Nowa instalacja elektryczna z akumulatorem - ROMET Ogar 200

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Nowa instalacja elektryczna z akumulatorem - ROMET Ogar 200

Postprzez Pawel.2112 » 30 wrz 2008, o 19:11

Prawie każdemu kierowcy Rometa brakuje dobrego przedniego światła, kierunkowskazów i stopu. Ten tutorial pokaże wam jak można zmienić elektrykę w Ogarze 200 tak, aby dorównywała elektryce simsonów. Niestety taka zmiana jest kosztowna i wymaga dużych umiejętności, logicznego myślenia i czasu. Moja instalacja wyniosła mnie około 250 zł, przy czym trzeba powiedzieć ze wszystkie podzespoły miałem nowe. Myślę, że sposób, jakim narysowałem schemat pomoże, chociaż troszeczkę ludziom, którzy nie mają o elektryce zielonego pojęcia a chcą ją mieć.

No to zaczynamy

:arrow: Aby przerobić naszą instalacje potrzebne nam będą:

Kod: Zaznacz cały
- kierunkowskazy na żarówki 6V 21W
- klakson 6V na prąd stały
- przerywacz kierunkowskazów 6V 2x21W
- ok. 20 konektorów 6.3 mm żeńskich
- Akumulator 6V 6Ah
- 2x Mostek prostowniczy 6A
- Dioda prostownicza 6A
- 2x cewka zapłonowa
- mikroswich
- 2x przełącznik trójpozycyjny
- przełącznik dwupozycyjny
- włącznik klaksonu
- konektory oczkowe do podłączenia masy ok. 10 szt.
- przewody o średnicy 1.5mm
- koszulki termokurczliwe na wiązki i połączenia przewodów
- cyna i lutownica


:arrow: 1. Zacznijmy od tego, że wszystkie elementy nowej instalacji będą znajdowały się w prawej komorze skrzynki narzędziowej od strony układu zapłonowego. Na początek należy jednak przygotować 2 nowe cewki zapłonowe tzn. od lutować drut od ich rdzenia i dolutować do niego przewód. Gdy cewki mamy przygotowane należy stare cewki oświetleniowe wykręcić a na ich miejsce specjalnie przygotowane cewki zapłonowe wkręcić i sprawdzić czy nie ociera o nie koło magnesowe kopiąc w kopkę.

:arrow: 2. Kolejnym krokiem będzie poprowadzenie przewodów od silnika do skrzynki narzędziowej. W tej wiązce będzie znajdować się 5 przewodów, które najlepiej zaizolować rurką termokurczliwą o odpowiedniej średnicy na całej długości. Aby wiązkę wprowadzić do skrzynki należy wywiercić w niej otwór odpowiadający średnicy wiązki i na wszelki wypadek dodać do jej wymiaru 1-2mm. Gdy wiązka jest poprowadzona podłączamy wyprowadzenia cewek do odpowiednich przewodów(1, 2, 3, 4) i przewód z przerywacza(A). Wszystkie połączenia lutujemy i izolujemy bądź tak jak ja łączymy przewody za pomocą kostki połączeniowej.

:arrow: 3. Następnie prowadzimy wiązkę pod tylnym błotnikiem (5 przewodów B, C, D, E, F) i bakiem (7 przewodów G, E, F, A, I, H, D) pamiętając o wyprowadzeniu przewodu (A) do zacisku 15 cewki zapłonowej i masy do drugiego jej zacisku.

:arrow: 4. Teraz zajmiemy się tylną lampą. Ja zastosowałem lampę okrągłą (21W + 5W) i kierunkowskazy (4x 21W) z Simsona. Dwa przewody (B, C) podłączamy poprzez konektory do obsady żarówki umieszczonej wyżej – nasz stop, jeden do umieszczonej niżej (D) i dwa pozostałe (E, F) na kierunkowskazy - odpowiednio prawe, lewe. Następnie przewody masowe od kierunków i drugiego wyjścia niższej obsady do śrubki mocowania lampy (masa). Następnie izolujemy połączenia rurką termokurczliwą i instalujemy żarówki (stop – 21W), (światło – 5W), (kierunek – 21W) i zakładamy klosze.

