Zawór wydechowy w dwusuwie

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Zawór wydechowy w dwusuwie

Postprzez endek » 18 lut 2008, o 23:14

Wiele osób nie bardzo wie iż niektóre silniki (a w szczególności wyczynowe) posiadają dodatkowe zawory wydechowe stosowane w celu poprawienia osiągów silnika oraz lepszą elastycznością,(niektórzy myslą iż to już czterosuw :P ) ,tak wiec postaram się Wam w miare
jasno wyjaśnic o zaworze wydechowym i oraz o jego zasadzie działania. :)
Tak wiec zawór wydechowy w silnikach dwusuwowych wpływa na zjawisko zwane doładowaniem rezonansowym silnika a konkretnie to cylindra, dlatego tez wiec jego zadaniem jest sterowanie odpowiednim napełnianiem cylinadra. Dlatego więc,może pełnić znaczną role dla charakterystyki silnika,
A zawór ten zostaje otwierany przy przekroczeniu średnich obrotów czyli gdzie ok. 6-7 tys obr/min(podaje mniej wiecej bowiem dokładne określenie jest ustalone przez konstruktora silnika ale przeważnie od tą się większośc zaworów zaczyna otwierac) a przy ich obniżeniu czyli poniżej 6-7tys obr/min zostaje znów domknięty, :P
Zawór wydechowy sterowany jest przeważnie mechanicznie ,(takie sterowanie w tym przypadku mają KTM, Kawasaki KMX,KX,KDX, Hondy CR) te sterowanie nazywane jest KPIS ,oraz jest również sterowanie cięgłem(takie sterowanie posiada m.in.Honda NSR oraz wszystkie motocykle posiadające silnik minarelli tzn.DT,TDR,TZR,RD,KTM lc2,RS itp) potocznie zwane również YPVS,(czyli na dwoch linkach) połączonym z silniczkiem krokowym oraz musi być również dodatkowy moduł sterujący włąsnie pracą tego silniczka krokowego.Ustawianie zaworu odbywa się własnie za pomocą tych ciegieł,( w jedną strone zawór zostaje domknięty no a w drugą otwary). Pamiętac należy również iż nieprawidłowe ustawienie zaworu wydechowego pogorszy charakterystykę pracy silnika nie będzie również wtedy możliwość na to, aby została uzyskania cała (pełna) moc silnika. :)
Pamiętać należy również na to, iż względu na sterowanie napełnianiem cylindra jest również znaczący wpływ na zużycie tłoka.Zawór wydechowy pełni również za zadanie zwiększenia elastyczności na niższych obortach silnika,a jezdzenie cały czas na otartym zaworze zmniejszy elastyczność silnika bo jak wiadomo jest on sterowany i dobiero gdzes od 6000 obr/min staje odpiero otwierany(piszę to bowiem gdzy niektórym osobnikom popsuje się modul to właśnie odłaczają go i ustawiają na otwartym i potem nażekają ze moto ma słaby ,,dół’’,czyli dolny zakres obrotów
Zaczęto je montować na początku lat 80tych ,a założenie własnie takich zaworów dało wieksze możliwości w uzyskaniu większych mocy z silników dwusuwowych, :wink:

Dobrze widziec jak wyglada właśnie takich zawór wydechowy (tak wiec dobrze się złożyło
iż posiadam własnie na wierzchu cylki ,wiec sami spójrzcie)

8)

Oto jak wgląda zawór od Hondy NSR 125 (w tej sytuacji zawór jest zamknięty)

Obrazek

Tutaj równiez jest zamknięty

Obrazek

Tu jest własnie otwarty
Obrazek

Tak mniej wiecej wyglada cały cylinder od NSRki
Obrazek

Zamknięty
Obrazek

Otwarty
Obrazek

Na tych zdjeciach jest juz podany typowy układ KPIS od Kawasaki KMX 125
kanały od zaworów.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

(no i co czy na taki cylek powinno sie wołac 8 płuk :D)
Obrazek

Te dwa kanaliki nad kanałem wydechowym są właśnie od zaworu wydech.
Obrazek


A oto mechanizm który własnie odsłania bądz przysłania (zalęznie od predkosci
obrotowej) zawór wydechowy

