Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez naveintre » 29 gru 2012, o 00:56

Witam. Dziś zaprezentuje jak wykonać moduł zapłonowy do motocykla/samochodu z zapłonem opartym na przerywaczu czyli tak zwanych "platynkach". Moduł ten możemy zastosować w każdym motocyklu/samochodzie z zapłonem bateryjnym. Jeśli chcemy taki moduł zamontować np w Jawie 350 potrzebne będą nam dwa takie urządzenia, po jednym na każdy przerywacz. Ja zaprezentuję jak zaadaptowałem ten moduł do mojej MZ ETZ 150.
Główne zalety tego modułu:
1. Poprawia kulturę pracy silnika i zwiększa moment obrotowy(w dolnym zakresie obrotów).
2. Poprawia rozruch.
3. Oszczędza nam przerywacz (prąd płynie tylko kilkadziesiąt mA a nie ponad 4A) No i "platynki" z elementu wykonawczego stają się tylko tak jakby "czujnikiem".
4. Poprawia ładowanie cewki (brak iskrzenia na przerywaczu), co daje nam mocniejszą iskrę.
Schemat:
Obrazek
Do dzieła :)
Potrzebne nam będą:
-Płytka laminowana miedzią(PCB)
-Dobry wodoodporny flamaster
-Kwas do wytrawiania w/w plytek
-Silikon/żywica epoksydowa do zalania układu.
-Lutownica i cyna
-Trochę oporników, kondensatorów itp(wykaz elementów niżej)
-Radiator
-Trochę kabli
-Wiertarka i małe wiertło
-Trochę cierpliwości i chęci :)
Najpierw rysujemy flamastrem ścieżki i rozplanowywujemy jak maja być rozmieszczone elementy.
Potem wycinamy płytkę na odpowiadający nam wymiar i wrzucamy do trawienia a na końcu wiercimy otwory.
Powstaje coś takiego:

Obrazek

Następnie lutujemy elementy zgodnie ze schematem:

Obrazek

Teraz wiercimy w radiatorze otwór do przykręcenia tranzystora T3 (IRF840):

Obrazek

Ja zamontowałem go na takiej podkładce:

Obrazek

I takiej tulejce:

Obrazek

Odizolowywuje to tranzystor od radiatora co zapobiega ewentualnym zwarciom z masą pojazdu. Nie musimy tego robić ale dla bezpieczeństwa nie zaszkodzi :)
Następnie lutujemy tranzystor do płytki:

Obrazek

Wkładamy płytkę między żeberka radiatora:

Obrazek
Obrazek

Powstaje taki o to gotowy moduł:

Obrazek

Dobrze jest przed zalaniem modułu najpierw go przetestować w naszym pojeździe, no chyba ,ze jesteśmy na 100% pewni ,że zadziała ;)
Gdy upewniliśmy się ,że moduł działa jak powinien zalewamy go żywicą lub silikonem. Zapobiega to drganiom elementów, zawilgoceniem ich itp rzeczami które mogły by uszkodzić moduł.

-C.Z - podłączamy do masowego styku na cewce zapłonowej w naszym pojeździe.
P -to kabel idący od przerywacza(platynek)
Masa do masy pojazdu i tak samo + do +(gdzie podpiąć to już własna inicjatywa właściciela :) )

Po podłączeniu modułu należy pozbyć się kondensatora!!!
Po zalaniu powstaje nam takie cudo :

Obrazek

Mój został dopiero co zalany także nie wygląda najpiękniej ;)
Moja MZ z testów tego modułu:

http://www.youtube.com/watch?v=SsZkl2EjM18

http://www.youtube.com/watch?v=lt01ajasQsQ

Silnik pracuje zauważalnie równiej i stabilniej a iskrzenie na przerywaczu odeszło w niepamięć.
Układ należy wykonać jak najdokładniej ,żeby nie zawiódł nas w trasie :)

Wykaz elementów:
Tranzystory:

BC547 (T1, T2);

IRF840 (T3);

Ø Diody:

1N4007 (D1);

Ø Kondensatory:

220nF/63V (C1);

10nF/63V (C2);

Ø Rezystory:

300 ohm/1W (R1);

