Instalacja elektryczna Komar, Romet. Elektryka, światła, jak

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Instalacja elektryczna Komar, Romet. Elektryka, światła, jak

Postprzez Komar Rider » 4 lis 2008, o 23:19

To mój drugi tutorial ;) Mama nadzieję, że czegoś się w końcu nauczyłem :mrgreen: (ta emota ostatnio na topie :D)

Więc jak widać opiszę tutaj jak zmontować elektrykę w Komarze.

Potrzebne nam będą:
-żarówka dwuwłuknowa 15/15W 6V
-żarówka rurkowa 5W 12 V
-ok 4 metry kabla
-nożyczki do kabla (kuzaczki tzw. :D)
-nóż (do zdejmowania izolacji)
-koszulka termokurczliwa (do zakładania izolacji :D)
-wtyki konektorowe

Na początek trochę teorii aby lepiej nam się pracowało.

Cała instalacja elektryczna w motorze składa się na biegun ujemny "-", który jest w każdym metalowym miejscu naszego motoru. Biegun dodatni "+" doprowadzany jest zaizolowanymi kablami. Jeśli "+" z "-" zetkną się (innymi słowy, jeśli któryś z kabli dotknie metalowej części) to mamy do czynienia ze zwarciem, czyli nic nie będzie świecić ani trąbić :D Należy na to uważać.

No to jedziemy. Przy wyjściu kabla W/N (w- wysokie, n- napięcie) tego, który idzie do świecy, widzimy dwa wtyki:

http://www.wrzuta.pl/obraz/sJKrEP2HBZ/pa290548

Najpierw zajmiemy się tym lewym. Ucinamy naszymi kuzaczkami, taką długość kabla, aby starczyło, od tego wtyku, do przełącznika na lampie.

Zdejmujemy izolację na około dwa centymetry. Skręcamy kabelki aby nie mieć rozdwojonych końcówek,( które to są tak reklamowane w telewizji. Zobaczcie! Kobiety potrzebują do tego odżywek Pantene (jak to się pisze :mrgreen:) a nam aby skręcić przewód wystarczą nasze palce :D) które mogą przeszkadzać w zakładaniu konektorów:

Obrazek

Ten fragment odizolowanego kabla, który został przed konektorem warto zaizolować koszulką termokurczliwą.
Z jednej strony kabla zakładamy wtyczkę, z drugiej gniazdo. Teraz czas zabrać się za przełącznik na lampie:

http://www.wrzuta.pl/obraz/eK6JV2gp9I/pa290547liczby

Widzimy tam kilka wtyczek. Zrobimy tak aby po przekręceniu przełącznika w lewo, zapaliły się światła.

Ten kabel, który przygotowaliśmy wtykamy do lewego gniazda przy silniku. Kabel prowadzimy pod ramą (proponuję później przykleić to taśmą izolacyjną lub opaską zaciskową). Następnie do wtyku number łan (1) wtykamy koniec kabla naszego. Po przekręceniu przełącznika prąd zostanie dany na wtyki 4 i 3. Z nich będzie wychodzić zasilanie na światła. Z wtyku nr. 3 prowadzimy kabel do przełącznika na kierownicy.

http://www.wrzuta.pl/obraz/ppsM7GpPS5/p ... rzelacznik

Kabel doczepiamy (technika dowolna, najlepiej kolaż :mrgreen:) do literki (B). Teraz zrobimy tak aby po przełączeniu łącznika w dół zapaliły się światła krótkie. Wyprowadzamy kabel z litery (C) (ten z prawej). Następnie wracamy się tym kablem z powrotem do lampy. W tym momencie będę wymagać trochę kreatywności. Żarówka dwuwłóknowa ma dwa włókna, ale też dwa "wejścia" na te włókna. Proponuję obejrzeć taką żarówkę i np. przy pomocy baterii sprawdzić, które "wejście" odpowiada, któremu włóknu. To włókno, które ma obok siebie taki odbłyśnik służy do świateł krótkich. Po zlokalizowaniu wejścia od świateł krótkich żarówkę należy umieścić w gnieździe od lampy przedniej.

