Odchudzanie tloka.

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Odchudzanie tloka.

Postprzez c64club » 9 mar 2009, o 13:37

1. Po co odchudzamy tlok?
Zeby zaoszczędzić wał. Żeby doważyć "prywaciarski, grubo lany" tłok do posiadanego wału. Zmniejszamy wibracje. Więcej mocy idzie w drogę a nie w niszczenie silnika.
Np. *** w tutku tłok ważył 80g, a powinien 60. 20g alu zmarnowane, i jeszcze trzeba było ciąć. Z 4 takich paskudów możnaby odlać 5 porządnych. Momentami ciąłem na grubość 3-3,5mm! A porównywałem z oryginalnym czeskim. Ten tłok po 6000 km zniszczył doszczętnie panewki na wale. Można było chwycić korbowów i obracać nim jak rolgazem. Oto praktyczny powód.
2. Czym?
-wiertarką z 2 frezami - mały (długi)trzpień z drobnymi zębami oraz zdzierak-gruba tarcza (np fi 8mmx4mm)z grubymi zębami.
-szlifierką typu "Dremel" lub pochodną. - narzędzia jak wyżej ale o drobniejszych zębach i duuuużo lepszej jakości.
Dlaczego?
Prędkość obrotowa wiertarki to max <3000 obr/min a powinniśmy użyć max 1500
Szliferki mają zazwyczaj regulację od 5-8k obrotów (dół)do 20-30k obrotów (góra). Ze szlifierką tzreba sie umieć obchodzić - frez co prawda nie ma tendencji do jeżdżenia po materiale, ale z ochotą zagłębia się, kiedy tylko ręka nam na chwilę stanie.

Nie używaj kamieni na trzpieniach. Szybko się zatykają. Łapią mimośród p przestają sie zachowywać grzecznie - szkaczą po calym tłoku, objeżdżają co chcemy i czego nie chcemy.

Trzymamy w imadle przez gumę. Potem z odbojnikami (opis w tekście), żeby frezu o szczęki nie zniszczyć.

3. Jak?Ostrożnie, tłok łatwo zniszczyć!
Poćwicz na starym, zajechanym tłoku !

Chwytamy tłok w imadło przez gumę. Nie za mocno, żeby go nie "zjajowacić"
Obrazek
Tę fotkę zrobiłem już po rozpoczęciu prac. Po lewej widać brzeg płaszcza od strony wydechu już pocieniony i gotowy jako wzór przy wgłębianiu się w tłok.

Zaczynamy od zwężania krawędzi płaszcza - do 1mm. Wprowadzamy frez od strony wycięcia w plaszczu. Tniemy tylko środek - nigdy zewnętrze tłoka. Trzymamy wiertarkę z wciśniętym na stałe wyłącznikiem w obu rękach. Tak, aby materiału dotykała lewa srona frezu.
Obrazek

NIGDY TAK! BO NAM POKALECZY TŁOK! Frezy uwielbiają okrążać materiał
Obrazek

Kiedy już mamy wzorzec (brzeg sfrezowany), wcinamy się dalej w tłok pocieniając płaszcz. Wystarczy zostawić u góry 1mm. im bliżej środka tym grubiej - 1.5mm. Tniemy powoli. Delikatnymi, podłużnymi ruchami w dół. Nie dajmy się zakleszczyć frezowi, bo przejmie sterowanie.

Pozostawiamy słupki, wręgi czy jakikolwiek brzeg wzmacniający - inaczej nam zagnie płaszcze do środka podczas jazdy.

Dla obu boków to samo. Jeśli dotkniemy czegoś prawą częścią frezu, ten pojedzie w sobie tylko znanym kierynku niszcząc tłok.

Kiedy już wgłebimy się na tyle, że dalszą obróbkę można prowadzic tylko tak, jak na tej fotce, zmieniamy pozycję tłoka.
Obrazek

Teraz kładziemy pistona i owijamu gumą. Na szczęki kładziemy okładziny - drewno lub cokolwiek miękkiego - laminat, resztki blachy aluminiowej, ale nie stal.
Między okładziną a krawędzią wycięcia w tłoku nie może zostać większa szpara, niż pół średnicy frezu - inaczej przy obróbce brzegów frez pojedzie nam po wewnętrznej stronie tłoka.
Obrazek

4. Uwagi:
-brak Ci doświadczenia i pewnej ręki? - zleć to kumplowi
-j.w., ale tylko trochę - nie tnij wnętrza poniżej gniazda sworznia - możesz sie dokopać do rowków lub zamków pierścieni - tłok do wyrzucenia
-lepiej nie ściąć tyle ile by sie chciało, niż przekopać sie przez płaszcz na wylot
-odchudzanie denka - tylko frezem czołowym, w imadle maszynowym, na minimalnych obrotach pod wieczną kontorlą suwmiarki. Jeśli potrzbujesz opisu tej czynności - masz za mało doświadczenia w pracy z metalem i przebijesz tłok na wylot.

