Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez naveintre » 29 maja 2013, o 15:30

Czyli simson nie ma zapłonu bateryjnego skoro cewka zapłonowa jest oddzielnie tak jak np w jawce.
W takim razie musisz więcej pokombinować. Jaką instalacje ma ten simson ?
http://www.youtube.com/watch?v=0iUsICbr ... ure=relmfu
A wskaznik RPM steruje Twym sercem...
Ar ju toking to mi?
Obrazek
Fak ju!
Obrazek
WSK-Wiejski Sprzęt Kaskaderski
MZ- Miejski Zabójca
...To co zdobyte pracą cieszy sto razy bardziej...
Dwie litery ,dwa kółka-MZ
Avatar użytkownika
naveintre
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1101
Dołączył(a): 27 gru 2011, o 21:51
Lokalizacja: Stalowa Wola
Pochwały: 8
Pojazdy: Ogar 200 MZ ETZ 150 Kawasaki KLE 500 Opel Vectra Ford Mondeo

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez Pani Kontekstowa » 29 maja 2013, o 15:30

Pani Kontekstowa
 

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 29 maja 2013, o 15:36

Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Re: Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 29 maja 2013, o 16:13

piotrek023 napisał(a):Hmmm nie mogę ogarnąć jak to ma działać np. w simsonie platyniarzu.
1. Wywalić kondensator i co dalej ? złączyć te trzy kable razem ? (jeden od przerywacza, jeden do cewki butelkowej i jeden do cewki w zapłonie)
2. plus do aku przez stacyjkę, minus do masy, a ''p'' do przerywacza ?
3. c.z. do masy cewki butelkowej czy cewki w zapłonie ?
4. jak do butelkowej to co z tą w zapłonie zrobić ?

Sorry za trochę głupie pytania ale naprawdę tego nie rozumiem :F



Usunąć kondensator. Przewód od przerywacza podłączyć do "P" w module. Przewód od cewki butelkowej podłączyć do +12V (1), a przewód idący do masy od cewki butelkowej (15) podłączyć do "-C.Z." w module. Oryginalną cewkę zapłonową na Twoim miejscu podłączył bym do układu ładowania przez dodatkowy, osobny mostek prostowniczy.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 29 maja 2013, o 17:01

A może bym zamiast tej cewki zapłonowej na statorze wsadził tam drugą od ładowania ? na rozstaw śrub powinna pasować :P tylko że ładowanie mogło by się zrobić 24V zamiast 12V XD

Macie jakiś schemat na dobry moduł ładowania ? Bo elba chyba tego nie zdzierży :F
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 29 maja 2013, o 17:17

Dlaczego miało by się zrobić 24V? Możesz zamontować sobie dodatkową cewkę ładowania albo użyć zapłonowej do tego o ile jej napięcie odpowiada napięciu w instalacji elektrycznej zasilanej z akumulatora.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 29 maja 2013, o 17:39

Nwm myślałem że jak mam dwa źródła zasilania po 12 V (albo 14) prądu zmiennego to po połączeniu ich będzie 24 V :F A nie ?
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 29 maja 2013, o 18:03

Jak połączysz szeregowo to teoretycznie tak, ale Ty masz połączyć te źródła równolegle przez mostek prostowniczy, wtedy napięcie ([V] - wolty) pozostanie takie samo, ale wzrośnie wydajność prądowa ([A} - ampery), w efekcie czego moc przeznaczona na ładowanie.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 29 maja 2013, o 18:09

To ma być przez jeden mostek czy lepiej dwa i złączyć plus i minus ?

I drugie pytanie czy ten moduł ma wtedy sens ? Bo już i tak będzie zapłon bateryjny o stałym napięciu :F
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 29 maja 2013, o 19:49

Dołóż do oryginalnej instalacji po prostu jeden nowy mostek i podłącz cewkę do niego. Plus i minus mostka złącz z drugim mostkiem, z tymi samymi biegunami czyli plus do plusa, minus do minusa. Sprawdź sobie woltomierzem, czy napięcie na akumulatorze nie wzrośnie do niebezpiecznych 15V i wyżej.

piotrek023 napisał(a):I drugie pytanie czy ten moduł ma wtedy sens ? Bo już i tak będzie zapłon bateryjny o stałym napięciu :F


Przecież ten moduł jest dedykowany właśnie do instalacji z zasilaniem bateryjnym układu zapłonowego. Może wyjaśnię co ten moduł "robi".