http://www.wrzuta.pl/obraz/17wySRPV14/pa290549xyz

Wtedy zauważycie, że są dwa osobne "pręciki" (oznaczone tutaj "x" i "y"), które dają prąd na te dwa wejścia. Kabel z literki (C) zakańczamy gniazdem i wtykamy ją w ten pręcik, który odpowiada, światłom krótkim, które przedtem zlokalizowaliśmy. Załóżmy, że wejście od świateł krótkich ustawiliście tak aby pręcik "x" dotykał wejścia na żarówce od świateł krótkich. Podpinacie więc kabelek do punktu "x". W ten sposób udało nam się założyć światła krótkie :) Jeśli to się udało to reszta pójdzie jak z płatka. Jedziemy ze światłami długimi 8) Z przełącznika na na kierownicy, z punktu (A) wyprowadzamy kabel, kończymy go gniazdem i podczepiamy, do drugiego wtyku "y" przy przedniej lampie. I już mamy gotowe światła długie. Teraz montujemy światło tylne, które jest banalne. Z wtyku w lampie nr. (3) prowadzimy dłuuugi kabel, pod ramą, pod tylnym błotnikiem aż przełożymy go przez dziurę (ten długi kabel ;) ) w końcu błotnika. Tam, w tylnej lampie zakładamy, żarówkę rurkową 5W 12V i po prostu podłączamy do wtyku.


W tym momencie udało nam się uzyskać wszystkie światła wymagane do poruszania się po drogach.

UWAGA. Jeśli po włączeniu świateł przełącznikiem w lampie, motor zgasł to proponuję kabel z gniazda w silniku dać w te drugie gniazdo.

Ale co nam po świeceniu jak może jeszcze trąbić :D Tutaj inżynierowie Komara nie pomyśleli żeby zamontować klakson ale Komar został połowicznie do tego przygotowany. Otóż. Do tego potrzeba nam akumulatora :)Tu jest dokładny opis jak zrobić ładowanie i takie tam.

viewtopic.php?t=6234&highlight=%B3adowanie+akumulatora+rometach+podobnych

Kabel z akumulatora (z "+")podpinamy na przełączniku na kierownicy do punktu "K" jak klakson ;) lub jak kiełbasa :D albo kangur :D:D Tu pojawia się "połowiczne" przygotowanie do trompienia :P Teraz z drugiej strony naszego przełącznika na kierownicy (z tej strony, której nie widać na zdjęciu) widać ... coś metalowego :D Z tego czegoś metalowego musimy, również odprowadzić kabel, technika dowolna, oprócz kolażu. Jak uda nam się coś wykumbinować to potem podłączamy klakson według tego tutoriala:

viewtopic.php?t=10638&highlight=klakson

Trąbi? No to fajnie ;)

Teraz odcięcie zapłonu. Ten punkt można pominąć jeśli wolicie gasić biegiem lub zamknąć kranik :mrgreen: Żart :D

Z drugiego gniazda w silniku (tego prawego) prowadzimy znowu kabel do lampy. Tam został nam przełącznik. Podpinamy ów kabel do wtyku nr. (5). Kabel wyprowadzamy z wtyku nr. (2) i prowadzimy go do przedniej lampy, do wtyku, który nam pozostał czyli wtyku "z". Po przełączeniu przełącznika w prawo motor powinien zgasnąć. Aby go ponownie zapalić dajemy przełącznik w pozycję środkową (nie myślcie, że motor sam zapali :D )

To już chyba wszystko. Pisałem tego tutka jak to się mówi przy stole i jechałem z pamięci (oprócz fotek) więc mogłem się pomylić. Proszę mnie poprawić w razie "w"

Pozdrawiam

TEKST NAPISANY WYŁĄCZNIE DLA FORUM WWW.MOTOMANIACY.COM. KOPIOWANIE BEZ ZGODY AUTORA ZABRONIONE. CO GROZI MOŻNA PRZECZYTAĆ NA GÓRZE.
Ostatnio edytowano 5 lis 2008, o 21:41 przez Komar Rider, łącznie edytowano 1 raz
....::::KOMAR RIDER::::....
Avatar użytkownika
Komar Rider
@admin
@admin
 
Posty: 6013
Dołączył(a): 7 sie 2008, o 02:00
Lokalizacja: Rzepin
Pochwały: 1

Instalacja elektryczna Komar, Romet. Elektryka, światła, jak

Postprzez Pani Kontekstowa » 4 lis 2008, o 23:19

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Tomciosz » 5 lis 2008, o 16:09

Komar Rider napisał(a):trompienia :P

Chyba trąbienia. Tak pozatym to elektryka w Rometach (oprócz Charta) Jest bardzo uboga i chyba każdy kto umie logicznie myśleć zrobiłby elektrykę (nawet bez tuta), ale jak ktoś ma problem, żeby zrozumieć to tutek się przyda jak najbardziej ;)
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Postprzez Black Rider » 5 lis 2008, o 17:07

A ja bym jeszcze dodał kontrolke pracy silnika
Obrazek
Naprawiam sprzęty RTV itp
Avatar użytkownika
Black Rider
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2728
Dołączył(a): 16 sie 2007, o 13:14
Lokalizacja: łask

