Wymiana oleju w silniku

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Wymiana oleju w silniku

Postprzez Tomo eS. » 24 kwi 2010, o 23:36

Niby to prosta czynność, a nie każdy potrafi ją wykonać w poprawny sposób. Postaram się po kolei napisać jak poprawnie wymienić olej w silniku, aby z tej wymiany było jak najwięcej korzyści. Wymiana oleju wygląda podobnie w każdym silniku (także samochodowym). Olej polecam wymieniać co roku wraz z początkiem sezonu.

1. Musimy pójść do sklepu i zakupić olej oraz filtr oleju jeżeli takowy jest w naszym silniku. Nie polecam stosować oleju, który kilka lat stał w butelce w wilgotnym pomieszczeniu. Taki olej, mimo że teoretycznie nowy, jest po prostu stary.
2. Kiedy już kupimy olej, musimy zgromadzić w jednym miejscu wszystkie narzędzia potrzebne do jego wymiany, w miarę czystą szmatę oraz jakiś niewysoki pojemnik do którego spuścimy stary olej.
3. Po zgromadzeniu narzędzi zapalamy silnik i jedziemy na małą przejażdżkę (kilka km) w celu rozgrzania oleju. Gorący olej robi się rzadki, przez co szybciej wypłynie z silnika przez korek spustowy i mniej zostanie go w silniku. Należy pamiętać, że olej grzeje się dużo wolniej niż głowica i cylinder.
4. Kiedy już wrócimy z przejażdżki, stawiamy motor na centralkę na płaskiej poziomej nawierzchni. Podstawiamy pod silnik przygotowany wcześniej płaski pojemnik. Odkręcamy korek spustowy oraz wlewowy oleju. Czekamy kilka chwil aż olej wypłynie z silnika. Można delikatnie przechylać motor we wszystkie strony, aby wypuścić z silnika jak największą część starego oleju. Należy pamiętać, że nigdy nie uda nam się wypuścić z silnika całego oleju.
5. Kiedy olej przestanie wypływać z otworu spustowego nawet przy przechylaniu motoru, możemy zakręcić uprzednio wyczyszczony korek spustowy oleju. Następnie wymieniamy filtr oleju, jeżeli takowy jest w naszym silniku oraz dowiadujemy się jaka ilość oleju powinna znajdować się w naszym silniku.
6. Przed wlaniem świeżego oleju należy odczekać aż silnik ostygnie. Kiedy wlejemy zimny olej do silnie rozgrzanego silnika możemy go zniszczyć. Odmierzamy odpowiednią ilość oleju i taką ilość wlewamy do silnika. Polecam użyć niedużego lejka, gdyż wlew oleju w motorze często jest mały.
7. Umieszczamy lejek we wlewie oleju i powoli wlewamy uprzednio odmierzoną ilość oleju. Nie polecam sugerować się wypływającym olejem z otworu kontrolnego (jeżeli istnieje), gdy wlaliśmy np. 70% odmierzonego oleju. Po prostu olej nie przepłynął przez wszystkie kanaliki silnika lub motor stoi na pochyłej nawierzchni.
8. Po wlaniu całego odmierzonego oleju zakręcamy uprzednio wyczyszczony korek wlewowy oleju i wycieramy silnik z ewentualnych śladów oleju. Sprzątamy miejsce pracy. Stary olej powinno oddać się do utylizacji, jednak część majsterkowiczów po rozcieńczeniu benzyną wykorzystuje go jako skuteczną rozpałkę do ogniska.
9. Zapalamy silnik i jedziemy na małą przejażdżkę (kilka km). Kiedy wrócimy, szukamy ewentualnych wycieków oleju z np. korka spustowego. Wycieki te są często powodowane przez zanieczyszczenia lub zwyczajne niedokręcenie.
10. Gdy nic nie cieknie to mamy spokój do następnej wiosny...

Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Wymiana oleju w silniku

Postprzez Pani Kontekstowa » 24 kwi 2010, o 23:36

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Krzysztof1993 » 25 kwi 2010, o 08:26

Wszystko fajnie:). Tylko powinieneś uzwględnić że motor na czas wlewania oleju opieramy o ścianę w pozycji prostej tak aby stał na dwóch kołacha nie na stopce centralnej. Lub poprosić drugą osobę o przytrzymanie nam motorku:).
Tak to nie mam zastrzeżeń:)
KOBIETY TO ZŁO!!
Avatar użytkownika
Krzysztof1993
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 2200
Dołączył(a): 16 lut 2009, o 18:28
Lokalizacja: Skierniewice
Pochwały: 7
Pojazdy: SZROT

Postprzez Tomo eS. » 25 kwi 2010, o 11:12

Dlatego napisałem, że motor dobrze jest delikatnie poprzechylać we wszystkie strony przy spuszczaniu oleju. A przy wlewaniu oleju to nie ma znaczenia, chyba że ktoś sprawdza poziom miarką lub otworem kontrolnym.
Życie jest zbyt krótkie, by nie kręcić pod czerwone pole :F
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Postprzez Krzysztof1993 » 25 kwi 2010, o 12:04

paliwo napisał(a):Tylko powinieneś uzwględnić że motor na czas wlewania oleju opieramy o ścianę w pozycji prostej tak aby stał na dwóch kołacha nie na stopce centralnej. Lub poprosić drugą osobę o przytrzymanie nam motorku:).


