Składanie, centrowanie wału korbowego i prostowanie korbowodu
Składanie wału korbowego po naprawie łożyska korbowego jest czynnością bardzo ważną, mającą bezpośredni wpływ na pracę silnika i trwałość ułożyskowania korbowodu oraz wału. Domowe metody tutaj odpadają nie można odwalić fuszery, przykładowo rozbijać wał młotkiem, puźniejsze zakładanie nowego łożyska do starego czopu korbowego i bieżni w stopie. Takie postępowanie jest bez sensu- lepiej sobie odpuścić. Do prawidłowego przeprowadzenia tych czynności potrzebna jest prasa o nacisku 4-5 ton oraz urządzenie kłowe(kły traserskie) lub tokarka wraz z zespołem 2 lub 3 czujników. Urządzenia te muszą być w stanie nienagannym.
Przed przystąpieniem do składania wału należy sprawdzić równoległość osi główki i stopy korbowodu. Korbowód z wciśniętą bieżnią łożyska sprawdza się za pomocą specjalnych przyrządów lub odpowiednich pryzm i trzpieni ściśle dopasowanych do otworów w korbowodzie.
Sprawdzanie korbowodu na pryzmach polega na zmierzeniu suwmiarką odległości A1 i A2 na końcach trzpieni i określenia zagięcia korbowodu oraz zmierzeniu szczelinomierzem luzu między pryzmą a jednym z końców trzpieni przy dociśnięciu pozostałych końców pryzm - dla określenia skręcenia korbowodu.
Przy sprawdzaniu korbowodu na opisanym wyżej przyrządzie z zastosowanymi trzpieniami pomiarowymi o długości 100mm, zmierzone dopuszczalne skrzywienie korbowodu (różnica A1 i A2) nie powinno przekraczać 0,5-1,0 mm dla każdych 100mm długości korbowodu. Jeśli więc sprawdzany korbowód ma np. długość 150mm, wówczas dopuszczalne skrzywienie
nie powinno być większe niż 0,75-1,5mm.Dopuszczalna wielkość skręcenia korbowodu mierzona szczelinomierzem między pryzmą a końcem jednego z trzpieni nie powinna przekraczać 0,5mm. Skrzywiony korbowód prostuje się na zimno, przez odpowiednie zgięcie go na prasie, w imadle lub gdy korbowód nie jest wyjęty z silnika - za pomocą odpowiednich dźwigni. Postępować należy przy tym bardzo ostrożnie, aby nie spowodować przegięcia korbowodu w przeciwną stronę. Po nieznacznym tylko odgięciu należy natychmiast sprawdzać go dla określenia ewentualnej potrzeby dalszego odginania. W żadnym wypadku nie wolno prostować korbowodu przez uderzanie młotkiem. Prostowanie korbowodu w złożonym wale musimy przeprowadzić bardzo odpowiedzialnie, w tym celu wykonuje się dźwignię w kształcie litery Y, chodzi tutaj o to aby nie uszkodzić łożyskowania korbowodu
Wyprostowany i sprawdzony korbowód można zakładać do wału korbowego. Wał zakładamy wg oznaczeń narysowanych przed rozbiórką. Prostowanie korbowodu lepiej zlecić porządnemu zakładowi, chyba że czujemy się na siłach i rozumiemy przedstawioną tutaj teorię Czopy i otwory w kołach zamachowych (przeciwwagach) powinny być dokładnie oczyszczone i wytarte do sucha. Nie stosujemy smaru, dla ułatwienia wcisku. Po wciśnięciu czopa korbowego w jedno z kół, układamy wałeczki przyklejając je do czopa na smar stały (nie wazelinę techniczną ! ). Przy tej czynności obowiązuje zachowanie szczególnej czystości, bowiem każde nawet najdrobniejsze zanieczyszczenie przyspiesza zużycie łożyska i skraca żywotność silnika.
Zależnie od konstrukcji łożyska, przed założeniem wałeczków może być potrzebne włożenie na czop podkładki stalowej prowadzącej czoła wałeczków, względem koszyka prowadzącego wałeczki. Podkładka odległościowa musi być utwardzona i szlifowana zapewniając prowadzenie wałeczków z prawidłowym luzem osiowym.