Po pierwsze - w oryginalnej instalacji płynie duże natężenie prądu przez styki przerywacza, co powoduje z czasem wypalenie tych styków, szczególnie gdy występuje na nich iskrzenie. Dzięki modułowi, przerywacz służy tylko i wyłącznie do sterowania elektroniką modułu, czyli nie płynie już przez styki przerywacza duży prąd cewki zapłonowej, tylko prąd o niskim natężeniu rzędu 150mA, który wystarcza do samooczyszczania się styków (nie śniedzieją) i jednocześnie jest zbyt niski, aby powodować ich wypalanie się. Mamy pierwszą zaletę - styki przerywacza posłużą znacznie dłużej.

Po drugie - dzięki temu, że prądem płynącym przez cewkę butelkową steruje elektronika, a konkretnie tranzystor zamiast styków przerywacza - otrzymujemy pewniejszą i stabilniejszą iskrę. Elektronika jest dokładniejsza od mechanicznych rozwiązań tego typu.

Po trzecie - zasilanie z akumulatora - znów to co w punkcie drugim - stała, pewna, mocna iskra.

Wad tego modułu w sumie nie widzę, poza tym, że obwód T2 jest zupełnie zbędny, bo i tak nie działa, no i o czym już chyba wspomniałem - zamiast IRF840 dałbym IRFP460.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 29 maja 2013, o 20:19

Dzięki za wyjaśnienie :) mogę jeszcze pytanko ? :) jak obwód t2 jest zbędny to może go usunąć ? Jak tak to zaznacz na schemacie które elementy usunąć :F
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 29 maja 2013, o 20:46

Sporo czasu temu takie coś już rozrysowałem. Schemat z opisem poniżej. Pamiętaj jednak o tym, że po wyłączeniu silnika, należy odciąć zasilanie przez stacyjkę czy co tam masz. Chodzi o to, aby moduł zapłonowy nie był zasilany z akumulatora, gdy silnik nie pracuje, bo gdy przerywacz będzie akurat zwarty, to będzie cały czas płynął prąd przez tranzystor i cewkę butelkową, co spowoduje wyładowanie akumulatora i może spowodować po dłuższym czasie uszkodzenie cewki i/lub tranzystora (choć ten drugi powinien wytrzymać).

Obrazek
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 29 maja 2013, o 21:35

O ile wiem te tranzystory (840 / 460) mają wbudowaną diodę więc 1N4007 jest chyba zbędna ?
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 29 maja 2013, o 22:19

W zasadzie tak. Na oryginalnym schemacie była, więc została, ale nie musisz jej montować.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez piotrek023 » 30 maja 2013, o 15:28

Bigsoft, masz pomysł na inny tranzystor? bo u mnie w sklepie nie mają ani IRF 840 ani IRFP 460 :F
Avatar użytkownika
piotrek023
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 675
Dołączył(a): 16 mar 2011, o 17:51
Lokalizacja: Bolesławiec
Pochwały: 5
Pojazdy: zapi*rdalacz

Moduł zapłonowy do MZ/Jawa/WSK/Fiat 126p itp

Postprzez bigsoft » 30 maja 2013, o 15:57

Zamienniki dla IRFP460:
- 2SK1411
- 2SK1680

Zamiennik dla IRF840:
- BUZ40B

Tak szczerze - jak w tym sklepie nie mają IRF840, jednego z bardziej popularnych mosfetów, to może być ciężko. Możesz być zmuszony do zakupu tranzystora przez Internet (Allegro, sklepy internetowe). Wtedy polecam jeszcze bardziej IRFP460 bo i tak go dostaniesz w sieci, a jest lepszy od IRF840.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 17 gości