1. Po co odchudzamy tlok?
Zeby zaoszczędzić wał. Żeby doważyć "prywaciarski, grubo lany" tłok do posiadanego wału. Zmniejszamy wibracje. Więcej mocy idzie w drogę a nie w niszczenie silnika.
Np. *** w tutku tłok ważył 80g, a powinien 60. 20g alu zmarnowane, i jeszcze trzeba było ciąć. Z 4 takich paskudów możnaby odlać 5 porządnych. Momentami ciąłem na grubość 3-3,5mm! A porównywałem z oryginalnym czeskim. Ten tłok po 6000 km zniszczył doszczętnie panewki na wale. Można było chwycić korbowów i obracać nim jak rolgazem. Oto praktyczny powód.
2. Czym?
-wiertarką z 2 frezami - mały (długi)trzpień z drobnymi zębami oraz zdzierak-gruba tarcza (np fi 8mmx4mm)z grubymi zębami.
-szlifierką typu "Dremel" lub pochodną. - narzędzia jak wyżej ale o drobniejszych zębach i duuuużo lepszej jakości.
Dlaczego?
Prędkość obrotowa wiertarki to max <3000 obr/min a powinniśmy użyć max 1500
Szliferki mają zazwyczaj regulację od 5-8k obrotów (dół)do 20-30k obrotów (góra). Ze szlifierką tzreba sie umieć obchodzić - frez co prawda nie ma tendencji do jeżdżenia po materiale, ale z ochotą zagłębia się, kiedy tylko ręka nam na chwilę stanie.
Nie używaj kamieni na trzpieniach. Szybko się zatykają. Łapią mimośród p przestają sie zachowywać grzecznie - szkaczą po calym tłoku, objeżdżają co chcemy i czego nie chcemy.
Trzymamy w imadle przez gumę. Potem z odbojnikami (opis w tekście), żeby frezu o szczęki nie zniszczyć.
3. Jak?Ostrożnie, tłok łatwo zniszczyć!
Poćwicz na starym, zajechanym tłoku !
Chwytamy tłok w imadło przez gumę. Nie za mocno, żeby go nie "zjajowacić"
Tę fotkę zrobiłem już po rozpoczęciu prac. Po lewej widać brzeg płaszcza od strony wydechu już pocieniony i gotowy jako wzór przy wgłębianiu się w tłok.
Zaczynamy od zwężania krawędzi płaszcza - do 1mm. Wprowadzamy frez od strony wycięcia w plaszczu. Tniemy tylko środek - nigdy zewnętrze tłoka. Trzymamy wiertarkę z wciśniętym na stałe wyłącznikiem w obu rękach. Tak, aby materiału dotykała lewa srona frezu.
NIGDY TAK! BO NAM POKALECZY TŁOK! Frezy uwielbiają okrążać materiał
Kiedy już mamy wzorzec (brzeg sfrezowany), wcinamy się dalej w tłok pocieniając płaszcz. Wystarczy zostawić u góry 1mm. im bliżej środka tym grubiej - 1.5mm. Tniemy powoli. Delikatnymi, podłużnymi ruchami w dół. Nie dajmy się zakleszczyć frezowi, bo przejmie sterowanie.
Pozostawiamy słupki, wręgi czy jakikolwiek brzeg wzmacniający - inaczej nam zagnie płaszcze do środka podczas jazdy.
Dla obu boków to samo. Jeśli dotkniemy czegoś prawą częścią frezu, ten pojedzie w sobie tylko znanym kierynku niszcząc tłok.
Kiedy już wgłebimy się na tyle, że dalszą obróbkę można prowadzic tylko tak, jak na tej fotce, zmieniamy pozycję tłoka.
Teraz kładziemy pistona i owijamu gumą. Na szczęki kładziemy okładziny - drewno lub cokolwiek miękkiego - laminat, resztki blachy aluminiowej, ale nie stal.
Między okładziną a krawędzią wycięcia w tłoku nie może zostać większa szpara, niż pół średnicy frezu - inaczej przy obróbce brzegów frez pojedzie nam po wewnętrznej stronie tłoka.