:arrow: 5. Następnym krokiem będzie podłączenie przedniej lampy, kierunkowskazów, przełączników i klaksonu. Wybieramy przewód, który oznaczymy (E) i podłączamy go do + prawego kierunkowskazu jednocześnie rozgałęziając go na przełącznik kierunkowskazu. Tak samo robimy z przewodem, który oznaczymy (F) prowadzimy do lewego kierunkowskazu i do przełącznika. Wybieramy następny przewód i oznaczamy go jako (G) i prowadzimy do przełącznika wspominanego wcześniej. Wybieramy kolejny przewód oznaczamy (H) i prowadzimy do zacisku oryginalnego przełącznika, po czym wybieramy zacisk naprzeciw leżący do poprzedniego i podłączamy do niego przewody jeden oznaczony (D) a drugi do przełącznika świateł. Z którego zacisków prowadzimy dwa kolejne przewody i podłączmy jeden do zacisku oprawki na długie i drugi na krótkie. Następnie wybieramy przewód, który oznaczymy jako (I) i powadzimy go do zacisku klaksonu oznaczonego +. Kolejnym krokiem będzie podłączenie gaszenia silnika przewodem oznaczonym (A) w wolnym zacisku stacyjki i masy z naprzeciw leżącego. Następnie należy podłączyć zacisk klaksonu oznaczony – do włącznika zwierającego go do masy. Zostaje nam już tylko podłączenia masy kierunkowskazów, przedniego światła, gaszenia i klaksonu, gdy to zrobimy zostaje nam tylko skrzynka narzędziowa.

:arrow: 6.Przewody (1, 2) z silnika lutujemy do wyprowadzeń mostka AC bądź ~ ~ to samo robimy z przewodami (3, 4) do drugiego mostka. Następnie łączymy ze sobą wyprowadzenia mostków oznaczone, + z których prowadzimy dwa rozgałęzienia jedno, lączymy do przewodu (H) a za drugim lutujemy diodę prostowniczą skierowaną paskiem w stronę akumulatora, za diodą robimy dwa rozgałęzienia jedno na odbiorniki – przewody (I, B, G), drugie prosto do + akumulatora. Następnie podłączamy masę akumulatora do ramy. Zostaje nam już tylko podłączenie niektórych przewodów: przewód (C) do wyłącznika stopu, który powinien zwierać go do masy, przewód (D) z tylnej wiązki łączymy z przewodem o tym samym oznaczeniu z wiązki pod bakiem. Następnie łączymy przewody (E, F) z odpowiednikami drugiej wiązki to samo robimy z przewodem (A). Gdy to wszystko podłączymy możemy cieszyć się z poprawnie wykonanej instalacji elektrycznej.

:!: UWAGI I SPOSTRZERZENIA :!:

-Wszelkie połączenia przewodów należy lutować a następnie izolować rurką termokurczliwą.
-Przy połączeniach wiązki w silniku do cewek można użyć kostki połączeniowej.
-Przewody do instalacji można pozyskać z instalacji elektrycznej pralek znalezionych na złomie.

:idea: Przedstawię jeszcze jedno zagadnienie, z którym sam się zmagałem – pierwsze ładowanie akumulatora kwasowego - Aby akumulator dobrze działał trzeba go napełnić kwasem i naładować prostownikiem już tłumaczę jak to się robi.
Na początku należy odkręcić takie koreczki znajdujące się u góry akumulatora i przez nie wlać kwasu pomiędzy kreski min i max. Następnie należy znaleźć sobie prostownik 6V i po podłączeniu akumulatora ustawić tak, aby ładował go prądem(A) równym 1/10 jego pojemności i co pół godziny sprawdzać ładowanie i napięcie na akumulatorze. Gdy napięcie na akumulatorze będzie wynosić około 6.5V to akumulator mamy już naładowany i można już zakręcić koreczki i wsadzić akumulator do motoroweru.

I jeszcze schemat, który będzie pomocny przy wykonywaniu instalacji z objaśnieniami i obrazkami niektórych elementów dla łatwiejszego zrozumienia:
Obrazek

Jeżeli tylko znajdę coś, co robi zdjęcia :D to uzupełnię tekst obrazkami mojej instalacji.
Na razie musicie zadowolić się tylko tekstem i schematem.

Tekst napisany wyłącznie dla motomaniacy.com. Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody autora zabronione.
Avatar użytkownika
Pawel.2112
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 111
Dołączył(a): 9 maja 2007, o 23:08
Lokalizacja: Kałuszyn

Nowa instalacja elektryczna z akumulatorem - ROMET Ogar 200

Postprzez Pani Kontekstowa » 30 wrz 2008, o 19:11

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Łukasz K. » 30 wrz 2008, o 19:25

Piękny tutorial!!! Należy się pochwała dla autora :yes:
P.S Jeśli ktoś chce, to mogę zarzucić schemat mojej instalacji 12V w ogarze :) Jest podobna aczkolwiek różni się wieloma szczegółami.
Obrazek
...TS350 638.1 - Marzenie czekające na spełnienie... <3
Avatar użytkownika
Łukasz K.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1625
Dołączył(a): 3 lis 2007, o 12:57
Lokalizacja: CGD
Pojazdy: Romet Router WS50 '12, Volvo S60 2.4i '02

