Urwany wałek zdawczy to częste zjawisko w rometach. Przeważnie, aby wymienić ten element, rozpoławialiśmy silnik. Jest jednak sposób, aby to obejść.
Na początek, spuszczamy olej z silnika. Robimy to odkręcając otwór wlewowy, a także spustowy pod spodem silnika. Motor musi oczywiście stać
w pionie.
Teraz możemy przystąpić do prac poważniejszych. Pracę możemy zacząć na 2 sposoby: 1)możemy wyjąć silnik z ramy, 2)przeprowadzamy remont nie wyjmując silnika. Dodam tylko, że po wyjęciu silnika łatwiej przeprowadza się pracę, ale nie jest to konieczne.
Odkręcamy kopniak, wajchę zmiany biegów, następnie lewy dekiel silnika, zdejmujemy koło zamachowe, robimy znacznik na obudowie silnika oraz na stojanie zapłonu, tak aby wiadomo było, jak później założyć zapłon. Następnie odkręcamy zapłon (3 śrubki M5 dookoła). Odkręcamy śrubkę z góry silnika, trzymającą mechanizm przesuwania wodzikiem. Odkręcamy mechanizm zmiany biegów (3 śrubki M5).
[img][570:450]http://images24.fotosik.pl/171/f446a1da696e001d.jpg[/img]
Kolejna rzecz, to odkręcenie zębatki zdawczej.
[img][570:450]http://images31.fotosik.pl/167/3e1817a0308ae42d.jpg[/img]
Teraz kolej na prawą stronę. Jeżeli silnik siedzi w ramie, zdejmujemy linkę sprzęgła, następnie odkręcamy prawy dekiel. Zdejmując dekiel, uważajmy, aby nie wypadł nam bolec popychający sprzęgło. Teraz rozbieramy sprzęgło oraz zdejmujemy duże koło przekładni. Jako, że jest już o tym temat, nie będę się rozpisywał, oto link:
viewtopic.php?t=3777&highlight=sprz%EAg%B3o+romet
Kiedy mamy już wszystko na wierzchu, musimy wyjąć seger zabezpieczający tryb zdawczy:
[img][570:450]http://images27.fotosik.pl/170/1b6f97dfea8e1c24.jpg[/img]
[img][570:450]http://images29.fotosik.pl/170/da1a2bd696e495ad.jpg[/img]
Po tej operacji, musimy przewrócić silnik stroną prawą do dołu oraz wrzucić pierwszy bieg, tj. pociągnąć wodzik do siebie. Bierzemy kawałek drewienka i wybijamy lekko wałek zdawczy. Może się zdarzyć, że wałek zostanie tak urwany, że nie wystaje ponad simmering, wtedy bierzemy punktak i analogicznie, jak wyżej. Musimy to robić bardzo ostrożnie, gdyż jeżeli za mocno stukniemy w wałek, wyleci on na zewnątrz i tryby w skrzyni mogą się pomieszać. Nie wybijamy wałka do końca!
[img][570:450]http://images26.fotosik.pl/170/fafb1407d444b5ba.jpg[/img]
Musimy cały czas obserwować, w jakim położeniu jest tryb zdawczy. Kiedy łożysko trybu wyjdzie nieco poza karter, ostrożnie przewracamy silnik na lewą stronę. Silni musi leżeć idealnie w poziomie! Tryb zdawczy powinien wyjść łatwo, za pomocą rąk.
Teraz najważniejsze! Kiedy wyciągniemy tryb zdawczy, bardzo ostrożnie wyciągamy wałek zdawczy. Teraz musimy szczególnie uważać, aby tryby osadzone na wałku nie powypadały. Dlatego, jak już wyżej pisałem, należy ustawić silnik w położeniu jedynki. Jeżeli zrobimy to sprawnie, naszym oczom ukaże się taki widok:
[img][570:450]http://images34.fotosik.pl/167/c04ede6b5c0eb6a2.jpg[/img]
[img][570:450]http://images30.fotosik.pl/170/e4e78c4adb581b68.jpg[/img]
Teraz pozostaje założyć nowy wałek zdawczy: Wkładamy go od strony sprzęgła. Robimy to starannie, kiedy wałek dojdzie już do łożyska, pukamy w niego przez drewienko, aby odpowiednio ułożył się w łożysku.
[img][570:450]http://images33.fotosik.pl/167/63ab880418d23e06.jpg[/img]
Zakładamy tryb zdawczy, zabezpieczenie oraz podkładkę dystansową (w takiej kolejności).