1kohm/0,125W (R2, R5);

470ohm/0,5W (R3);

15kohm/0,125W (R4);

560ohm/0,25W (R6);

100ohm/0,125W (R7);


Autor postu otrzymał pochwałę
http://www.youtube.com/watch?v=0iUsICbr ... ure=relmfu
A wskaznik RPM steruje Twym sercem...
Ar ju toking to mi?
Obrazek
Fak ju!
Obrazek
WSK-Wiejski Sprzęt Kaskaderski
MZ- Miejski Zabójca
...To co zdobyte pracą cieszy sto razy bardziej...
Dwie litery ,dwa kółka-MZ
Avatar użytkownika
naveintre
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1148
Dołączył(a): 27 gru 2011, o 21:51
Lokalizacja: Stalowa Wola
Pochwały: 8
Pojazdy: Ogar 200 MZ ETZ 150 Kawasaki KLE 500 Opel Vectra Ford Mondeo

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez Pani Kontekstowa » 29 gru 2012, o 00:56

Pani Kontekstowa
 

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 29 gru 2012, o 23:59

Schemat stary jak świat :)

Zbudowałem moduł wg. tego schematu ze 3 lata temu. Śmiga obecnie w traktorku z silnikiem fiata 126p 600cm3. Silnik pali zawsze bez żadnego problemu. Moduł ten też spokojnie daje radę w silnikach dwusuwowych, testowałem go w Ogarze 200 z motorem Jawa 223.

Mam do Ciebie pytanie - czy sprawdziłeś, czy obwód tranzystora T2 działa poprawnie w tym układzie?

Oprócz pytania mam też radę do wszystkich, który będą ten moduł robili. Mianowicie - zamiast tranzystora IRF840 proponuję zastosować inny. Dlaczego? Powodów jest kilka. Ciekawi mogą przeszukać zakamarki sieci i poczytać co się dzieje z IRF840. Dla leniwych już wyjaśniam - wielu użytkowników tego układu skarżyło się na uszkodzenia tego tranzystora, po prostu przepalał się. Kolejna wada, to to, że grzeje się on znacznie podczas pracy i wymaga solidnego radiatora. Trzeba też zwracać uwagę na rodzaj cewki butelkowej i jej rezystancję, bo czym ona mniejsza, tym większy prąd popłynie przez tranzystor, co oznacza automatycznie większe straty w postaci ciepła.

Podczas gdy budowałem ten układ, pomyślałem - przecież można dołożyć te 2 złote i mieć święty spokój! Proponuję zatem zamiast IRF840 zastosować tranzystor IRFP460.

Różnice:

Cecha / IRF840 / IRFP460
Rezystancja bramki / 0,85Ω / 0,27Ω
Maksymalny prąd przewodzenia / 8A / 20A
Maksymalny prąd przewodzenia w impulsie (chwilowy) / 32A / 80A

Jak widać tranzystor IRFP460 może znieść znacznie większe obciążenia. Bardzo ważna jest rezystancja bramki, bo im jest ona mniejsza, tym mniejsze straty na tranzystorze, a co za tym idzie mniej się będzie grzał. U siebie zastosowałem właśnie ten tranzystor, co ciekawe, praktycznie w ogóle się nie grzeje podczas pracy, w moim module działa już te 3 lata, jest zalany sylikonem neutralnym i nie posiada radiatora, gdyż po prostu nie jest on potrzebny.

Na koniec jeszcze mała uwaga.
Przerwę na przerywaczu polecam ustawić na 0,2mm, natomiast na świecy 0,9-1mm.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez naveintre » 30 gru 2012, o 00:04

Mi ten układ może długo nie pracował ale po jakiś 15 min był dalej tak samo zimny jak przed podłączeniem. Na pomysł zastosowania IRFP460 nie wpadłem. Ale z tego co wiem układy z tym tranzystorem który ja zastosowałem też spokojnie wytrzymują po kilka lat. Ale cenna uwaga.
http://www.youtube.com/watch?v=0iUsICbr ... ure=relmfu
A wskaznik RPM steruje Twym sercem...
Ar ju toking to mi?
Obrazek
Fak ju!
Obrazek
WSK-Wiejski Sprzęt Kaskaderski
MZ- Miejski Zabójca
...To co zdobyte pracą cieszy sto razy bardziej...
Dwie litery ,dwa kółka-MZ
Avatar użytkownika
naveintre
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1148
Dołączył(a): 27 gru 2011, o 21:51
Lokalizacja: Stalowa Wola
Pochwały: 8
Pojazdy: Ogar 200 MZ ETZ 150 Kawasaki KLE 500 Opel Vectra Ford Mondeo