Postprzez Komarcio » 30 wrz 2008, o 19:46

Ooo, postarałeś się. :shock: Pochwała się należy.
30KM wydaje się w zupełności wystarczające. Ale 60KM pozostawia już pewien niedosyt ;)
Avatar użytkownika
Komarcio
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1672
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 21:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Postprzez Konrad » 30 wrz 2008, o 20:17

ze schematem się bardzo postarałeś, ktoś kto ma małe umiejętności w elektryce powinien dać sobie radę :yes:
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Johnny Moped » 30 wrz 2008, o 20:29

Jestem naprawdę pod wrażeniem... 8)
Wkleiłem sobie TO do podpisu


-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
Avatar użytkownika
Johnny Moped
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1759
Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez deco_23 » 30 wrz 2008, o 20:43

Super Tutek niedługo peweni bedę z niego korzystał:)
Avatar użytkownika
deco_23
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 204
Dołączył(a): 4 sie 2008, o 12:43
Lokalizacja: Toruń

Postprzez Kamil22 » 30 wrz 2008, o 21:36

Ładnie pięknie,ale im bardziej skomplikowana instalacja tym większa awaryjność ja polecam jednak robić bez konieczności akumulatora,np. kierunki na diodach i elektronicznym przerywaczu.
Avatar użytkownika
Kamil22
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1029
Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 07:17

Postprzez Black Rider » 30 wrz 2008, o 21:49

Tez prawda a tak wogule sprawność zarówki 5% świetlówki 20% a diody 80% !! wiec masz z 8 takich diód i juz masz full wypas jeden kieruneczek :)
Aku jednak zawsze sie przyda i najlepiej dac dobry prostownik i filtr który wytłumi wszystkie cuda które na niego czekają :) i stabilizatorek jesli komus sie chce ale tutek ładny
Obrazek
Naprawiam sprzęty RTV itp
Avatar użytkownika
Black Rider
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2728
Dołączył(a): 16 sie 2007, o 13:14
Lokalizacja: łask

Postprzez Koner » 1 paź 2008, o 14:05

Tutek naprawdę świetnie napisany. :)
Komar 2351,MZ 150 TS i VW Golf II

Orange County Choppers.

Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
Koner
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8304
Dołączył(a): 24 mar 2007, o 23:15
Lokalizacja: Legionowo

Postprzez parcelak » 1 paź 2008, o 14:29

Profesjonalnie napisany tutorial :yes:
Ostatnio edytowano 1 paź 2008, o 14:40 przez parcelak, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
parcelak
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2696
Dołączył(a): 2 sty 2008, o 17:58
Lokalizacja: Górzno kol.

Postprzez Tomciosz » 1 paź 2008, o 14:37

Profeska 100% Tylko Mam pytanie odnośnie stacyjki pozostaje ona oryginalna w lampie czy inna?
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4736
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 68
Pojazdy: Ogar 200 CC700

Postprzez Pawel.2112 » 1 paź 2008, o 15:09

Stacyjka zostaje oryginalna w lampie i działa tak samo jak wcześniej, czyli odpowiada za włączanie świateł i gaszenie motoru. Jednak, jeżeli ktoś chce dodatkowej stacyjki zabezpieczającej przed odpaleniem motoru może tak jak ja zamontować małą stacyjkę on – off na przewodzie masowym cewki zapłonowej. :yes:

Dzięki za miłe słowa 8)
Avatar użytkownika
Pawel.2112
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 111
Dołączył(a): 9 maja 2007, o 23:08
Lokalizacja: Kałuszyn

Postprzez marcing17 » 6 paź 2008, o 21:54

No pochwała się należy bezdyskusyjnie! :o Gdzie Admini ?? :mrgreen:
///M42B18 136KM
Avatar użytkownika
marcing17
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3722
Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
Pochwały: 1
Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe

Postprzez parcelak » 7 paź 2008, o 13:28

marcing17 napisał(a):Gdzie Admini ?? :mrgreen:


Zamiast zadawać takie pytania lepiej podsyłać im linki do takich tematów :yes:
Avatar użytkownika
parcelak
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2696
Dołączył(a): 2 sty 2008, o 17:58
Lokalizacja: Górzno kol.

Postprzez ((Hubert)) » 14 sie 2009, o 21:30

Mam pytanie jeśli wykonam instalację identyczną jak na schemacie to moge jeździć bez włączonych świateł? I czy wtedy aqum nie zostanie przeładowany?
Jest jikov...nie ma paliwa xD
Avatar użytkownika
((Hubert))
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1005
Dołączył(a): 10 gru 2008, o 20:04
Lokalizacja: Pogwizdów

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości

cron