Renowacja motocykla/motoroweru

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Renowacja motocykla/motoroweru

Postprzez Sebek » 13 lis 2009, o 12:01

Jeżeli mamy zabytkowy lub unikatowy motocykl lub motorower, który chcemy odnowić możemy zrobić to sami lub zlecić to firmie która się tym zajmuje. W tym poradniku opisze jak w miarę profesjonalnie odrestaurować motocykl/motorower samemu:

• Pierwszym krokiem w remoncie jest wstępny montaż (jeśli motocykl jest rozebrany) i uzupełnienie brakujących elementów

• Następnie musimy wszystko rozebrać i dokładnie wyczyścić. Stare powłoki lakiernicze możemy usunąć za pomocą chemii (np. preparat paint remower, scansol czy rem-lack), ręcznie (np. szczotką drucianą na wiertarce lub szlifierce) bądź oddać wybrane elementy do piaskowania (jest to rodzaj obróbki mechanicznej, która polega na kierowaniu strumienia piastuna powierzchnie oczyszczaną. Efektem tej metody jest uzyskanie bardzo czystej powierzchni, lecz należy pamiętać, ze elementy wypiaskowane są bardzo podatne na korozje).

• Po oczyszczeniu podzespołów uzupełniamy wszystkie ubytki za pomocą spawania, napawania, szpachlowania itp.

• Gdy mamy już przygotowane wszystkie części nakładamy podkład antykorozyjny

• Po wyschnięciu podkładu powłokę musimy należy zmatowić papierem wodnym o ziarnistości 600-1200

• Kolejnym krokiem jest szpachlowanie nierówności wykonujemy je kilkakrotnie Az do uzyskania równej powierzchni

• Nakładamy kolejna warstwę podkładu jak poprzednio

• Teraz pozostaje tylko położenie ostatecznej warstwy lakieru, do wyboru mamy lakier metaliczny i akryl (można także stosować farby renowacyjne, lecz naprawdę ładny efekt malowania otrzymamy przy użyciu akrylu lub farby metalicznej). Jeśli zdecydujemy się na metalic to mamy BAZĘ i KLAR. Baza jest to kolor właściwy naszego lakieru, a Kral jest akrylowym lakierem bezbrawnym. Po nałożeniu i wyschnięciu bazy powierzchnie malujemy klarem. Jeśli zdecydujemy się na akryl to nakładamy tylko jedna warstwę, która możemy pomalować klarem, nada to efekt głębi koloru. Zarówno klar jak i akryl możemy polerować, co nada jeszcze piękniejszy efekt malowania.

• Z elementami aluminiowymi i z tworzywa sztucznego, które chcemy pomalować postępujemy podobnie, lecz aby lakier się na nich dobrze „trzymał” należy je odpowiednio przygotować, można je pomalować specjalnym podkładem zwiększającym przyczepność, a aluminium poddać zabiegowi anodowania.

• Na pełne utwardzenie powierzchni lakierowanych potrzeba około miesiąca, więc mamy czas na przygotowanie pozostałych elementów naszego motocykla.

• Jeśli elementy chromowane/niklowane wymagają naprawy to oczyszczamy je z rdzy i polerujemy (do tych czynności używamy papierów ściernych o różnej ziarnistości oraz chemikaliów, szczotek, kamieni na wiertarki szlifierki itp.) Przygotowane elementy oddajemy firmie, która zajmuje się chromowaniem bądź niklowaniem i podda temu zabiegowi nasze części.

• Siedzenia, kanapy motocyklowe można regenerować przez obszycie i wstawienie nowej gąbki, tego rodzaju czynności najlepiej powierzyć doświadczonemu tapicerowi.

• Po przygotowaniu wszystkich elementów możemy przystąpić do montażu. Na tym etapie prac trzeba być bardzo ostrożnym, ponieważ lakier, który może być jeszcze bardzo delikatny łatwo jest uszkodzić. Dla bezpieczeństwa używamy podkładek sprężynowych, które dokręcamy do „rozpłaszczenia”, dzięki temu nie dochodzi do wtapiana się śrub w nowo malowane powierzchnie.

• Gdy mamy już wszystko zmontowane należy się zająć instalacją elektryczną oraz silnikiem. Silnik rozbieramy i wymieniamy lub regenerujemy wszystkie zuzyte elementy. Dla poprawienia efektu wizualnego silnik możemy wypolerować bądź wyszkiełkować. Skiełkowanie może być matowe lub z połyskiem. Instalację elektryczną regenerujemy nowymi przewodami i konektorami, tworząc tzw. wiązkę. Przewody upinamy opaskami zaciskowymi do nieruchomych elementów ramy.

Uwagi:

• Motocykle szczególnie te zabytkowe są zazwyczaj zdobione przeróżnego rodzaju malunkami ozdobnymi, tzw. szparunkami oraz naklejkami. Szparunki można wykonywać ręcznie. Malowania takie oraz naklejki można umieścić pod klarem co przedłuży ich żywotność.

• Spawanie najlepiej powierzyć fachowcom, którzy posiadają sprzęt i umiejętności. Malowanie także można powierzyć lakiernikowi aby uniknąć tzw. zacieków, które tworzą się przy nieprawidłowym nakładaniu lakieru.

• Przy wszelkich pracach należy zachować szczególne zasady bezpieczeństwa aby nie zrobić sobie krzywdy i nie wywołać np.pożaru. Przy chemikaliach nie należy używać otwartego ognia, nie zaleca się także wdychania oparów.

• Opisałem malowanie natryskowe, można pomalować także proszkowo. Malowanie proszkowo odbywa się tylko w zakładach, które maja do tego sprzęt. Polega na nakładaniu farby proszkowej na powłokę metalu, następnie pomalowane elementy są nagrzewane, w rezultacie czego farba proszkowa ulega stopieniu i polimeryzacji. Uzyskana powłoka lakiernicza jest odporna na korozję, chemikalia, wysoką temperaturę i uszkodzenia mechaniczne, lecz efekt wizualny jest gorszy niż przy malowaniu metodą natryskową.

Miłej pracy;)

Rozpowszechnianie i udostępnianie bez zgody autora zabronione!

Wszelkie sugestie i opinie mile widziane :)


Autor postu otrzymał pochwałę
Avatar użytkownika
Sebek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 431
Dołączył(a): 17 cze 2009, o 23:44
Lokalizacja: Namysłów
Pochwały: 1

Renowacja motocykla/motoroweru

Postprzez Pani Kontekstowa » 13 lis 2009, o 12:01

Pani Kontekstowa
 

Postprzez bishofek » 13 lis 2009, o 12:43

Pięknie napisany tutek :)
Przyda się wielu osobom.
Pochwała w pełni zasłużona :)
Usługi Informatyczne,serwis komputerowy,instalacje oprogramowania,opieka informatyczna, pomoc przy zakupie sprzętu. Na terenie Gliwic i okolic. TANIO!

Naprawa motorowerów na terenie Gliwic i okolic !

Już dłużej nie mogę się ukrywać !
Kocham Cię MarQS !!
Avatar użytkownika
bishofek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 381
Dołączył(a): 18 cze 2009, o 17:23
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez OsoManiak » 13 lis 2009, o 13:07

Szkoda, że to nie jest Twój tekst :/

http://www.tedimotoservice.pl/porada2.html
OsoManiak
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 68
Dołączył(a): 3 lut 2008, o 22:31
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Konrad » 13 lis 2009, o 13:40

Jeżeli ma to służyć jako tutorial to jest to napisane za ogólnikowo. Nic z tego nie wynika. Tekst zawiera błędy merytoryczne i jest wątpliwe czy to Twój tekst. Nie lepiej było się poświęcić któremuś z podpunktów dogłębniej ?
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez Sebek » 13 lis 2009, o 14:02

Tekst być może jest podobny do tego z linku, lecz pisałem to wszystko sam. Wcześniej dużo czytałem na różnych forach i niektóre czynności opisałem podobnie. Napisałem to bo się nudziłem :P W przyszłości rozbuduje temat fotkami z remontu charta i każdą czynność postaram się dokładniej opisać.
Avatar użytkownika
Sebek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 431
Dołączył(a): 17 cze 2009, o 23:44
Lokalizacja: Namysłów
Pochwały: 1


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 66 gości

cron