Następnie nakłada się korbowód wraz z zewnętrzną bieżnią łożyska oraz ewentualnie drugą podkładkę. Kolejną czynnością jest wciśnięcie na czop drugiego koła wału co oczywiście przeprowadza się na prasie.
Jeżeli czop jest ustalony w kołach za pomocą wielowypustów, przy wciskaniu drugiego koła należy możliwie jak najdokładniej ustawiać je w osi koła pierwszego.
Dokładne wykonanie tych czynności jest niezbędnym warunkiem późniejszego łatwego wycentrowania wału.
Z chwilą, gdy za pomocą kątownicy stwierdzimy dokładne osiowe ustawienie wzajemne kół wału, wciskamy dalej koło w czop, kontrolując w końcowej fazie wciskania wielkość luzu osiowego łożyska korbowodowego. Wielkość luzu osiowego sprawdza się
szczelinomierzem lub czujnikiem. Przy zakładaniu wałów silników czterosuwowych smarowanych pod ciśnieniem, konieczne jest założenie wału w sposób gwarantujący drożność kanałów olejowych. Zwracać trzeba na to specjalną uwagę przy wciskaniu
czopa korbowego oraz przy późniejszym zakładaniu pierścienia olejowego (,,rynienki") zaślepek itp. W przypadku Simsona Awo Sport należy ustawić (w zależności od rodzaju czopu korbowego) otwory smarujące na godzinie 12, lub możliwie najbliżej.Jeżeli wyjmowane były czopy główne wału przy składaniu należy ustawić je w identycznym jak przed rozbiórką położeniu w stosunku do kół wału. Jest to niezbędnym warunkiem dla późniejszego prawidłowego ustawienia zapłonu i mechanizmów rozrządu. Po złożeniu wału przystępuje się do jego centrowania na urządzeniu kłowym lub tokarce. Dla większości silników można przyjmować, że maksymalne dopuszczalne bicie promieniowe czopów wału nie może przekraczać 0,04mm, zaś bicie osiowe kół -0,03 mm. Maksymalne bicie promieniowe czopów głównych nie powinno przekraczać 0,02 mm.
Centrowanie wału.
Po zamocowaniu wału korbowego w kłach i ustawieniu czujników należy uzyskać ustawienie osi obydwóch czopów głównych w jednej płaszczyźnie, przechodzącej przez oś czopa głównego. Mówiąc prościej przez obydwa czopu dokładnie na środku musi przechodzić prosta linia Wskazówki obydwu czujników muszą wówczas dawać równocześnie podobne wskazania w tym samym kierunku (obydwa czujniki w kierunku "+" lub "-". Jeśli jeden z czujników wychyla się w kierunku "+", podczas gdy drugi w kierunku "-"
należy określić miejsce na jednym z kół wału, które daje największe wychylenie czujnika w kierunku "+". Zaznaczywszy kredą to miejsce, uderzamy w nie miedzianym młotkiem (początkowo nie za silnie, w miarę potrzeby mocniej).Następnie obracając wał sprawdzamy ustawienie czopów odczytując wskazania czujników i w miarę potrzeby powtarzając opisaną wyżej czynność. Z chwilą uzyskania jednakowego wychylenia wskazówek obydwu czujników w wzajemnie zgodnym kierunku przystępujemy do właściwego centrowania wału. Przy tej czynności należy odczytać wskazania czujników tylko dla położeń
w płaszczyźnie przechodzącej przez oś czopa korbowego i oś czopów głównych.
Jeżeli wychylenia wskazówek czujników dla miejsc od strony czopa korbowego mają kierunek dodatni ("+"), należy rozchylić wzajemnie obydwa koła wału za pomocą dźwigni,
wkładanej w miejscu naprzeciwległym do czopa korbowodu. Jeśli obydwa czujniki wychylają się w kierunku "-", należy uderzyć w jedno i drugie koło wału w kierunku ,,B" jak pokazano na rysunku.
Jeżeli przy centrowaniu wału, mimo wielokrotnych prób nie udaje się uzyskać jednakowych wskazań czujników, z których jeden wychyla się w kierunku ,,+" a drugi w kierunku ,,-"
świadczy to o wadach wykonawczych wału np. wspomniane wcześniej rozbijanie młotkiem, albo klinem wkładanym w przeciwwagi. Jeżeli przy tym maksymalne odchyłki czujników nie przekraczają 0,05mm - wał można założyć do silnika, jeśli natomiast odchyłki te są większe - wał powinien zostać wymieniony na nowy. Wały silników dwucylindrowych centruje się w sposób analogiczny, używając jednak trzech czujników. Należy wówczas centrować kolejno najpierw jedno wykorbienie, a następnie drugie.