_______________________________________________________________
DODANO PÓŹNIEJ, PO KOLEJNEJ ROBOCIE:
Jeszcze lepiej, bezpieczniej, ale i trudniej jest to zrobić mocując frez w wiertarce stołowej i trzymając tłok w rękach. Sczzególnie w dole płaszcza, gdzie możemy wyjechać na jego powierzchnię. Sposób jednak polecem. Tłoczek tak objechałem dużo szybciej, ale też (nie chwaląc się) w ślusarce mam niezłą wprawę.
Ostatnio edytowano 9 kwi 2009, o 22:09 przez c64club, łącznie edytowano 1 raz
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym

Odchudzanie tloka.

Postprzez Pani Kontekstowa » 9 mar 2009, o 13:37

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Szatek » 9 mar 2009, o 15:48

Poradnik dobry tylko ja wole to robić pilnikiem...
Piszę poprawnie po polsku.
Avatar użytkownika
Szatek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1203
Dołączył(a): 8 sty 2009, o 20:47
Lokalizacja: Łódź
Pochwały: 1

Postprzez Kuba » 9 mar 2009, o 16:01

ja to zrobiłem stożkową szlifierką listkową
2 pierwsze litery alfabetu w kieszeni :]
Avatar użytkownika
Kuba
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 6491
Dołączył(a): 21 gru 2008, o 20:55
Lokalizacja: Tworóg
Pochwały: 2

Postprzez Konrad » 9 mar 2009, o 18:17

a ja szlifierką trzpieniową :]
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Kamil22 » 9 mar 2009, o 21:46

Multiszlifierka i papier wodny. http://bikepics.com/pictures/1339270/
Avatar użytkownika
Kamil22
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1029
Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 07:17

Postprzez witeq17 » 10 mar 2009, o 14:24

Ja pilnikami iglaczkami się męczyłem :D
witeq17
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 4
Dołączył(a): 15 lut 2009, o 23:07
Lokalizacja: Wiskitki

Postprzez przem578 » 11 kwi 2009, o 16:59

To jest dopiero porządnie odchudzony tłok :D http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 84b16.html

Odchudzany wiertarką z frezem okrągłym :P Zeszlifowane zostały także te pieruńskie nadlewy za sworzniem :twisted: Jesli ktoś byłby zainteresowany to tłok jest na sprzedaż :)
PRZERABIAM CYLINDRY


GG 2076199


http://bikepics.com/members/przem578/
Avatar użytkownika
przem578
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 599
Dołączył(a): 19 wrz 2007, o 19:01
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Postprzez c64club » 11 kwi 2009, o 17:21

Nadlewy równiż zeszlifowałem. A ten ze zdjęcia jest za lekki. Też źle.
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym

Postprzez przem578 » 11 kwi 2009, o 17:43

Niby dlaczego za lekki? Po czym to poznałeś? masz wagę w oczach? :shock:
PRZERABIAM CYLINDRY


GG 2076199


http://bikepics.com/members/przem578/
Avatar użytkownika
przem578
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 599
Dołączył(a): 19 wrz 2007, o 19:01
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki

Postprzez c64club » 11 kwi 2009, o 22:26

Nie. Ale zebrałeś sporo więcej niż ja, a mój waży tyle co oryginal.
Chyba, ze zdjęcie robi złe wrażenie.
A jak za lekki, to sam wiesz - wał trzęsie ile wlezie
Obrazek Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje Obrazek

Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Avatar użytkownika
c64club
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1408
Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
Lokalizacja: Katowice
Pochwały: 13
Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym

Postprzez P@co » 12 kwi 2009, o 12:58

Jeśli bedzie za lekki to co sie stanie ? To gorzej dla wału ? A jak mam zalozony tylko jeden pierscien , mniejszy opór tarcia to lepiej dla walu czy gorzej ?
P@co
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 439
Dołączył(a): 30 sie 2008, o 12:04
Lokalizacja: Ostrowite
Pochwały: 1

Postprzez Łukasz. » 12 kwi 2009, o 18:56

P@co napisał(a):A jak mam zalozony tylko jeden pierscien , mniejszy opór tarcia to lepiej dla walu czy gorzej ?

jest gorsza kompresja...
Obrazek

"...gdy ktoś, kto mi jest światełkiem, gaśnie nagle w biały dzień..."
Avatar użytkownika
Łukasz.
@admin
@admin
 
Posty: 4771
Dołączył(a): 7 mar 2008, o 20:20
Lokalizacja: WLKP -> PWL
Pochwały: 13
Pojazdy: Renault megane phI classic '97, MZ etz 150 '87

Postprzez P@co » 12 kwi 2009, o 19:38

To wiem ze jest gorsza komprecha o jakies 20 % odczuwalna tylko na wolnych obrotach w nieduzym stopniu a jak odczuwa to wal ?
P@co
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 439
Dołączył(a): 30 sie 2008, o 12:04
Lokalizacja: Ostrowite
Pochwały: 1

Postprzez rometrider » 12 kwi 2009, o 20:09

im mniejsza kompresja tym dla wału lepiej :wink:
rometrider
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 595
Dołączył(a): 3 lut 2009, o 09:18
Lokalizacja: Łaszczów
Pochwały: 2

Postprzez P@co » 12 kwi 2009, o 20:21

c64club napisał(a):A jak za lekki, to sam wiesz - wał trzęsie ile wlezie

A to co oznacza , ze wal ma gorzej czy lepiej ?
P@co
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 439
Dołączył(a): 30 sie 2008, o 12:04
Lokalizacja: Ostrowite
Pochwały: 1

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 56 gości