zobacz co się stanie :> Obciążaj np żarówkami 12V różnych mocy. Ja powiem tylko tyle, że nie dawno przezwajałem komuś cewki w Charcie i z dwóch sztuk uzyskałem 12V 50W.

To samo działa w Jawce. Miesiąc temu przewinąłem dwie cewki swietlne. Efekt? 12 40W..., a podobno 30W to max w Jawce...

W pierwszym Charcie stosowałem się do tej samej zasady co wyżej. Efektem było wszystko oprócz zapłonu zasilane z akumulatora 12V 5ah, żarówka z przodu 35W. Prądnica miała 3 cewki ładujące i bez regulatora napięcia po 10 min jazdy miałem zagotowany akumulator. Okazało się, że prądnica jest w stanie oddać ok 60-70W (nie pamiętam już dokładnie) na trzech cewkach, co przy niższym obciążeniu akumulatora (stale 40W + kierunki 42W przy skręcaniu, wiadomo) powodowało jego naładowanie do pełna, automatycznie wzrosło napięcie powyżej 15V i zaczęło się gotowanko ;P

Podsumowując - trzeba znaleźć złoty środek pomiędzy przekrojem drutu, a ilością zwojów. Zważając bardziej na przekrój, bo jeżeli zwiększając znacznie przekrój drutu, stracimy np 30 zwojów..., to odpowiedź nasuwa się sama.
Ostatnio edytowano 12 kwi 2012, o 18:13 przez bigsoft, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Chart przewiniecie 12v

Postprzez Tomciosz » 12 kwi 2012, o 16:20

bigsoft, Mógłbyś podać jakieś dane dotyczące przewinięcia cewek świetlnych w jawce? Bardzo bym prosił. :)
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Chart przewiniecie 12v

Postprzez bigsoft » 12 kwi 2012, o 16:22

O ile dobrze pamiętam: DNE (drut nawojowy emaliowany) o średnicy 1mm. Zwojów chyba dało się upchać 100 na cewkę. W każdym razie nawiń maksymalnie tyle, żeby wirnik nie obcierał o drut. Cewki łączysz szeregowo.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Chart przewiniecie 12v

Postprzez Tomciosz » 12 kwi 2012, o 16:28

Spoko. To wiem czego szukać. Dzięki.
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Chart przewiniecie 12v

Postprzez phoenix » 12 kwi 2012, o 17:55

Drut 0.9mm2 ma średnicę ok. 0.55mm, tak? Pamiętasz może ile zwoji nawijałeś? ;) Dzięki za wytłumaczenie wszystkiego ;]
phoenix
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3
Dołączył(a): 10 kwi 2012, o 20:44
Pojazdy: Chart 210

Chart przewiniecie 12v

Postprzez bigsoft » 12 kwi 2012, o 18:15

Mój błąd! Przez pomyłkę dałem "2" na końcu. Poprawiłem post. Oczywiście chodziło o średnicę drutu - 0,9mm. Ile zwojów, niestety nie pamiętam. Dobra rada - nawiń tyle ile się zmieści, zawsze w razie czego kilka zwojów można odwinąć, chociaż przy odpowiednim obciążeniu cewki, nie powinno być takiej konieczności :)
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Chart przewiniecie 12v

Postprzez c64club » 16 kwi 2012, o 19:36

Można też nawinąć cewkę tak, żeby dawała 12-13V na niskich (a wtedy na wysokich z 60-70V da) i zastosować od Chinola 50. Koszt 16 złotych i po problemach. Zawsze będzie te zdrowe dla akumuatora naście V , a żarówkę możesz dać z przodu 35. Nawet pokusić się o 55 (z zewn. diodą prostowniczą między cewką a akumulatorem, żeby nie spaliło tej w regulatorze. Tylko mając regulację zwarciową (a taka jest tytaj jedynie możliwa, przy prądnicy i taką też ma wspomniany regulator) nie powinno się jeździć bez świateł, bo akumulatorowi krzywdy co prawda nie zrobisz, ale regulator bierze na siebie całą moc niewykorzystaną przez odbiorniki.
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym


Powrót do Modyfikacje

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 291 gości