Tak ogólnie to są 2 typy rozruszników elektrycznych w silnikach serii M541/M741 (w 3b nie montowano rozruszników). Pierwszy z nich to ten ukazany na filmie "Simson Lehrvideo" oparty na mechanizmie tzw. wolnego koła. Rozrusznik jest cały czas zazębiony z kołem zębatym przyłączonym do magneta przez sprzęgło jednokierunkowe. Napęd z rozrusznika jest przekazywany tylko podczas rozruchu. Gdy silnik zaczyna pracować, połączenie natychmiast zostaje rozłączone. Rozrusznik ten jest często spotykany w SR'kach ze względu na małe rozmiary pokrywy, która mieściła się pod podnóżkiem. Czy montowano je w S'kach, nie wiem (książka E. Wernera nie wspomina o rozruszniku w modelu S).
[img][570:500]http://images47.fotosik.pl/118/61611294949d3fe5.jpg[/img]
[img][570:500]http://images46.fotosik.pl/118/bbba3142632a8400.gif[/img]
Drugim typem rozrusznika jest rozrusznik z bendixsem. Działa on na podobnej zasadzie co rozruszniki w samochodach. Rozrusznik nie jest cały czas zazębiony z silnikiem. Dopiero po naciśnięciu guzika mechanizm wsuwa małą zębatkę rozrusznika w dużą, tworząc połączenie, i wszystko zaczyna się kręcić. Po zwolnieniu guzika zębatka "wraca się" przerywając połączenie. Ogólnie jest to lepsze rozwiązanie niż typ pierwszy ze względu na brak stałego zazębienia, co w pewnym stopniu odciąża koło zamachowe. Z tego co się mogę domyślić, jest to nowszy typ rozrusznika wprowadzony zapewne pod koniec produkcji.
[img][570:500]http://images37.fotosik.pl/114/5ea8e5a9b36c8b72.jpg[/img]
Niestety dorwanie dzisiaj kompletnego rozrusznika któregokolwiek typu graniczy z cudem, a jeśli już to na e-bay lub innych niemieckich stronach typu AKF Shop i za kosmiczne wręcz kwoty. Tyle ode mnie, pozdrawiam
P.S. znajomy mechanik ma popielniczkę z dekla rozrusznika pierwszego typu
[Simson] Typy rozruszników elektrycznych - opis.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 3
• Strona 1 z 1
[Simson] Typy rozruszników elektrycznych - opis.
Ostatnio edytowano 5 maja 2009, o 22:17 przez marcing17, łącznie edytowano 3 razy
///M42B18 136KM
-
marcing17 - MotoManiak
- Posty: 3722
- Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
- Pochwały: 1
- Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe
hmmm dodałbym jeszcze o bardziej plebejskich rozrusznikach, ale ROZRUSZNIKACH (nożnych)
stosowane w silnikach od M53 po M741, a wyglądają mniej więcej tak:
M531/M541/M741
M53
PS: chyba wiem o którego mechanika ci chodzi, sam ci o tym opowiadałem
stosowane w silnikach od M53 po M741, a wyglądają mniej więcej tak:
M531/M541/M741
M53
PS: chyba wiem o którego mechanika ci chodzi, sam ci o tym opowiadałem
-
Mariusz - Zwycięzca konkursu
- Posty: 7045
- Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
- Lokalizacja: Kleśniska
Heh, dzięki Mariusz, a chyba zapomniałem w tytule dopisać, że o rozrusznikach elektrycznych to
///M42B18 136KM
-
marcing17 - MotoManiak
- Posty: 3722
- Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
- Pochwały: 1
- Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe
Posty: 3
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 183 gości