Obrazek


W tym położeniu zawór wydechowy jest zamknięty (oba kanały zamknięte)
Obrazek

A w tym zawór wydechowy jest otwarty(oba kanały są otwarte)

Obrazek


Zapewne bedzie problem z pojeciem jak to działa ten mechanizm ze porusza listwą
Zaworu, :) nic trudnego a mianowicie wraz ze wzrostem obrotów tego mechanizmu siła odśrodkowa wypycha kulki które znajdują się w nim wzdłuż ich kanałów, kulki wyciskają podkładkę która ściska sprężynę.no a ta spręzynka ściskając się, wprawia w ruch dźwignię która to porusza listwą zaworu wydechowego przez co otwiera bądź zamyka zawór.


Obrazek

Obrazek

Obrazek



A tak wyglada listwa która przesuwając się w jedną bądź drugą odpowiednio obraca zawory
Które przymykają będz uchylają kanały.


Obrazek


No mam nadzieje ze w miare jasno opisałem go i jego zasade działania .Sądzę, że już nie będzie to problemem. Ale jak jest cos nie jasne to postaram się odpowiedziec . :)
pozdro
:wink:

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Zawór wydechowy w dwusuwie

Postprzez Pani Kontekstowa » 18 lut 2008, o 23:14

Pani Kontekstowa
 

Postprzez parcelak » 19 lut 2008, o 10:40

Bardzo ciekawy tutek, zasłużyłeś na pochwałę :yes:
Avatar użytkownika
parcelak
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2696
Dołączył(a): 2 sty 2008, o 17:58
Lokalizacja: Górzno kol.

Postprzez Smok » 19 lut 2008, o 10:48

Ładny tutek, zawsze coś nowego można sie dowiedzieć. Szkoda że nie można takie czegoś do komarka zrobić, ale kij. Komar to nie Honda i na odwrót.

enduras jakie są koszty takiego cylindra??

Pozdrawiam Smok
KOMAR WIECZNIE ŻYWY
Avatar użytkownika
Smok
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 519
Dołączył(a): 22 lip 2007, o 19:23
Lokalizacja: Rybnik

Postprzez endek » 19 lut 2008, o 11:45

Smok napisał(a):enduras jakie są koszty takiego cylindra??


masza na mysli ile kosztuje nowy taki cylinder? bo wiesz jest to oryginalny cylek o poj 125cm (nie jest to żadny tuning) koszt nówki to coś koło 1200zł (aluminiowy pokryty nicasilem)
ale przeważnie aby zaoszczedzic to na zuzżyty taki cylek wbija sie tuleje zeliwną (bowiem takiego cylka pokrytego nicasilem niestety nie da sie przeszlifowac na nadwymiar np.0,25 i założyc wiekszy tłoczek) :D są jedynie selekcje tłoków czyli nadwymiary o jakies 00,2mm wieksze i jesli gladz cylindra nie jest jeszcze uszkodzona to własnie kupuje sie jedyie sam tłok ma wieksza selecje (A,B,C) :)

,a mozna jeszcze zaopatrzyc sie w tunigowe cylki do 125tek na 180cm to wieksze koszta, chodza po 1600-1900zł (komplet z tłokiem)
:]

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Postprzez Mariusz » 19 lut 2008, o 15:48

czyli YPVS obniża kąt wydechu, a KIPS zamyka dodatkowe okna wydechowe? wcale niegłupie, ale powiedz jeszcze w YPVSie jaka jest odległość od tłoka? czy jakoś szczelnie przylega przy tłoku czy spory luz jest?
Piraci drogowi nie są zwyczajnymi idiotami. Oni po prostu chcą się starzeć wolniej niż gdyby stali w miejscu.

uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
Avatar użytkownika
Mariusz
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 7045
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
Lokalizacja: Kleśniska