Postprzez Tomciosz » 5 lis 2008, o 17:12

A ja bym jeszcze dodał kontrolke pracy silnika

To chyba dla głuchych Black Rider
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Postprzez Black Rider » 5 lis 2008, o 17:15

Nie rozumiesz nieraz silnik przestaje pracowac bysmy wtedy widzieli czy to zapłon wadzi czy brak benzyny :)
Obrazek
Naprawiam sprzęty RTV itp
Avatar użytkownika
Black Rider
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2728
Dołączył(a): 16 sie 2007, o 13:14
Lokalizacja: łask

Postprzez Kamil22 » 5 lis 2008, o 17:18

BR,To należy stanąć uruchomić bodziec optyczny typu oczy i zobaczyć ile w baku znajduje się wahy ;)

Co do robienia na nowo elektryki w sprzętach typu Komar,Romet,Jawka jest bardzo łatwo i wcale nie polecam taśmy izolacyjnej po czasie klej pod taśmą się rozłazi przyklejają się do tego dziwne rzeczy i ohydnie to wygląda,zatem polecam koszulki termokurczliwe pod wpływem temperatury zacieśniają się na okablowanie w gruncie rzeczy dobrze je izolując.
Avatar użytkownika
Kamil22
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1029
Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 07:17

Postprzez Black Rider » 5 lis 2008, o 17:20

Niewiem ale komuś kto lubi takie bajery może sie przydać lub kontrolka ładowania :)
Obrazek
Naprawiam sprzęty RTV itp
Avatar użytkownika
Black Rider
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2728
Dołączył(a): 16 sie 2007, o 13:14
Lokalizacja: łask

Postprzez Komar Rider » 5 lis 2008, o 21:36

Tomciosz napisał(a):
Komar Rider napisał(a):trompienia :P

Chyba trąbienia. Tak pozatym to elektryka w Rometach (oprócz Charta) Jest bardzo uboga i chyba każdy kto umie logicznie myśleć zrobiłby elektrykę (nawet bez tuta), ale jak ktoś ma problem, żeby zrozumieć to tutek się przyda jak najbardziej ;)


Trompienia i koniec :P

A tak po za tym ,to jak ja zaczynałem swoją przygodę z komarem to nie miałem pojęcia co to masa i zasilanie i myślę, że wielu osobą może się to przydać ;)

[ Dodano: 05 Lis 2008, 20:39 ]

Black Rider napisał(a):A ja bym jeszcze dodał kontrolke pracy silnika


Starałem się opisać ORGINALNĄ elektrykę bzyka ;)

Kam@$ napisał(a):BR,To należy stanąć uruchomić bodziec optyczny typu oczy i zobaczyć ile w baku znajduje się wahy ;)

Co do robienia na nowo elektryki w sprzętach typu Komar,Romet,Jawka jest bardzo łatwo i wcale nie polecam taśmy izolacyjnej po czasie klej pod taśmą się rozłazi przyklejają się do tego dziwne rzeczy i ohydnie to wygląda,zatem polecam koszulki termokurczliwe pod wpływem temperatury zacieśniają się na okablowanie w gruncie rzeczy dobrze je izolując.


Chyba masz rację co do tych koszulek termokurczliwych ;0 zapomniałem o nich. Już poprawiam w tutku.

A TAK PO ZA TYM TO SKOMENTUJCIE MOJEGO TUTKA :D Proszę :mrgreen:
....::::KOMAR RIDER::::....
Avatar użytkownika
Komar Rider
@admin
@admin
 
Posty: 6013
Dołączył(a): 7 sie 2008, o 02:00
Lokalizacja: Rzepin
Pochwały: 1

Postprzez Łukasz. » 5 lis 2008, o 22:44

Komar Rider napisał(a):myślę, że wielu osobą może się to przydać ;)

z tym się zgodzę- ja po zakupie to nawet nie wiedziałem, po co kranik i jak świecę wymienić :D były czasy, były...
Komar Rider napisał(a):Tomciosz napisał:
Komar Rider napisał:
trompienia :P

Chyba trąbienia. Tak pozatym to elektryka w Rometach (oprócz Charta) Jest bardzo uboga i chyba każdy kto umie logicznie myśleć zrobiłby elektrykę (nawet bez tuta), ale jak ktoś ma problem, żeby zrozumieć to tutek się przyda jak najbardziej ;)


Trompienia i koniec :P

tu jednak cię zaszkoczę- trąbienia się pisze :P
Komar Rider napisał(a):A TAK PO ZA TYM TO SKOMENTUJCIE MOJEGO TUTKA :D Proszę :mrgreen:

Jak zwykle pełne humoru, jasno opisane, ale świetnie by było, jakby zdjęcia były wyświetlone w poście :yes:
Obrazek

"...gdy ktoś, kto mi jest światełkiem, gaśnie nagle w biały dzień..."
Avatar użytkownika
Łukasz.
@admin
@admin
 
Posty: 4771
Dołączył(a): 7 mar 2008, o 20:20
Lokalizacja: WLKP -> PWL
Pochwały: 13
Pojazdy: Renault megane phI classic '97, MZ etz 150 '87

Postprzez Komar Rider » 6 lis 2008, o 17:01

Możecie być pewni, że nie jestem analfabetą i wiem jak to się pisze :roll:

Łukasz R. napisał(a):Jak zwykle pełne humoru


To chyba wszystko tłumaczy.

Niestety nie wiem jak to zrobić. Wrzucałem fotki ze wrzuty a tam nie ma gotowych linków. :/ Proszę o pomoc ;)
....::::KOMAR RIDER::::....
Avatar użytkownika
Komar Rider
@admin
@admin
 
Posty: 6013
Dołączył(a): 7 sie 2008, o 02:00
Lokalizacja: Rzepin
Pochwały: 1

Postprzez Łukasz. » 6 lis 2008, o 19:25

nie łatwiej na fotosika? albo image hosting (chyba tak się pisze)?
Obrazek

"...gdy ktoś, kto mi jest światełkiem, gaśnie nagle w biały dzień..."
Avatar użytkownika
Łukasz.
@admin
@admin
 
Posty: 4771
Dołączył(a): 7 mar 2008, o 20:20
Lokalizacja: WLKP -> PWL
Pochwały: 13
Pojazdy: Renault megane phI classic '97, MZ etz 150 '87

Postprzez Komar Rider » 8 lis 2008, o 15:41

ImageShack :D :D www.imageshack.us

Jak robiłem tutka to coś nie chciał działać imageshack to dałem na wrzutę

Tylko powiedzcie mi jak zrobić, żeby od razu duże zdjęcia były na stronie a nie tylko miniaturki...
....::::KOMAR RIDER::::....
Avatar użytkownika
Komar Rider
@admin
@admin
 
Posty: 6013
Dołączył(a): 7 sie 2008, o 02:00
Lokalizacja: Rzepin
Pochwały: 1

Postprzez Łukasz. » 8 lis 2008, o 19:35

Komar Rider napisał(a):ImageShack :D :D www.imageshack.us

no pomyliłem się, zdarza się :P
Komar Rider napisał(a):Tylko powiedzcie mi jak zrobić, żeby od razu duże zdjęcia były na stronie a nie tylko miniaturki...

nie wiem jak to na image, ale na fotosiku szukasz po prostu linku na pełen rozmiar na forum i git gitara i pomarańcze :wink:
Obrazek

"...gdy ktoś, kto mi jest światełkiem, gaśnie nagle w biały dzień..."
Avatar użytkownika
Łukasz.
@admin
@admin
 
Posty: 4771
Dołączył(a): 7 mar 2008, o 20:20
Lokalizacja: WLKP -> PWL
Pochwały: 13
Pojazdy: Renault megane phI classic '97, MZ etz 150 '87

Postprzez rolnik1234 » 8 lis 2008, o 19:55

Tylko powiedzcie mi jak zrobić, żeby od razu duże zdjęcia były na stronie a nie tylko miniaturki...

Lepiej jednak żeby były same miniaturki bo przy dużej ilości zdjęć w dużym rozmiarze strona wolno się ładuje i jak ktoś ma wolniejszy net to może mieć kłopoty z załadowaniem wszystkich zdjęć :D
rolnik1234
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2234
Dołączył(a): 12 kwi 2007, o 16:37

Postprzez Mariusz » 9 lis 2008, o 02:07

ja bym radził w pierwszym poście nie sugerować się który z lewej a który z prawej wtyk przy silniku, bo różnie to bywa :P najlepiej można tam wetknąć kabel i ostrożnie przyłożyć go do masy-jak zgaśnie to to jest od cewki zapłonowej, a jak nie to od świateł (choć nie jestem pewien czy wełaśnie jej nie uszkodziliśmy :D)
Piraci drogowi nie są zwyczajnymi idiotami. Oni po prostu chcą się starzeć wolniej niż gdyby stali w miejscu.

uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
Avatar użytkownika
Mariusz
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 7045
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
Lokalizacja: Kleśniska

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości