Lutowanie :-)
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 53
• Strona 3 z 4 • 1, 2, 3, 4
maras52 napisał(a):Zla technika lutowania Cyny nie nabierasz na grot tylko przygrzewasz miejsce lutu i przykladasz cyne ktora sama sie powinna roztopic
A co do lutownic i jedna i druga jest dobra i zla
Transformatorowa nie mozna lutowac scalakow i tranzystorow bo mozna je spalic pradem elektrycznym ktory plynie w grocie
Parę uwag:
1. Zaleznie od wielkości łączonych elementów wskazane jest dobieranie mocy grzałki w lutownicy "klasycznej" z grzałka i grotem - np. lutowanie blach lub grubszego przewodu wymaga min. 100 Wat. W transformatorowej mozna to trochę poprawiać przez założenie odpowiedniego drutu jako grot.
2. Uzyskanie dobrej jakości spoiny wymaga użycia dodatkowej ilości kalafonii na obie łaczone części i ich pobielenie. Ta w lasce cynowej (tzw. tinol) nie wystarcza i spala sie zbyt szybko. Do miedzi potrzebna kalafonia w proszku, paście, albo w roztworze. Ja uzywam roztworu kalafonii (lub czystej żywicy zebranej z pnia sosny) rozpuszczonej w spirytusie i lutowane powierzchnie smaruje pedzelkiem przed pobielaniem cyna i właściwym lutowaniem.
3. Lutowanie elementów z blach żelaznych wymaga cyny bez kalafonii, a jako topnik konieczne jest uzycie innej pasty lub własnej zrobionej jako roztwór cynku (np. z cylinderka ogniwa bateryjki 4,5V rozpuszczonej do nasycenia w kwasie solnym). Bez tego lutowanie będzie b. kiepskie.
4. Mozna lutować także aluminium, ale to dłuższa bajka - wymaga specjalnych przygotowań.
3.
- cekaem
- MotoManiak
- Posty: 9
- Dołączył(a): 17 kwi 2008, o 14:08
Wkleiłem Twoją wypowiedź do tutka, dzięki za walnięcie takiego tekstu, na pewno się przyda Zrobiłem nowy dział w tutku "Wasze sugestie i porady". Odtąd wszystko co napiszecie i jak uznam to za sensowne zostanie podklejone
Wkleiłem sobie TO do podpisu
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-
Johnny Moped - MotoManiak
- Posty: 1759
- Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
- Lokalizacja: Wrocław
Warto dodać że te niektóre cyny 2 w 1 wymagają jednak naniesienia dodatkowej ilości kalafoni.Mnie nigy dobrze nie łapie cyna 2 w 1 mimo czystego materiału lutowania A co do wytrawiania to możesz dodać że bardzo dobry jest kwas ortofosforowy
-
Konrad - Przyjaciel forum
- Posty: 7324
- Dołączył(a): 8 cze 2007, o 14:42
- Lokalizacja: Lędziny
- Pochwały: 3
no ja od siebie rzucę że jeśli lutujemy dwa cienkie przewodu, lub też przewód do konektorka, czyli wszystko to czego nie spalimy a jest małe, to najpierw bielimy obie rzeczy, i to dość mocno jedną z nich, a potem mocno rozgrzewamy jedną i przykładamy drugą. od niedawna zacząłem tą technikę stosować, wcześniej na grocie nanosiłem na połączenie cyne ale często wychodziły zimne luty. teraz gdy zmieniłem technikę jest o niebo lepiej
ciekawy tutek możemy znaleźć tutaj: http://william350.w.interia.pl/artykuly ... aczen.html
ciekawy tutek możemy znaleźć tutaj: http://william350.w.interia.pl/artykuly ... aczen.html
Piraci drogowi nie są zwyczajnymi idiotami. Oni po prostu chcą się starzeć wolniej niż gdyby stali w miejscu.
uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
uzasadnienie http://pl.wikipedia.org/wiki/Dylatacja_czasu
-
Mariusz - Zwycięzca konkursu
- Posty: 7045
- Dołączył(a): 20 mar 2007, o 16:53
- Lokalizacja: Kleśniska
Już dodane. Zmieniałem już ten tutek 11 razy Mam nadzieję że jeszcze będzie drugie tyle editów.