[img][570:450]http://images29.fotosik.pl/170/7bf12c5e0862ed23.jpg[/img]
Przewracamy silnik "na nogi" i sprawdzamy, czy są biegi: kręcimy trybem zdawczym i obserwujemy zachowywanie się wałka zdawczego. Drugą ręką trzymamy wałek. Jeżeli mimo, że trzymamy wałek, on kręci się, to znaczy że mamy bieg. W taki sposób sprawdzamy 1, luz oraz 2. Jeżeli ich nie ma, a jest jedynie luz, pozostaje nam rozpołowienie silnika, jeżeli są, jedziemy dalej: zakładamy zębatkę, przykręcamy ją, zakładamy łańcuch. Następnie mechanizm zmiany biegów, zapłon, oraz koło magnesowe. Potrzebna może okazać się regulacja zapłonu. Zakładamy duże koło zębate, przykręcamy, zabezpieczamy, zakładamy sprzęgło i analogicznie. Potem dekle, (przy prawym uważamy, aby nie wypadł nam bolec wyciskowy sprzęgła). Następnie kopniak i wajcha zmiany biegów.
Zalewamy nowy olej i w drogę.
[Romet] Wymiana wałka zdawczego bez rozpoławiania silnika
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 29
• Strona 1 z 2 • 1, 2
[Romet] Wymiana wałka zdawczego bez rozpoławiania silnika
Piszę poprawnie po polsku.
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
-
radi126 - MotoManiak
- Posty: 1574
- Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
- Lokalizacja: Mońki
-
marcing17 - MotoManiak
- Posty: 3722
- Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
- Pochwały: 1
- Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe
No niezły sposób, aczkolwiek mam nadzieję że nie będę musiał go stosować w praktyce Pochwała jak najbardziej zasłużona
-
Adi.G. - Zwycięzca konkursu
- Posty: 5172
- Dołączył(a): 21 mar 2007, o 15:22
- Lokalizacja: Sędziszów Małopolski
- Pochwały: 1
- Pojazdy: GSF650N TS150 MR232 50M2
-
Koner - MotoManiak
- Posty: 8304
- Dołączył(a): 24 mar 2007, o 23:15
- Lokalizacja: Legionowo
hehe. Dzięki.
Piszę poprawnie po polsku.
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
-
radi126 - MotoManiak
- Posty: 1574
- Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
- Lokalizacja: Mońki
spoko tutek ładnie opisany ale ja i tak bym rozpatroszył cały silnik (wieksza przyjemnosci)
z RWD jest jak z seksem - po co jechać na ręcznym skoro można dawać w pi*dę
-
endek - MotoManiak
- Posty: 8963
- Dołączył(a): 4 kwi 2007, o 12:42
- Lokalizacja: Piotrków Trybunalski
- Pochwały: 1
Alonzo napisał(a):niezle styrane kartery masz w twoim silniczku
Silnik przykładowy- niesprawny. Mam ich kilka, więc nie ma problemu. Właściwie zdjęcia na przykładzie 2 silników. Akurat miałem je tak rozłożone
Piszę poprawnie po polsku.
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
-
radi126 - MotoManiak
- Posty: 1574
- Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
- Lokalizacja: Mońki
[Romet] Wymiana wałka zdawczego bez rozpoławiania silnika
A da sie to zastosować w silniku od komarka sinik S-38B4????
Kiedyś jeździły ich dziesiątki tysięcy, dzisiaj zostały setki, a wartych pokazania jest niewiele.
- Piotrek1993
- MotoManiak
- Posty: 55
- Dołączył(a): 24 gru 2007, o 16:04
- Lokalizacja: Kazimierz Biskupi
Tak, oczywiście.
Piszę poprawnie po polsku.
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
Jest bóg, czy go nie ma?
Nie ma... nie ma... nie ma... nie ma...
Nie ma boga
Jest MOTÓR
-
radi126 - MotoManiak
- Posty: 1574
- Dołączył(a): 21 mar 2007, o 11:14
- Lokalizacja: Mońki
Sam kiedyś chciałem robić wymianę wałka głównego takim sposobem, ale wymieniłem tylko zębatkę (upiekło mi się ). Pochwała jak najbardziej zasłużona.
-
Mr.Rezystor - MotoManiak
- Posty: 1006
- Dołączył(a): 28 kwi 2007, o 07:32
- Lokalizacja: Witkowice 20km od Częstochowy.
- Pojazdy: Audi 100 2.8
Posty: 29
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 242 gości