Montaż zawieszenia z Charta w Romecie 50T-1

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Montaż zawieszenia z Charta w Romecie 50T-1

Postprzez Kamil » 30 lip 2009, o 17:52

Jako że mi się nudzi, i parę osób mnie o to pytało napiszę aby rozwiać wasze wątpliwości.

Krok I - Kupno Zawieszenia;

- Zawieszenie od dawcy części Rometa Charta 210 bez silnika kupionego za 10zł w celu zarobku.

Krok II - Ogólne przymiarki.

- Pierwszą rzeczą która nam przeszkadza jest tzw. rura sterowa. Jest po prostu krótko mówiąc za krótka :D Możemy oczywiście wytoczyć nową ale nie w tym sęk żeby wydawać mase kasy na tokarza, jako że miałem 2 komplety amortyzatorów przednich, z kompletu 'zwykłych' obciąłem tę rure i wyrównałem krawędzie na okrągło. Po przymierzeniu było prawie dobrze jednakże trzeba było skrócić główke o 1,5mm.
[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/06/25/bikepics-1708395-full.jpg[/img]
[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/27/bikepics-1738224-full.jpg[/img]

Krok III - Zakładanie lag.

a)ZAWIESZENIE; Kiedy już uciąłem i wyrównałem tę rure, przyszedł czas na odkrecenie starej, spojrzałem na nią przez chwilę po czym przymierzyłem nową dłuższą. Ustawiłem ją idelanie równo patrząc na półkę po czym wziąłem wiertarke i wywierciłem identyczną dziure która zapobiega obkręcaniu się tej rurki. Następną czynnością było skręcenie tej rury do półki zawieszenia, po wykonaniu tej czynności przymierzyłem ją do ramy, niestety brakowało mi 1,5cm do skręcenia, ahh te uroki tych ram. Po chwili wziąłem szlifierkę założyłem tarcze do cięcia metalu, naznaczyłem sobie okrąg i to uciąłem. Następnym krokiem było nałożenie tarczy do polerowania, i wyrównanie powierzchni styku główki z miską łożyska. Następnie zakupiłem nowe koronki 2 sztuki które znalazły się z dołu sztycy jak i z góry. Jako pierwsza stykająca się nakrętka z łożyskami jest to oryginalna nakrętka z rometa, zastosowałem takie dwie. Po tym doszedła podkładka wzięta rodem z roweru. Następnym krokiem było wycentrowanie dwóch lag żeby były idealnie równo, kiedy już to zrobiłem postanowiłem to skręcić, i okazało się że wszystko jest ok - czyli zawieszenie zamontowane i skręcona górna półka orginalną nakrętką z rometa lub nakrętką z charta z plastikową osłoną którą aktualnie posiadam :D - Niestety to nie koniec naszych problemów.

Zdjęcie zawieszenia z nową rurą sterową:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738743-full.jpg[/img]

Zdjęcie Zawieszenia z przykręconą półką:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738745-full.jpg[/img]

Krok IV - Montaż Oświetlenia oraz Kierownicy.

a) LAMPA - Jako że bez tego nie można się obejść - stanąłem przed trudnym wyborem którą lampę wybrać czy Chartowską czy oryginalną Rometowską? Z pozoru trudny wybór okazał się dość prosty wybrałem oryginalną lampę z właściwie z dwóch powodów. Te powody to po pierwsze, rozmiar lampy chartowskiej można rzecz że potęzna! I nie pasuje do oryginalnej lini motoroweru. A drugi powód to brak możliwości zamontowania stacyjki. Więc po ogólnym rozeznaniu w plusach i minusach, wybrałem lampę z rometa. Przemawiały jej gabaryty i funkcjonalność. Jako że lagi nie posiadają uchytów na lampę jak to jest w romecie, wybrałem uchwyty z Charta akurat idelanie się zeszły. W celu przyozdobienia kupiłem kratkę na lampe za całe 5zł :F

Zamontowane uchwyty:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738747-full.jpg[/img]

Zamontowana Lampa:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738753-full.jpg[/img]

b) KIEROWNICA - Z kierownicy musiałem sciągnąć oryginalne mocowania. Do wykonania tej czynności wykorzystałem młotek i drewno. Po ściągnięciu tych uchwytów przyszedł czas na przyszykowanie 4 śrub imbusowych i 4 podkładek o wymiarze '6' po włożeniu śrub na górne mocowanie kierownicy przyszedł czas żeby włożyć podstawę tego mocowania. Po włożeniu skręciłem wszystko imbusem numer 6 :wink:
Po tym kroku przyszedł czas na założenie osprzetu kierownicy u mnie z lewej strony znajduje się korpus manetki, i sama manetka oraz przełącznik z Charta również lewy. Z prawej sam korpus wraz z manetką gazu.

