Ustawianie zapłonu w S38 i pochodnych

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Ustawianie zapłonu w S38 i pochodnych

Postprzez Marcek » 7 wrz 2007, o 16:25

Objawy źle ustawionego zapłonu:
- spadek osiągów
- strzelanie w gaźnik
- utrudnione odpalanie silnika
- utrudnione, a nawet niemożliwe wkręcanie się na obroty
- przerywanie podczas pracy

Najpierw należy wstępnie zdiagnozować przyczynę usterki. Zapłon rzadko nagle przestawia się "sam z siebie". Dlatego jeśli silnik nagle zaczął "kaprysić", można przypuszczać albo poluzowanie śrub trzymających iskrownik, albo ścięcie klina na wale korbowym.

Jeśli występują trudności w odpaleniu silnika, przyczyną może być np. uszkodzony kondensator (który ponadto objawia się czerwoną iskrą), uszkodzona cewka zapłonowa lub źle ustawiona przerwa na świecy lub na przerywaczu.

Żeby dostać się do zapłonu, należy odkręcić lewą pokrywę silnika (3 śruby oznaczone kółkiem)

Obrazek

Po jej zdjęciu widzimy iskrownik przykryty kołem magnesowym. Żeby zdjąć magneto konieczny jest ściągacz (są co prawda inne "partyzanckie" metody, jednak nie polecam ich).
Na początku należy odkręcić nakrętkę, trzymającą koło magnesowe (klucz nasadowy 13 lub 14 mm).

Obrazek

Konieczne jest przy tym zablokowanie koła magnesowego. Jeśli odkręca się wkrętarką, należy postąpić następująco: ustawiamy urządzenie na maksymalny moment, ręką przytrzymujemy koło magnesowe i wciskamy do oporu włącznik - nagłe przyłożenie siły sprawi, że nakrętka puści bez blokowania koła magnesowego np. śrubokrętem.

Potem wkręcamy ściągacz w koło magnesowe i kręcimy śrubą - koło powinno zejść:

Obrazek

Jeśli konieczna jest wymiana części, najwygodniej zdjąć iskrownik - zrobimy to po odkręceniu 3 śrub:

Obrazek
Obrazek
Obrazek

UWAGA: Jeśli klin jest ścięty, przy zakładaniu nowego należy zwrócić uwagę, aby pasownie wchodził w rowek zarówno na wale, jak i w kole magnesowym.

Po naprawie iskrownika należy ponownie go zakręcić, nasunąć koło magnesowe na wał (należy je uderzyć - nie za mocno - gumowym lub drewnianym młotkiem) i zakręcić nakrętkę.

Teraz czas na ustawienie zapłonu. Na początek odstęp na platynkach - w tym wypadku powinien wynosić ok. 0,3 mm. Ustawia się go po odkręceniu śrubki trzymającej podstawę przerywacza. Oczywiście styki platynek muszą być wyczyszczone cienkim pilnikiem (ziarenka z papieru ściernego mogą się powbijać w styki).

Następnie ustawiamy zapłon - przydatna jest albo krótka suwmiarka, albo prosty pręt, na którym zaznaczamy dwa miejsca - GMP, oraz drugie, X mm powyżej (X - wartość indywidualna dla każdego silnika, przy której ma być początek otwarcia przerywacza, w tym wypadku 3 mm).
Następnie wykręcamy świecę i wkładamy albo przygotowany pręt, albo głębokościomierz suwmiarki. Obserwujemy, w jakim momencie zaczyna otwierać się przerywacz. Dla silnika S38 powinno to nastąpić ok. 3 mm przed GMP. Jeśli jest inaczej, należy poluzować 3 śruby trzymające iskrownik i go przekręcić, po czym znowu sprawdzic punkt zapłonu. Należy powtarzać te czynności aż do uzyskania zamierzonego efektu.
Na koniec jeszcze raz sprawdzamy przerwę na platynkach, ewentualnie ją korygujemy, zakręcamy pokrywę i gotowe.

Potrzebne narzędzia:
- śrubokręt
- klucz nasadowy 13 lub 14 mm (te 2 pozycje można zastąpić wkrętarką z
odpowiednimi końcowkami)
- klucz widlasty 8 lub 10 mm
- klucz widlasty lub oczkowy do ściągacza
- ściągacz do magneta
- szczelinomierz
- suwmiarka lub pręt
- młotek drewniany lub gumowy
- może przydać się nóż i kombinerki

Dane regulacyjne dostępne są w temacie:
viewtopic.php?t=111
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Ustawianie zapłonu w S38 i pochodnych

Postprzez Pani Kontekstowa » 7 wrz 2007, o 16:25

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Adi.G. » 7 wrz 2007, o 17:54

Świetny tutek pochwała się należy jak najbardziej
Avatar użytkownika
Adi.G.
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5172
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 15:22
Lokalizacja: Sędziszów Małopolski
Pochwały: 1
Pojazdy: GSF650N TS150 MR232 50M2

Postprzez Kobuch » 7 wrz 2007, o 18:28

Powiem tak.Świetnie to opisales.Bardzo fajny post :D
Avatar użytkownika
Kobuch
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 236
Dołączył(a): 20 lip 2007, o 17:56
Lokalizacja: Ruda Slaska

Postprzez Piotrek » 7 wrz 2007, o 21:12

Tutorial z fotkami to jest coś co lubie najbardziej. Pięknie to Marcek napisałeś.

