Objawy źle ustawionego zapłonu:
- spadek osiągów
- strzelanie w gaźnik
- utrudnione odpalanie silnika
- utrudnione, a nawet niemożliwe wkręcanie się na obroty
- przerywanie podczas pracy
Najpierw należy wstępnie zdiagnozować przyczynę usterki. Zapłon rzadko nagle przestawia się "sam z siebie". Dlatego jeśli silnik nagle zaczął "kaprysić", można przypuszczać albo poluzowanie śrub trzymających iskrownik, albo ścięcie klina na wale korbowym.
Jeśli występują trudności w odpaleniu silnika, przyczyną może być np. uszkodzony kondensator (który ponadto objawia się czerwoną iskrą), uszkodzona cewka zapłonowa lub źle ustawiona przerwa na świecy lub na przerywaczu.
Żeby dostać się do zapłonu, należy odkręcić lewą pokrywę silnika (3 śruby oznaczone kółkiem)
Po jej zdjęciu widzimy iskrownik przykryty kołem magnesowym. Żeby zdjąć magneto konieczny jest ściągacz (są co prawda inne "partyzanckie" metody, jednak nie polecam ich).
Na początku należy odkręcić nakrętkę, trzymającą koło magnesowe (klucz nasadowy 13 lub 14 mm).
Konieczne jest przy tym zablokowanie koła magnesowego. Jeśli odkręca się wkrętarką, należy postąpić następująco: ustawiamy urządzenie na maksymalny moment, ręką przytrzymujemy koło magnesowe i wciskamy do oporu włącznik - nagłe przyłożenie siły sprawi, że nakrętka puści bez blokowania koła magnesowego np. śrubokrętem.
Potem wkręcamy ściągacz w koło magnesowe i kręcimy śrubą - koło powinno zejść:
Jeśli konieczna jest wymiana części, najwygodniej zdjąć iskrownik - zrobimy to po odkręceniu 3 śrub:
UWAGA: Jeśli klin jest ścięty, przy zakładaniu nowego należy zwrócić uwagę, aby pasownie wchodził w rowek zarówno na wale, jak i w kole magnesowym.
Po naprawie iskrownika należy ponownie go zakręcić, nasunąć koło magnesowe na wał (należy je uderzyć - nie za mocno - gumowym lub drewnianym młotkiem) i zakręcić nakrętkę.
Teraz czas na ustawienie zapłonu. Na początek odstęp na platynkach - w tym wypadku powinien wynosić ok. 0,3 mm. Ustawia się go po odkręceniu śrubki trzymającej podstawę przerywacza. Oczywiście styki platynek muszą być wyczyszczone cienkim pilnikiem (ziarenka z papieru ściernego mogą się powbijać w styki).
Następnie ustawiamy zapłon - przydatna jest albo krótka suwmiarka, albo prosty pręt, na którym zaznaczamy dwa miejsca - GMP, oraz drugie, X mm powyżej (X - wartość indywidualna dla każdego silnika, przy której ma być początek otwarcia przerywacza, w tym wypadku 3 mm).
Następnie wykręcamy świecę i wkładamy albo przygotowany pręt, albo głębokościomierz suwmiarki. Obserwujemy, w jakim momencie zaczyna otwierać się przerywacz. Dla silnika S38 powinno to nastąpić ok. 3 mm przed GMP. Jeśli jest inaczej, należy poluzować 3 śruby trzymające iskrownik i go przekręcić, po czym znowu sprawdzic punkt zapłonu. Należy powtarzać te czynności aż do uzyskania zamierzonego efektu.
Na koniec jeszcze raz sprawdzamy przerwę na platynkach, ewentualnie ją korygujemy, zakręcamy pokrywę i gotowe.