Zamontowana kierownica:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738762-full.jpg[/img]

Zamontowana kierownica z osprzętem:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738766-full.jpg[/img]


Krok V - Montaż koła (najtrudniejszy).

a) Przeróbki koła - Jako że mam alufelgi montaż był trudniejszy. Na początku już myślałem że nic z tego nie będzie, że będe musiał stoczyć ośkę że nie wybije konusów bo ciasno siedziały, ale posiedziałem nad tym chwilkę i wszystko się wyjaśniło. Pierwszym krokiem było odkręcenia koła, nakrętek, wyjęcie bębna i obustronne odkręcenie ośki. Drugą czynnością jest wyciągnięcie zabiezpieczeń które zapobiegają wysypaniu się kulek oraz wyciągnięcie samych kulek. Czynnością trzecią jest przygotowanie sobie jakiegoś tępego przedmiotu podłużnego, krócej mówiąc kawałka drewna, i dzięki niemu jednokrotnym energicznym ruchem wybicie konusów z obu stron. Po wybiciu konusów przychodzi czas na dopasowanie łożysk maszynowych mają wymiar chyba 6201 i znajdują się w tylnym kole. Dopasowałem je i wyszło że pasują jak ulał. Po dopasowaniu łożysk bierzemy ośkę z charta i przymierzamy jeśli wszystko pasuje możemy przejść dalej. Teraz musimy przewiercić otwór w przykrywce bębna na taki odpowiadający rozmiarowi ośki, szczerze nie pamiętam jakie to wiertło. Po tej czynności składamy wszystko i centrujemy koło i odmierzamy suwmiarką lub miarą odległość z obu stron do lag, trzeba z prawej strony odliczyć jakieś 3mm bo na tylę wchodzi bolec z osi, bo jak wiemy z jednej strony jest grubszy. Teraz przyszedł czas na docinanie tulejek dystansowych nie pamiętam wymiarów musimy sobie sami zwymiarować indywidulanie. Jako materiał na tulejki wziąłem starą nie potrzebną (jednak potrzebną ;F) tulejkę z tylniego koła. Byłbym zapomniał, musimy jeszcze dorobić tulejkę pomiędzy łożysko a przykrywkę bębna kiedyś to zwymiaruje i podam. Po docięciu tulejek musmy to wszystko złożyć od strony bębna dajemy krótsze a po lewej stronie dłuższe wbijamy OŚ uważając aby nie zerwać gwintu. Nakrętke którą trzeba użyć to nakrętka o romiarze: M12x1 ( dzięki Mateusz za info :F) Po skręceniu koła, mamy najtrudniejsze za sobą, teraz czas się wziąść za blokade koła.

Zamontowane koło przednie:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738767-full.jpg[/img]

( zdjęć z bliska nie mam :) )

Krok VI - blokada przykrywki bębna.

Na początku powiem tak - wszystko musi być idelanie zwymiarowane bo inaczej koło będzie obcierać o szczęki hamulcowe. Pierwszym rozwiązaniem u mnie było wykonanie blokady z blaszki 2mm powiem tak, nie wyglądało to za estetycznie i w praktyce też było źle dlatego że jak wyżej wspominałem - koło "tarło" o coś tam. Więc pomyślałem chwilkę i wymyśliłem. Wziąłem obejmę z 1 calowego węza ogrodniczego którka miała wspawaną nakrętke. Żeby ją przypasować wziąłem młotek kombinierki oraz dwie 4cm śruby imbusowe numeru '6'. Na początku rozgiąłem dwa ramienia idealnie równo po czym założyłem je na lage, i było widać że nie pasuje, więc wziąłem te dłuższe śrubki i skręciłem to równomiernie rozkładając nacisk na obydwie strony, kiedy doszedłem do punktu '0' kiedy już nie można było skręcić wziąłem młotek i klupnęłem dwa razy żeby się odpowiednio uformowało po czym skręciłem po raz drugi. Po wykonaniu obejmy jesteśmy praktycznie na mecie, trzeba odmierzyć odległość pomiędzy nakrętką na obejmie a mocowaniu przykrywki i dociąć taką tulejkę żeby pasowała na styk i nie odginała mocowania w strone koła, ani w strone lagi bo będzie blokować :) Po wykonaniu tej tulejki możemy w końcu wszystko skręcić i zobaczyć czy wszystko gra. Jeśli tak bierzemy się do ostatniego kroku czyli do montażu błotnika.

Zdjęcie blokady:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/30/bikepics-1740474-full.jpg[/img]

Krok VII - Montaż błotnika.

Ten krok jest niewątpliwie najprostszy - Tu już wszystko zależy od stylizacji motoroweru, czy chcemy w miare oryginał, czy tuning, ja wybrałem to drugie dlatego zastosowałem błotnik z Charta. Pierwszą czynnością którą zrobiłem było odkręcenie pierwotnych uchwytów. Drugim krokiem było dopasowanie błotnika tzn. Na ilę ma wystawać z przodu a na ile z tyłu. Ja odwórciłem błotnik tyłem na przód, i wywierciłem jedną dziurę centralnie po środku. Następnie dopasowujemy jakąś tulejkę o długość ok 0,5 - 1cm, i wstawaiamy ją pomiędzy błotnik a półkę aby się w miare równomiernie rozłożył i nię pękł przypadkowo. Nakładamy na śrubę dużą podkładkę i zakręcamy kapturkiem od dołu. Dlatego że w półce już jest nagwintowana dziura na śrubę o oznaczeniu '6'. Po tym kroku możemy się cieszyć pełno wartościowym przodem w stylu enduro, co do innych sposobów mocowania błotnika nie mogę powiedzieć nie próbowałem.

