Sposób na wyskakujące biegi w silniku 019

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Sposób na wyskakujące biegi w silniku 019

Postprzez karol » 11 wrz 2010, o 17:05

Witam wszystkich serdecznie i na starcie proszę o wyrozumiałość, bo to mój pierwszy tutorial. :)

O skrzyniach w silniku 019 słyszałem różne opinie. Wielu ludzi ma o nich złe zdanie, mimo, że nigdy nie miało kontaktu z tym silnikiem. Po dwóch latach użytkowania Rometa 50T1 mogę szczerze powiedzieć, że dobrze wyregulowana skrzynia jest niezawodna, pod warunkiem, że się sprzętu nie katuje. Ale przejdźmy do konkretów.

Jeśli biegi wyskakują, nie zawsze oznacza to, że mamy źle wyregulowaną skrzynię na wodziku. Często zdarza się, że regulacja nie przynosi efektów, jedynie niektórych biegów nie daje się w ogóle wrzucić lub wyskakują inne niż przed regulacją. Wina często leży w ramieniu zmieniacza - ramię jest luźne, więc cięgno wodzika ma luzy wzdłuż otworu w którym się przesuwa.

Usuwanie wyżej opisanego luzu:

1. Luzujemy nakrętkę 2.
2. Dokręcamy śrubę 1 i zabezpieczamy nakrętką 2. Należy wykonać tą czynność z wyczuciem, aby luz był jak najmniejszy, a ramię 3 dało radę się obracać przy zmianie biegów.

Aby ułatwić sobie dostęp do śruby 1, warto zdjąć dużą, trójkątną "blachę", przez którą przechodzi wałek zmieniacza (mocowana na 2 śruby na klucz 10), przy czym należy uważać, żeby reszta części nie zsunęła się z wałka.

[img][570:500]http://img534.imageshack.us/img534/9232/p1000965e.jpg[/img]


Często mamy też wypracowane otwory 4. Jeśli są na tyle wyrobione, że są przyczyną szarpania (biegi nie wyskakują całkowicie, tylko lekko je wybija i wracają na miejsce) biegów, to należy delikatnie podregulować nakrętką na wodziku. Najlepiej jest przejechać się bez lewego dekla i poobserwować co się dzieje. Jeżeli próbuje wybijać wodzik w stronę silnika to obracamy nakrętkę na wodziku odrobinę(zazwyczaj jest to mniej niż pół obrotu, jeżeli zachodzi potrzeba może być więcej) w prawo, jeżeli wybija go na zewnątrz to w lewo. Ustawiamy tak doświadczalnie, aż biegi będą chodzić dobrze.

[img][570:500]http://img826.imageshack.us/img826/9137/p1000966v.jpg[/img]

Jeżeli musimy rozpołowić silnik i konieczny będzie demontaż wodzika:

-warto zapamiętać położenie nakrętki na wodziku i z tego miejsca zaczynać regulację.
-polecam regulację doświadczalną: szukamy biegów, a potem mniejszą ilością obrotów nakrętki regulujemy, aż biegi będą wchodziły jak należy i nie będą wypadały. Regulacja opisana w "Instrukcji napraw motorowerów" różni się od opisu regulacji w książce "Jeżdżę motorowerem", próbowałem obydwu regulacji, żadna nie przyniosła efektów, dlatego polecam sposób "na wyczucie"

Wiem, że trochę namotałem, jeżeli macie jakieś pytania - piszcie, spróbuję wytłumaczyć jaśniej.

EDIT:
Postanowiłem dopisać jeszcze narzędzia które będą nam potrzebne:
-2 x klucz 10
-klucz 14 do nakrętki cięgna wodzika(jeżeli potrzebna jest nam druga część artykułu)

Czynności takich jak demontaż kopniaka i wajchy biegów oraz dekla nie opisywałem, bo uznałem je za banalnie proste, a jeżeli ktoś nie potrafi poprawnie ich zdemontować to chyba nie powinien brać się za poważniejsze czynności. :wink:

Zdjęcia i tekst są mojego autorstwa.
Napisane dla forum www.motomaniacy.com
Wszelkie prawa zastrzeżone, kopiowanie zabronione.
Ostatnio edytowano 4 paź 2010, o 15:33 przez karol, łącznie edytowano 1 raz
Parę MZ: TS, ETZ, ES sztuk trzy, parę WSK B1 i Rometów, Sr2 i inne.
karol
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 51
Dołączył(a): 13 sie 2009, o 14:19
Lokalizacja: Augustów

Sposób na wyskakujące biegi w silniku 019

Postprzez Pani Kontekstowa » 11 wrz 2010, o 17:05

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Michallres » 4 paź 2010, o 11:17