Postprzez endek » 19 lut 2008, o 16:12

marycha_zielarz napisał(a):czyli YPVS obniża kąt wydechu, a KIPS zamyka dodatkowe okna wydechowe? wcale niegłupie, ale powiedz jeszcze w YPVSie jaka jest odległość od tłoka? czy jakoś szczelnie przylega przy tłoku czy spory luz jest?


no mozna tak powiedziec ,(YPVS jak sie otwora to powieszka okno wydechowe,a KPIS zaleznie od obrotów otwiera bądz zamyka okna)
a co do odległości to jest minimalna tzn przysłąnia on okno wydechowe
jak widac na zdjeciach (okno,bo nie przylega bezpośrednio do tłoka)

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Postprzez Konrad » 19 lut 2008, o 17:01

No a jak ja powiedziałem że można by coś takiego zrobić to mnie wyśmialiście, a teraz gratulujecie :roll: :/ :yes:

[ Dodano: 19 Lut 2008, 16:02 ]

w szczególności była gadka tego typu "to nic nie da, chyba Ci się coś pomieszało"
Avatar użytkownika
Konrad
Przyjaciel forum
Przyjaciel forum
 
Posty: 7324
Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
Lokalizacja: Lędziny
Pochwały: 3

Postprzez mandos » 19 lut 2008, o 18:31

Są i dwusuwy z zaworami grzybkowymi na wydechu, albo z zaworami na dolocie. Konstrukcji jest trochę...
Avatar użytkownika
mandos
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 180
Dołączył(a): 19 lis 2007, o 20:22

Postprzez ABRUZZI » 19 lut 2008, o 19:24

dzięki ci enduras za ten tutek dowiedziałem się więcej niż myślałem że się dowiem
Avatar użytkownika
ABRUZZI
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1011
Dołączył(a): 19 lip 2007, o 09:32
Lokalizacja: Rogowo

Postprzez Mariusz » 20 lut 2008, o 19:28

quniuś, chyba nie na naszym forum :) ty u nas kiedyś z tego co pamiętam propoowałeś ale membranę na wydechu, a te zawory działają całkiem inaczej :) więc nie pisz pierdół :P

najgorzej chybaby było uszczelnić ten zaworek żeby nic nie wiało, no i trzeba by zrobić taką "obudowe" do tego wszystkiego, więc w komarze mało prawdopodobne :)
Piraci drogowi nie są zwyczajnymi idiotami. Oni po prostu chcą się starzeć wolniej niż gdyby stali w miejscu.

uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
Avatar użytkownika
Mariusz
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 7045
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
Lokalizacja: Kleśniska

Postprzez endek » 20 lut 2008, o 19:36

hmm ale jak wiadmo dla chcącego nic trudnego :mrgreen:

ale problem by był z sterowaniem takiego zaworu (no jesli silnik uzyskuje np.max 6000obr/min ) tak wiec ciekawe czy cos by dawał (bo musiałby sie otwierac gdzies przy ok 4000obr/min :>

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Postprzez endek » 21 lut 2008, o 19:03

albo z zaworami na dolocie. Konstrukcji jest trochę...


ale to masz na mysli membrane tak? no membrana puszcza w jedym kierunku i zapobiega sie cofaniu mieszanki (m. in. nie wyrzuca na gaznik i nie ma az tak dużych strat na paliwie ) bo nie tylko to jest zaletą membrany ssącej:)

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Postprzez endek » 15 kwi 2008, o 17:30

mandos napisał(a):Są i dwusuwy z zaworami grzybkowymi na wydechu, albo z zaworami na dolocie. Konstrukcji jest trochę...


No m.in w CRka czy KTMach :)

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Postprzez Johnny Moped » 15 kwi 2008, o 18:02

Dobrze wiedzieć, przydatne info :) To w takim układzie dwusuw nie zasysa spalin? Dobrze pomyślane :)
Wkleiłem sobie TO do podpisu


-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
Avatar użytkownika
Johnny Moped
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1759
Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez endek » 16 kwi 2008, o 17:44

no spalin nie zasysa ale za to resztki niespalonego paliwa które uciekły na wydech tak :)

z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
Avatar użytkownika
endek
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 8963
Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
Pochwały: 1

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 14 gości