Zdjęcie błotnika:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738781-full.jpg[/img]

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/28/bikepics-1738780-full.jpg[/img]

Krok VIII - Czyli mowa końcowa.

Ja jestem autorem tego tekstu, i nie zyczę sobie żeby ktoś go kopiował. Powiem tak przyznaje się bez bicia że nie jestem tylko na tym forum i nie piszę go tylko na jego wyłączność w internecie działam jeszcze pod nickiem "Fast" jeśli będziecie widzieć że 'ten kolo' go napisał to nie musicie się martwić, ale jeśli ktoś inny, to już po prostu plagiat.Napisałem to w godzine, dla wyjaśnienia tego wątku, chciałem krócej no ale.. się rozpisałem. Dziękuje za uwage i pozdrawiam.

Efekt końcowy:

[img][570:480]http://p1.bikepics.com/pics/2009/07/30/bikepics-1740489-full.jpg[/img]
Avatar użytkownika
Kamil
*supporting
*supporting
 
Posty: 952
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 17:55
Lokalizacja: Rbk/ okolice.

Montaż zawieszenia z Charta w Romecie 50T-1

Postprzez Pani Kontekstowa » 30 lip 2009, o 17:52

Pani Kontekstowa
 

Postprzez ((Hubert)) » 30 lip 2009, o 18:32

a czy z sima nie weszło by czy inne jest niż od charta i czy do ogara 205 też tak wejdzie?
Jest jikov...nie ma paliwa xD
Avatar użytkownika
((Hubert))
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1005
Dołączył(a): 10 gru 2008, o 20:04
Lokalizacja: Pogwizdów

Postprzez Kamil » 30 lip 2009, o 18:33

Z sima wejdzie też, ale nie testowałem to tak na chłopski rozum, do ogara 205 powinno ale do T1 nie wiem, bo nie orientuje sie czy można odkręcać tam sztyce czy tam rure sterową. No i Ośke przerobic musisz, w moim przypadku było to zbędne.
Avatar użytkownika
Kamil
*supporting
*supporting
 
Posty: 952
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 17:55
Lokalizacja: Rbk/ okolice.

Postprzez Konrad » 30 lip 2009, o 18:34

Kamil napisał(a):rura sterowa
to sztyca.
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Kamil » 30 lip 2009, o 18:35

Wiem przecież napisałem 'sztyce czy tam rure sterową' miałem to na myśli :roll: Zapomniałem napisać jak kto woli.
Avatar użytkownika
Kamil
*supporting
*supporting
 
Posty: 952
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 17:55
Lokalizacja: Rbk/ okolice.

Postprzez ((Hubert)) » 30 lip 2009, o 18:40

Kamil napisał(a):odkręcać tam sztyce

a chart ma ?
Jest jikov...nie ma paliwa xD
Avatar użytkownika
((Hubert))
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1005
Dołączył(a): 10 gru 2008, o 20:04
Lokalizacja: Pogwizdów

Postprzez Kamil » 30 lip 2009, o 18:43

Tak, bo przecież gdyby nie miał nie zrobiłbym tego.
Avatar użytkownika
Kamil
*supporting
*supporting
 
Posty: 952
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 17:55
Lokalizacja: Rbk/ okolice.

Postprzez P@co » 21 sie 2009, o 21:24

DZieki przyda sie a takie maly pytanko mam , czym malowales rame na czarno ?
P@co
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 439
Dołączył(a): 30 sie 2008, o 12:04
Lokalizacja: Ostrowite
Pochwały: 1

Postprzez Rafalxxz » 22 sie 2009, o 19:52

Ja bym jesze lampe z charta zamontował tą przednią lepiej by wyglądało zobacz jak mam tak w motorynie.
A od czego masz te felgi ?? w tym komarze ?? A z sima ja mam przod ale w ogarze 200

Obrazek
Moje motory --->
Kliknij Tutaj :)
Avatar użytkownika
Rafalxxz
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 371
Dołączył(a): 21 mar 2008, o 23:53
Lokalizacja: Witkowice
Pochwały: 1

Postprzez Kamil » 5 wrz 2009, o 15:55

P@co farbą ;P

Rafalxxz Sachs jakiś.

[ Dodano: 05 Wrz 2009, 16:03 ]

heh 900 dni na forum :D
Avatar użytkownika
Kamil
*supporting
*supporting
 
Posty: 952
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 17:55
Lokalizacja: Rbk/ okolice.


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 63 gości