Swoją drogą to nareszcie się doczekałem tutka o regulacji zapłonu - moim zdaniem to podstawowy tutorial, dlatego również bardzo mnie cieszy fakt iż tyle osób zadeklarowało się, że napisze podobne instrukcje do innych silników. :-)
Avatar użytkownika
Piotrek
@admin
@admin
 
Posty: 3689
Dołączył(a): 19 mar 2007, o 19:13
Pochwały: 10
Pojazdy: Skoda Octavia III 1.4 TSI, 150 KM, Ambition + Amazing

Postprzez Conqeror » 7 wrz 2007, o 21:14

Nawet nawet . Szkoda że nie zrobiłeś zdjęcia ze zdjetym kołem
Avatar użytkownika
Conqeror
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3547
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:42
Lokalizacja: Ozorków

Postprzez Marcin1993 » 7 wrz 2007, o 21:35

Bardzo dobry tutorial. I pochwała jak najbardziej zasłużona ;)
Marcin1993
 

Postprzez Marcek » 7 wrz 2007, o 22:22

Dzięki za miłe słowa :)
Conqeror napisał(a):Szkoda że nie zrobiłeś zdjęcia ze zdjetym kołem

Nie ściagalem go tym razem. Po porstu zawsze mam takiego pecha, że jak ściągnę magneto w sumie bez potrzeby, potem coś się dzieje. Np. niedawno chciałem wyczyścić iskrownik w 232, zdjąłem koło magnesowe, kilka dni później padł kondensator. Wcześniej jak zdjąłem koło magnesowe, w ten sam dzień przebiłem dętkę. Tak więc, więcej bez potrzeby nie będę go zdejmował. Ale jeśli tylko będzie okazja uzupelnię artykuł :)
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez d0dz » 3 maja 2008, o 13:13

Obracając podstawkę iskrownika w prawo zmniejszamy wyprzedzenie zapłonu, w lewo zwiększamy.

Podstawę przerywacza przekręcając w prawo powoduje zwiększenie odstępu(przerwy) między platynkami, w lewo analogicznie zmniejszamy.
d0dz
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 16
Dołączył(a): 29 mar 2008, o 00:17
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez czapla » 10 maja 2008, o 10:29

a ktos wie jak sie ustawia zaplon w simsonie?
Mix
czapla
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 454
Dołączył(a): 23 paź 2007, o 12:24
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postprzez marcing17 » 10 maja 2008, o 12:54

Ta sama zasada, tylko że opóźniamy w prawo, przyspieszamy w lewo. Odległość przed GMP powinna wynosić 1,8 mm (dla 50 i 60 cm3), a przerwa na platynach 0,4 mm.

Jeśli to elektronik, to trzeba ustawić iskrownik zgodnie z oznaczeniami. Poszperaj po necie to sie więcej dowiesz.
///M42B18 136KM
Avatar użytkownika
marcing17
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3722
Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
Pochwały: 1
Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe

Postprzez czapla » 10 maja 2008, o 15:42

aha ale mi nie dochodzi przerywacz do tego garbika i nie wiem co jest, caly czas chaczy o jakas cewke, a i garbik mam taki jakis maly
Mix
czapla
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 454
Dołączył(a): 23 paź 2007, o 12:24
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postprzez pawel15 » 11 maja 2008, o 17:27

Elegancki tutek. Oby więcej takich. Pochwała jak najbardziej zasłużona :).
**Wiele serc, jedno bicie ::: WSK ::: ponad życie**
Prawko B zdane :)!!!
Obrazek Piszę poprawnie po polsku.
pawel15
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1790
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 10:20
Lokalizacja: Dąbie

Postprzez norbi151 » 3 lip 2008, o 09:29

Gmp to która wysokos na tłoku??i od tego punktu gmp ma być 1,8mm prosze o pomoc
norbi151
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 217
Dołączył(a): 30 mar 2008, o 19:12
Lokalizacja: trablice

Postprzez ber891 » 3 lip 2008, o 10:52

GMP - górny martwy punkt ,czyli ustawiasz tłok u góry i cofasz go kręcąc magnetem w przeciwną stronę czyli do przodu albo przeciwnie z ruchem wskazówek zegara.
Avatar użytkownika
ber891
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 403
Dołączył(a): 27 maja 2008, o 21:57
Lokalizacja: D-ca

Postprzez Kosior » 16 lip 2008, o 07:56

No przyda się początkującym na pewno ;-) THX
Remontuje komara 2320 :-)

Kupię tylne koło do komara i manetkę biegów..
Avatar użytkownika
Kosior
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 119
Dołączył(a): 18 maja 2008, o 20:44
Lokalizacja: Żywiec

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości

cron