Potrzebne narzędzia:
- śrubokręt
- klucz nasadowy 13 lub 14 mm (te 2 pozycje można zastąpić wkrętarką z
odpowiednimi końcowkami)
- klucz widlasty 8 lub 10 mm
- klucz widlasty lub oczkowy do ściągacza
- ściągacz do magneta
- szczelinomierz
- suwmiarka lub pręt
- młotek drewniany lub gumowy
- może przydać się nóż i kombinerki
Dane regulacyjne dostępne są w temacie:
viewtopic.php?t=111
Ustawianie zapłonu w S38 i pochodnych
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 19
• Strona 1 z 2 • 1, 2
-
Adi.G. - Zwycięzca konkursu
- Posty: 5172
- Dołączył(a): 21 mar 2007, o 15:22
- Lokalizacja: Sędziszów Małopolski
- Pochwały: 1
- Pojazdy: GSF650N TS150 MR232 50M2
Powiem tak.Świetnie to opisales.Bardzo fajny post
My moto:,komar 2350,simson s51,Silnik 019 xD
Zapraszamy do zaprezentowania pojazdu w forumowym serwisie - www.MotoAlbum.pl /Simson/S,51/36046"> Zapraszamy do zaprezentowania pojazdu w forumowym serwisie - www.MotoAlbum.pl /Simson/S,51/36046
Komentować
Zapraszamy do zaprezentowania pojazdu w forumowym serwisie - www.MotoAlbum.pl /Simson/S,51/36046"> Zapraszamy do zaprezentowania pojazdu w forumowym serwisie - www.MotoAlbum.pl /Simson/S,51/36046
Komentować
-
Kobuch - MotoManiak
- Posty: 236
- Dołączył(a): 20 lip 2007, o 17:56
- Lokalizacja: Ruda Slaska
Tutorial z fotkami to jest coś co lubie najbardziej. Pięknie to Marcek napisałeś.
Swoją drogą to nareszcie się doczekałem tutka o regulacji zapłonu - moim zdaniem to podstawowy tutorial, dlatego również bardzo mnie cieszy fakt iż tyle osób zadeklarowało się, że napisze podobne instrukcje do innych silników.
Swoją drogą to nareszcie się doczekałem tutka o regulacji zapłonu - moim zdaniem to podstawowy tutorial, dlatego również bardzo mnie cieszy fakt iż tyle osób zadeklarowało się, że napisze podobne instrukcje do innych silników.
-
Piotrek - @admin
- Posty: 3689
- Dołączył(a): 19 mar 2007, o 19:13
- Pochwały: 10
- Pojazdy: Skoda Octavia III 1.4 TSI, 150 KM, Ambition + Amazing
Dzięki za miłe słowa
Nie ściagalem go tym razem. Po porstu zawsze mam takiego pecha, że jak ściągnę magneto w sumie bez potrzeby, potem coś się dzieje. Np. niedawno chciałem wyczyścić iskrownik w 232, zdjąłem koło magnesowe, kilka dni później padł kondensator. Wcześniej jak zdjąłem koło magnesowe, w ten sam dzień przebiłem dętkę. Tak więc, więcej bez potrzeby nie będę go zdejmował. Ale jeśli tylko będzie okazja uzupelnię artykuł
Conqeror napisał(a):Szkoda że nie zrobiłeś zdjęcia ze zdjetym kołem
Nie ściagalem go tym razem. Po porstu zawsze mam takiego pecha, że jak ściągnę magneto w sumie bez potrzeby, potem coś się dzieje. Np. niedawno chciałem wyczyścić iskrownik w 232, zdjąłem koło magnesowe, kilka dni później padł kondensator. Wcześniej jak zdjąłem koło magnesowe, w ten sam dzień przebiłem dętkę. Tak więc, więcej bez potrzeby nie będę go zdejmował. Ale jeśli tylko będzie okazja uzupelnię artykuł
-
Marcek - @admin
- Posty: 6019
- Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
- Lokalizacja: Krosno
- Pochwały: 4
Obracając podstawkę iskrownika w prawo zmniejszamy wyprzedzenie zapłonu, w lewo zwiększamy.
Podstawę przerywacza przekręcając w prawo powoduje zwiększenie odstępu(przerwy) między platynkami, w lewo analogicznie zmniejszamy.
Podstawę przerywacza przekręcając w prawo powoduje zwiększenie odstępu(przerwy) między platynkami, w lewo analogicznie zmniejszamy.
- d0dz
- MotoManiak
- Posty: 16
- Dołączył(a): 29 mar 2008, o 00:17
- Lokalizacja: Gliwice
Ta sama zasada, tylko że opóźniamy w prawo, przyspieszamy w lewo. Odległość przed GMP powinna wynosić 1,8 mm (dla 50 i 60 cm3), a przerwa na platynach 0,4 mm.
Jeśli to elektronik, to trzeba ustawić iskrownik zgodnie z oznaczeniami. Poszperaj po necie to sie więcej dowiesz.
Jeśli to elektronik, to trzeba ustawić iskrownik zgodnie z oznaczeniami. Poszperaj po necie to sie więcej dowiesz.
///M42B18 136KM
-
marcing17 - MotoManiak
- Posty: 3722
- Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
- Pochwały: 1
- Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe
- pawel15
- MotoManiak
- Posty: 1790
- Dołączył(a): 20 mar 2007, o 10:20
- Lokalizacja: Dąbie
Posty: 19
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 44 gości