Re: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez Ktoś » 30 gru 2012, o 11:26

mam bezstykowy zapłon na irf840 i zrobiłem kilka modułów na nim, jeden działał na zwarciu minutę, tranzystor się kopcił a mimo wszystko działa już 2 rok! ważne jest żeby mieć tranzystory z pewnego źródła, podróbki nie wytrzymują dużo.
Ktoś
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 988
Dołączył(a): 22 mar 2007, o 16:04
Lokalizacja: Augustów
Pochwały: 2

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez Tomek » 30 gru 2012, o 13:28

Te elementy są uniwersalne dla każdego silnika, czy trzeba dobierać indywidualnie?
Avatar użytkownika
Tomek
#mod
#mod
 
Posty: 8663
Dołączył(a): 28 lut 2008, o 20:08
Lokalizacja: Dirksland, NL
Pochwały: 75
Pojazdy: Trzy francuzy i inne gruzy :F

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez Tomciosz » 30 gru 2012, o 14:36

Ja już nie mam zaufania do tych elektroników. Zrobiłem dwa moduły do jawki: jeden na transformatorze, drugi właśnie ten ze schematu. Każdy był wykonany poprawnie, a co najgorsze, żaden nie dawał iskry. bigsoft, zgodzę, się z uwagą na temat IRF840.

bigsoft napisał(a):Na koniec jeszcze mała uwaga.
Przerwę na przerywaczu polecam ustawić na 0,2mm, natomiast na świecy 0,9-1mm.


Do jakiego motoru takie dane preferujesz? Jawy 223?
Moim zdaniem będzie to "problematyczna" przerwa ;) .
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 30 gru 2012, o 21:58

Tomciosz napisał(a):Do jakiego motoru takie dane preferujesz? Jawy 223?
Moim zdaniem będzie to "problematyczna" przerwa


W zasadzie miałem na myśli ustawienie dla np 126p, ale w Ogarku na takim samym ustawieniu silnik też chodził bez problemu. Uzyskujemy w ten sposób mocniejszą iskrę.

Tomek napisał(a):Te elementy są uniwersalne dla każdego silnika, czy trzeba dobierać indywidualnie?


Uniwersalne dla pojazdów z instalacją 12V.

Tomciosz napisał(a):Zrobiłem dwa moduły do jawki: jeden na transformatorze, drugi właśnie ten ze schematu. Każdy był wykonany poprawnie, a co najgorsze, żaden nie dawał iskry.


Musiałeś coś pomieszać. Układ pokazany przez autora tematu działa na 100% jeżeli jest poprawnie zbudowany.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez Tomek » 5 sty 2013, o 19:41

A może ktoś mi podać elementy dla instalacji 6V? Chodzi o moto typu Komar, czy WSK.
Avatar użytkownika
Tomek
#mod
#mod
 
Posty: 8663
Dołączył(a): 28 lut 2008, o 20:08
Lokalizacja: Dirksland, NL
Pochwały: 75
Pojazdy: Trzy francuzy i inne gruzy :F

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez naveintre » 6 sty 2013, o 00:40

Do komara sie nie bedzie nadawał. Na 6v w Wsk zadziala bez problemu nic nie musisz zmieniac.
http://www.youtube.com/watch?v=0iUsICbr ... ure=relmfu
A wskaznik RPM steruje Twym sercem...
Ar ju toking to mi?
Obrazek
Fak ju!
Obrazek
WSK-Wiejski Sprzęt Kaskaderski
MZ- Miejski Zabójca
...To co zdobyte pracą cieszy sto razy bardziej...
Dwie litery ,dwa kółka-MZ
Avatar użytkownika
naveintre
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1148
Dołączył(a): 27 gru 2011, o 21:51
Lokalizacja: Stalowa Wola
Pochwały: 8
Pojazdy: Ogar 200 MZ ETZ 150 Kawasaki KLE 500 Opel Vectra Ford Mondeo