Po wycentrowaniu wał korbowy należy ostrożnie zdjąć z urządzenia kłowego i od tej chwili zwracać uwagę, aby nie był narażony na uderzenia, które mogłyby naruszyć współosiowość czopów.
Dodać tutaj należy, że montaż łożysk na tak wycentrowały wał lepiej przeprowadzić „na ciepło” wkładając wał w wprasowane łożyska do gniazd karterów / kadłubu. Zakładanie ich bezpośrednio na czop główny przy pomocy młotka i tulejki należy przeprowadzić bardzo pewnie. Dobrze jest mieć płaskownik lub 2 winkle którymi podeprzemy koło wału a całość położymy na imadle unikając tym sił gnących gdybyśmy montowali łożysko bez podparcia przeciwwagi.
W trakcie montażu wału np. w Simsonie Awo można użyć śruby i nakrętki o odpowiedniej długości, którą rozkręcimy pomiędzy kołami wału (z odpowiednim wyczuciem !) – zabezpieczając go tym samym przed siłami gnącymi podczas montażu w kadłubie .Po zamontowaniu należy ją skręcić i wyjąć. W przypadku rometów itp. należy tę śrubę rozkręcić w odpowiednim miejscu a wał ułożyć tak aby był możliwy puźniejszy demontaż po społowieniu silnika
W razie pytań dotyczących centrowania piszcie na PW, postaram się odpowiedzieć
Składanie-centrowanie wału korbowego i prostowanie korbowodu
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 10
• Strona 1 z 1
Składanie-centrowanie wału korbowego i prostowanie korbowodu
Ostatnio edytowano 12 sie 2009, o 10:01 przez Konrad, łącznie edytowano 1 raz
-
Konrad - Przyjaciel forum
- Posty: 7324
- Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
- Lokalizacja: Lędziny
- Pochwały: 3
Bardzo fajny i ciekawy tutorial Pochwała słuszna ,ponieważ bardzo dużo napisałeś. Fajnie ,że są obrazki
-
Sławek. - #mod
- Posty: 3622
- Dołączył(a): 16 lip 2008, o 22:33
- Lokalizacja: Kwidzyn, Łódź
- Pochwały: 18
- Pojazdy: Opel Vectra C 2.8T 169kW 2006r.
Warto tutaj wspomnieć co nieco o nowych wałach.Jeżeli takowy kupimy to zapewne w większości przypadków dotrze do nas pocztą co za tym idzie, bez solidnego i odpowiedniego "opakowania" po upadku paczki wał będzie miał większe bicie niż dopuszczalne.W dobrych zakładach po regeneracji wału w trakcie odbioru fachman powinien pokazać bicie
-
Konrad - Przyjaciel forum
- Posty: 7324
- Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
- Lokalizacja: Lędziny
- Pochwały: 3
No dałeś radę z obrazkami na komie super się wszycho wyświetla. BRAWO Pochwała zasłużona w 102 procentach
Wkleiłem sobie TO do podpisu
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-
Johnny Moped - MotoManiak
- Posty: 1759
- Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
- Lokalizacja: Wrocław
Nie no SZACUN, Już Cię lubie ;D
Nie sprzedam "ogar 200" na chodzie ;D
3 lipca 18-stka (Moja) = melanż stulecia
GG:679 210
3 lipca 18-stka (Moja) = melanż stulecia
GG:679 210
-
matejo 17l - MotoManiak
- Posty: 132
- Dołączył(a): 8 lut 2009, o 16:51
- Lokalizacja: Raszewo
-
adrian - MotoManiak
- Posty: 3008
- Dołączył(a): 6 sie 2007, o 08:38
- Lokalizacja: Oświęcim
- Pochwały: 31
- Pojazdy: Audi A7
foty zniknęły. Daj na jakiś normalny hosting a nie te lewe reklamodajnie jpg-host czy inny imageshack, z których fotki znikają
Poza tym tut niezły
Poza tym tut niezły
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Posty: 10
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 223 gości