Jest tu mowa o wlewaniu oleju.
KOBIETY TO ZŁO!!
Avatar użytkownika
Krzysztof1993
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 2200
Dołączył(a): 16 lut 2009, o 18:28
Lokalizacja: Skierniewice
Pochwały: 7
Pojazdy: SZROT

Postprzez Cappy » 1 maja 2010, o 21:51

Avatar użytkownika
Cappy
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 557
Dołączył(a): 21 maja 2009, o 16:47
Lokalizacja: Warszawa
Pojazdy: Romet POLO,50-T-1, Komar 2350

Postprzez doman30 » 6 maja 2010, o 20:03

No i zapomniałeś o najważniejszym - Jaki olej wybrać? Ja oczywiście wiem że do komarów i rometów leci lux 10 ale inni mogą nie wiedzieć. A co do kontrolki oleju to nie bądź mądrzejszy od konstruktorów silnika - skoro napisali żeby lać olej tak długo aż nie będzie sie wylewał to trzeba tak robić, a nie jakieś tam swoje miary. Tak poza tym to ok.
Docieranie Pony M1 - przeliczanie wg producenta (w godzinach) - 6h/15h
Pasjonat motoryzacji.
Przyjaciele Rometów to także moi przyjaciele!


http://doman30.pl.tl
moja stronka :) zapraszam

http://nasza-klasa.pl/profile/6129855
Wysyłajcie zaproszenia, jednoczmy się :)

www.youtube.pl/doman30
Zapraszam do oglądania, komentowania i subskrypcji moich filmów.
Avatar użytkownika
doman30
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 877
Dołączył(a): 22 lis 2009, o 14:05
Lokalizacja: Koszalin

Postprzez kamilq19 » 6 maja 2010, o 20:11

Ja tam wlewam dużą strzykawką przynajmniej jest miarka.
Obrazek
Avatar użytkownika
kamilq19
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 646
Dołączył(a): 29 wrz 2009, o 21:00
Pochwały: 2

Postprzez doman30 » 6 maja 2010, o 20:18

A ja stawiam moto na równym podłożu, robie lejek z papieru i spokojnie wlewam i czekam aż zacznie wypływać. Podkreślam - SPOKOJNIE wlewam.
Docieranie Pony M1 - przeliczanie wg producenta (w godzinach) - 6h/15h
Pasjonat motoryzacji.
Przyjaciele Rometów to także moi przyjaciele!


http://doman30.pl.tl
moja stronka :) zapraszam

http://nasza-klasa.pl/profile/6129855
Wysyłajcie zaproszenia, jednoczmy się :)

www.youtube.pl/doman30
Zapraszam do oglądania, komentowania i subskrypcji moich filmów.
Avatar użytkownika
doman30
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 877
Dołączył(a): 22 lis 2009, o 14:05
Lokalizacja: Koszalin

Postprzez Tomo eS. » 6 maja 2010, o 21:03

Ino mnie się wylewać z otworu w 019 zaczęło po wlaniu 350ml (ma być 0,5l), ale po kilku chwilach przestało. Po prostu olej bardzo wolno przepływa z komory sprzęgła do skrzynki biegów przez tą małą szparkę. Dlatego zawsze odmierzam ilość oleju, która jest podana w instrukcji.
Życie jest zbyt krótkie, by nie kręcić pod czerwone pole :F
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Postprzez Tomciosz » 6 maja 2010, o 21:09

To przy następnym rozpoławianku powiększ ten otwór ;) .
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Postprzez Tomo eS. » 6 maja 2010, o 21:48

Dobry pomysł, ino nie ma po co rozpoławiać. :wink:
Życie jest zbyt krótkie, by nie kręcić pod czerwone pole :F
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Postprzez doman30 » 6 maja 2010, o 22:12

Dlatego ja leje po kilka łyczków i czekam aż sie rozprowadzi.
Docieranie Pony M1 - przeliczanie wg producenta (w godzinach) - 6h/15h
Pasjonat motoryzacji.
Przyjaciele Rometów to także moi przyjaciele!


http://doman30.pl.tl
moja stronka :) zapraszam

http://nasza-klasa.pl/profile/6129855
Wysyłajcie zaproszenia, jednoczmy się :)

www.youtube.pl/doman30
Zapraszam do oglądania, komentowania i subskrypcji moich filmów.
Avatar użytkownika
doman30
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 877
Dołączył(a): 22 lis 2009, o 14:05
Lokalizacja: Koszalin

Postprzez Konrad » 6 maja 2010, o 22:28

Wystarczy nie korzystać z otworu przelewowego i wlewać ilość wskazaną przez producenta. Dodałbym od siebie że pod korek spustowy oleju należy wsadzić podkładkę miedzianą.
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez doman30 » 6 maja 2010, o 22:48

Dobra, następnym razem jak będe lał olej to wleje odmierzone 0,5 l ;] A pod korek spustowy mam podkładke miedzianą ;]
Docieranie Pony M1 - przeliczanie wg producenta (w godzinach) - 6h/15h
Pasjonat motoryzacji.
Przyjaciele Rometów to także moi przyjaciele!


http://doman30.pl.tl
moja stronka :) zapraszam

http://nasza-klasa.pl/profile/6129855
Wysyłajcie zaproszenia, jednoczmy się :)

www.youtube.pl/doman30
Zapraszam do oglądania, komentowania i subskrypcji moich filmów.
Avatar użytkownika
doman30
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 877
Dołączył(a): 22 lis 2009, o 14:05
Lokalizacja: Koszalin

Postprzez Tomo eS. » 6 maja 2010, o 23:30

Pod korkiem mam oczywiście podkładkę miedzianą. A olej się bardzo wolno rozprowadza.

Tak poza tematem. Czy można do Rometa 019 do skrzyni nalać olej syntetyczny?
Życie jest zbyt krótkie, by nie kręcić pod czerwone pole :F
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 81 gości