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez naveintre » 20 maja 2013, o 19:56

Dla zainteresowanych. Moduł zrobił już ponad 1000km i spisuje się jak najbardziej ok. Motor ładnie trzyma wolne i jest elastyczniejszy w dolnym zakresie obrotów.
http://www.youtube.com/watch?v=0iUsICbr ... ure=relmfu
A wskaznik RPM steruje Twym sercem...
Ar ju toking to mi?
Obrazek
Fak ju!
Obrazek
WSK-Wiejski Sprzęt Kaskaderski
MZ- Miejski Zabójca
...To co zdobyte pracą cieszy sto razy bardziej...
Dwie litery ,dwa kółka-MZ
Avatar użytkownika
naveintre
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1148
Dołączył(a): 27 gru 2011, o 21:51
Lokalizacja: Stalowa Wola
Pochwały: 8
Pojazdy: Ogar 200 MZ ETZ 150 Kawasaki KLE 500 Opel Vectra Ford Mondeo

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 26 maja 2013, o 19:36

Naveintre, robie ten moduł wzorując się na twojej płytce itp. Mógłbyś dodać takie podpisy do wszystkich elementów na tym zdjęciu. Nie udało mi się rozkodować ze zdjęcia dwóch rezystorów i wyjść modułu. Pomożesz ? :)

Obrazek

A i jeszcze takie pytanie cvzy mogę zamiast 220 nF dać 330 ? Bo akurat taki udało mi się znaleźć w swoich zbiorach :F

EDIT :
Udfało mi się odszyfrować że ten czerwony po lewej to 300 ohm a ten niebieski po prawej 100 ohm tak ?
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez naveintre » 26 maja 2013, o 21:24

Tranzystor podłączamy tak:
Obrazek
Tu masz rozpisane na płytce i opisane oporniki.
https://lh3.googleusercontent.com/-BgdE ... CN3393.jpg
Edit@:
A i zielony kabel wychodzący z modułu to "-" biały idzie do przerywacza, czarny do styku na cewce a czerwony to "+". Miejsca lutowania tych kabli chyba rozkminisz ze zdjęcia. A co do tego kondensatora to powinno działac jak dasz 330 ale ja bym wsadził jednak te 220 :)
Ostatnio edytowano 26 maja 2013, o 21:33 przez naveintre, łącznie edytowano 1 raz
http://www.youtube.com/watch?v=0iUsICbr ... ure=relmfu
A wskaznik RPM steruje Twym sercem...
Ar ju toking to mi?
Obrazek
Fak ju!
Obrazek
WSK-Wiejski Sprzęt Kaskaderski
MZ- Miejski Zabójca
...To co zdobyte pracą cieszy sto razy bardziej...
Dwie litery ,dwa kółka-MZ
Avatar użytkownika
naveintre
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1148
Dołączył(a): 27 gru 2011, o 21:51
Lokalizacja: Stalowa Wola
Pochwały: 8
Pojazdy: Ogar 200 MZ ETZ 150 Kawasaki KLE 500 Opel Vectra Ford Mondeo

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 26 maja 2013, o 21:29

Ok dzięki wielkie :)
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 26 maja 2013, o 22:48

Ten kondensator, o którym mowa, to filtr na wejściu układu i spokojnie możesz zastosować 330nF.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 29 maja 2013, o 15:24

Hmmm nie mogę ogarnąć jak to ma działać np. w simsonie platyniarzu.
1. Wywalić kondensator i co dalej ? złączyć te trzy kable razem ? (jeden od przerywacza, jeden do cewki butelkowej i jeden do cewki w zapłonie)
2. plus do aku przez stacyjkę, minus do masy, a ''p'' do przerywacza ?
3. c.z. do masy cewki butelkowej czy cewki w zapłonie ?
4. jak do butelkowej to co z tą w zapłonie zrobić ?

Sorry za trochę głupie pytania ale naprawdę tego nie rozumiem :F
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 67 gości