4. Uwagi:
-brak Ci doświadczenia i pewnej ręki? - zleć to kumplowi
-j.w., ale tylko trochę - nie tnij wnętrza poniżej gniazda sworznia - możesz sie dokopać do rowków lub zamków pierścieni - tłok do wyrzucenia
-lepiej nie ściąć tyle ile by sie chciało, niż przekopać sie przez płaszcz na wylot
-odchudzanie denka - tylko frezem czołowym, w imadle maszynowym, na minimalnych obrotach pod wieczną kontorlą suwmiarki. Jeśli potrzbujesz opisu tej czynności - masz za mało doświadczenia w pracy z metalem i przebijesz tłok na wylot.
_______________________________________________________________
DODANO PÓŹNIEJ, PO KOLEJNEJ ROBOCIE:
Jeszcze lepiej, bezpieczniej, ale i trudniej jest to zrobić mocując frez w wiertarce stołowej i trzymając tłok w rękach. Sczzególnie w dole płaszcza, gdzie możemy wyjechać na jego powierzchnię. Sposób jednak polecem. Tłoczek tak objechałem dużo szybciej, ale też (nie chwaląc się) w ślusarce mam niezłą wprawę.
Odchudzanie tloka.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 53
• Strona 1 z 4 • 1, 2, 3, 4
Odchudzanie tloka.
Ostatnio edytowano 9 kwi 2009, o 22:09 przez c64club, łącznie edytowano 1 raz
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Multiszlifierka i papier wodny. http://bikepics.com/pictures/1339270/
-
Kamil22 - MotoManiak
- Posty: 1029
- Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 07:17
To jest dopiero porządnie odchudzony tłok http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/pel ... 84b16.html
Odchudzany wiertarką z frezem okrągłym Zeszlifowane zostały także te pieruńskie nadlewy za sworzniem Jesli ktoś byłby zainteresowany to tłok jest na sprzedaż
Odchudzany wiertarką z frezem okrągłym Zeszlifowane zostały także te pieruńskie nadlewy za sworzniem Jesli ktoś byłby zainteresowany to tłok jest na sprzedaż
-
przem578 - MotoManiak
- Posty: 599
- Dołączył(a): 19 wrz 2007, o 19:01
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Nadlewy równiż zeszlifowałem. A ten ze zdjęcia jest za lekki. Też źle.
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
-
przem578 - MotoManiak
- Posty: 599
- Dołączył(a): 19 wrz 2007, o 19:01
- Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Nie. Ale zebrałeś sporo więcej niż ja, a mój waży tyle co oryginal.
Chyba, ze zdjęcie robi złe wrażenie.
A jak za lekki, to sam wiesz - wał trzęsie ile wlezie
Chyba, ze zdjęcie robi złe wrażenie.
A jak za lekki, to sam wiesz - wał trzęsie ile wlezie
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Jeśli bedzie za lekki to co sie stanie ? To gorzej dla wału ? A jak mam zalozony tylko jeden pierscien , mniejszy opór tarcia to lepiej dla walu czy gorzej ?
- P@co
- MotoManiak
- Posty: 439
- Dołączył(a): 30 sie 2008, o 12:04
- Lokalizacja: Ostrowite
- Pochwały: 1
P@co napisał(a):A jak mam zalozony tylko jeden pierscien , mniejszy opór tarcia to lepiej dla walu czy gorzej ?
jest gorsza kompresja...
-
Łukasz. - @admin
- Posty: 4771
- Dołączył(a): 7 mar 2008, o 20:20
- Lokalizacja: WLKP -> PWL
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Renault megane phI classic '97, MZ etz 150 '87
To wiem ze jest gorsza komprecha o jakies 20 % odczuwalna tylko na wolnych obrotach w nieduzym stopniu a jak odczuwa to wal ?
- P@co
- MotoManiak
- Posty: 439
- Dołączył(a): 30 sie 2008, o 12:04
- Lokalizacja: Ostrowite
- Pochwały: 1
c64club napisał(a):A jak za lekki, to sam wiesz - wał trzęsie ile wlezie
A to co oznacza , ze wal ma gorzej czy lepiej ?
- P@co
- MotoManiak
- Posty: 439
- Dołączył(a): 30 sie 2008, o 12:04
- Lokalizacja: Ostrowite
- Pochwały: 1
Posty: 53
• Strona 1 z 4 • 1, 2, 3, 4
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 227 gości