Wkleiłem sobie TO do podpisu
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-
Johnny Moped - MotoManiak
- Posty: 1759
- Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
- Lokalizacja: Wrocław
witam. ostatnio kolega podpowiedział mi dobry sposób na oczyszczanie lutowanych miejsc.
> na lutowane miejsce dajemy kilka kropel odrdzewiacza (ja osobiście używam "fosol", kosztuje 3.30zł za pół litrową butelkę, ale można używać każdego innego) po czym zaczynamy lutowanie. bardzo polecam
> na lutowane miejsce dajemy kilka kropel odrdzewiacza (ja osobiście używam "fosol", kosztuje 3.30zł za pół litrową butelkę, ale można używać każdego innego) po czym zaczynamy lutowanie. bardzo polecam
kupić prawie dobrą wsk-e za dwa piwa... to jest marzenie... a mojemu koledze się to marzenie spełniło=)
- Warus17
- MotoManiak
- Posty: 2
- Dołączył(a): 1 cze 2008, o 23:04
- Lokalizacja: Kobyla Wola
Widze ze tu trzeba rad elektronika zaczynamy od tego bierzemy płytke i przemywamy ją denaturatem jak widać bedzie brudna , pozniej pokrywamy całą płytke roztworem kalafoni troche smierdzi klei sie ale przy lutowaniu odrazu widać róznice a resztki cyny usuwamy takim miedzianym paseczkiem drogie ale warto
-
Black Rider - MotoManiak
- Posty: 2728
- Dołączył(a): 16 sie 2007, o 13:14
- Lokalizacja: łask
Warus17 podkleiłem Black Rider powiedz coś więcej np. Roztwór kalafonii z czym itp. bo tego nie napisałeś
Wkleiłem sobie TO do podpisu
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-
Johnny Moped - MotoManiak
- Posty: 1759
- Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
- Lokalizacja: Wrocław
Hm to jest tak jakby kalafonia w płynie polewasz płytke tym i łądnie sie pokrywa to taka imitacja tej zielonej pokrywy co jest na PROF płytkach a lutować najlepiej tą stacją lutowniczą i mieć dobrą cyne o niskiej temp stopienia jesli lut jest taki hmm ciemny to moze trzyma ale niedługo spowoduje zakłucenia najlepszy lut to taki który az sie błyszczy
-
Black Rider - MotoManiak
- Posty: 2728
- Dołączył(a): 16 sie 2007, o 13:14
- Lokalizacja: łask
Gdy wszystko polutowaliśmy a nie mamy czym zabezpieczyć ścieżek można rozpuścić kalafonię w denaturacie,spirytusie i potem namoczyć w tym pędzelek i przejechać po płytce najlepiej kilka warstw tzn raz pomalujesz czekasz około pół godziny i następna warstwa polecam do trzech warstw.
Ps. Co do lutownic lepiej mi się lutuje oporową ojciec przyniósł z 7-8lat temu lutownicę Weller do dziś się sprawuje i mam kilka grotów do niej,posiada "stacje dokującą"
Ps. Co do lutownic lepiej mi się lutuje oporową ojciec przyniósł z 7-8lat temu lutownicę Weller do dziś się sprawuje i mam kilka grotów do niej,posiada "stacje dokującą"
-
Kamil22 - MotoManiak
- Posty: 1029
- Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 07:17
Dodane, już 15 editów jedziemy do stu
Wkleiłem sobie TO do podpisu
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-Ogar 200
-CZ 175/487
-Simson S51 b1-3
-
Johnny Moped - MotoManiak
- Posty: 1759
- Dołączył(a): 25 lis 2007, o 17:15
- Lokalizacja: Wrocław
Posty: 53
• Strona 3 z 4 • 1, 2, 3, 4
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 204 gości