Tutorial ładnie opisany. Ale niech wypowiedzą się inni :D
Avatar użytkownika
Michallres
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 3142
Dołączył(a): 15 lip 2009, o 16:35
Lokalizacja: Złoczew/Łódź
Pochwały: 5
Pojazdy: XTZ 750, ETZ 251, Audi A8 D2

Postprzez moto-moto » 7 paź 2010, o 20:39

Samo doprowadzenie zmieniacza do stanu bdb jest czasem nie wystarczalne, zobaczcie co sie dzieje po paru sezonach z wałkiem pośrednim w skrzyni:

[img][570:480]http://img440.imageshack.us/img440/1793/dsc00003sv.jpg[/img]

Widać obtarte i zniszczone te ząbki na tym wałku właśnie są powodem wyskakiwania tych biegów, bo wałek nie jest w stanie utrzymać w bezruchu koła zębatego które porusza się w środku (góra-dół). Mnie wymiana takiego wałka kosztowała 50zł, następnie jako drugą czynność poczyniłem regulacją zmieniacza. Biegi są w porządku, to co jest tu opisane po prostu nie wystarcza.
moto-moto
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 20
Dołączył(a): 24 cze 2009, o 19:22

Postprzez Romecik2t » 7 paź 2010, o 21:21

Kurde chyba wezmę się za mojego 019, bo 1 bieg strasznie szarpie, a 2 wyskakuje przy pełnym gazie :/ :P super tutek, na 100% się przyda, jakże zasłużona pochwała.
POZNAJ HISTORIĘ ORAZ REGULAMIN FORUM.
Dodaj się na mapę! :arrow: Mapa Użytkowników
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Romecik2t
#mod
#mod
 
Posty: 11089
Dołączył(a): 27 lut 2009, o 18:01
Pochwały: 45

Postprzez karol » 7 paź 2010, o 23:18

moto-moto napisał(a):to co jest tu opisane po prostu nie wystarcza.

Jeżeli zmieniacz został rozregulowany i nie wyregulowany prawidłowo od razu po złożeniu, to nie ma co się dziwić, że tak wygląda wałek. Nie wyobrażam sobie przejechania, jak napisałeś, kilku sezonów z wyskakującymi biegami. Pomijając kwestię przyjemności jazdy, można wyobrazić sobie, jak wpływa to na zużycie podzespołów.

Dzięki wszystkim za odpowiedź ;)
Parę MZ: TS, ETZ, ES sztuk trzy, parę WSK B1 i Rometów, Sr2 i inne.
karol
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 51
Dołączył(a): 13 sie 2009, o 14:19
Lokalizacja: Augustów

Postprzez Romecik2t » 7 paź 2010, o 23:55

A u mnie wałek główny zamiast mieć te powiedzmy "ząbki" proste, to ma półokrągłe :F:F
POZNAJ HISTORIĘ ORAZ REGULAMIN FORUM.
Dodaj się na mapę! :arrow: Mapa Użytkowników
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Romecik2t
#mod
#mod
 
Posty: 11089
Dołączył(a): 27 lut 2009, o 18:01
Pochwały: 45

Postprzez moto-moto » 8 paź 2010, o 15:33

To jest to oznaka zużycia.
moto-moto
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 20
Dołączył(a): 24 cze 2009, o 19:22

Postprzez Romecik2t » 8 paź 2010, o 16:01

Wiem, przez to na trybach te "dziurki" na ząbki też się mi wyrobiły i zmieniacz biegów się "rozlatał" ale nie jest tak źle, jak bd miał czas to to zrobię. dla Rometa wszystko :)
POZNAJ HISTORIĘ ORAZ REGULAMIN FORUM.
Dodaj się na mapę! :arrow: Mapa Użytkowników
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Romecik2t
#mod
#mod
 
Posty: 11089
Dołączył(a): 27 lut 2009, o 18:01
Pochwały: 45

Postprzez karol » 2 sty 2011, o 23:23

[img][570:500]http://img228.imageshack.us/img228/2017/p1010013vg.jpg[/img]

Tak to wyglądało u mnie, a że tryb pierwszego biegu na wałku głównym się rozsypał z mojej głupoty i bardziej opłacało się kupić całą skrzynię w lepszym stanie, to wymieniłem i mam to na wierzchu. Z tym wałkiem kupiłem rometa ze stodoły, którego wcześniej trochę męczono, przejeździłem 2 sezony na tym wałku z moją regeneracją i wcale nie jest źle.
Parę MZ: TS, ETZ, ES sztuk trzy, parę WSK B1 i Rometów, Sr2 i inne.
karol
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 51
Dołączył(a): 13 sie 2009, o 14:19
Lokalizacja: Augustów


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 73 gości