Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Jeśli masz problem z samochodem i nie wiesz jak go rozwiązać, napisz a na pewno ktoś Ci pomoże.
Regulamin działu
Przed założeniem nowego tematu upewnij się, że jego tytuł zawiera markę i model pojazdu jakiego dotyczy problem, najlepiej podane w nawiasie kwadratowym czyli [marka model] precyzyjny typ usterki. Ułatwi to korzystanie z wyszukiwarki.

Tematy, które nie będą spełniały podanych zasad zostaną usunięte.


    Przykłady: [Komar 2351] regulacja zapłonu
    Komar 2351 regulacja zapłonu
    Regulacja zapłonu Komar 2351

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez Artur » 15 sty 2012, o 23:58

Nigdzie nie mogę znaleźć takiej informacji, jak to działa, skąd się bierze ta iskra, :hmm:
Moje maszyny:
viewtopic.php?t=5665&start=0
viewtopic.php?t=6897&start=0

NAM MOTOMANIAKOM PŁYNIE W ŻYŁACH BENZYNA.
Avatar użytkownika
Artur
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 4110
Dołączył(a): 25 gru 2007, o 14:33
Lokalizacja: Lubin

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez Pani Kontekstowa » 15 sty 2012, o 23:58

Pani Kontekstowa
 

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez Łukasz S. » 16 sty 2012, o 11:23

Piszę poprawnie po polsku!
ZZR Komar 2320 1969
FSM Syrena 105L 1977
FSM Syrena 105L 1980
MZ TS 150 1984
Romet Ogar 205 1988
Romet Pony 301 1989


Pomoc w sprawie remontów - pisz na PW!
Avatar użytkownika
Łukasz S.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 693
Dołączył(a): 7 lut 2010, o 14:40
Lokalizacja: Rzeszów
Pochwały: 8

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez Artur » 17 sty 2012, o 15:07

No tak to wszystko wiem, ale może działać w systemie analogowym i cyfrowym, po pierwsze czym się te tryby różnią, po drugie czy gdy nawali system cyfrowy, czy samochód przejdzie na analogowy, proszę o konkretne odpowiedzi, bo się chcę naprawdę czegoś dowiedzieć.
Moje maszyny:
viewtopic.php?t=5665&start=0
viewtopic.php?t=6897&start=0

NAM MOTOMANIAKOM PŁYNIE W ŻYŁACH BENZYNA.
Avatar użytkownika
Artur
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 4110
Dołączył(a): 25 gru 2007, o 14:33
Lokalizacja: Lubin

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez Łukasz S. » 17 sty 2012, o 15:14

Artur napisał(a): jak to działa, skąd się bierze ta iskra


Skąd mam wiedzieć o co Ci chodzi? Jeśli chcesz się czegoś dowiedzieć to odsyłam do literatury.
Piszę poprawnie po polsku!
ZZR Komar 2320 1969
FSM Syrena 105L 1977
FSM Syrena 105L 1980
MZ TS 150 1984
Romet Ogar 205 1988
Romet Pony 301 1989


Pomoc w sprawie remontów - pisz na PW!
Avatar użytkownika
Łukasz S.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 693
Dołączył(a): 7 lut 2010, o 14:40
Lokalizacja: Rzeszów
Pochwały: 8

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez bigsoft » 17 sty 2012, o 18:26

Artur napisał(a):No tak to wszystko wiem, ale może działać w systemie analogowym i cyfrowym, po pierwsze czym się te tryby różnią, po drugie czy gdy nawali system cyfrowy, czy samochód przejdzie na analogowy, proszę o konkretne odpowiedzi, bo się chcę naprawdę czegoś dowiedzieć.



W zasadzie taka ogólna odpowiedź jest prosta. Czym się różni sterowanie analogowe CDI od cyfrowego? W układach analogowych momentem wyzwolenia iskry steruje impulsator i układ formujący zbudowany na np kilku tranzystorach (w cdi przeważnie tyrystorach) i dodatkowych elementach jak diody prostownicze, kondensatory, rezystory. Układ ten zaprojektowany jest w konkrentym celu. Może tylko i wyłącznie zamykać obwód cewki w momencie otrzymania impulsu sterującego np z cewki wyzwalającej, a może też przy odopowiedniej, ustalonej częstotliwośći np odcinać zapłon, żeby ograniczyć obroty silnika.
Takie analogowe układy mają zazwyczaj jedną, ustaloną zasadę działania.

Tutaj masz przykładowe schematy modułów zapłonowych, analogowych:

CDI - http://dl.dropbox.com/u/1336519/Materia ... /gl133.png
TCI - http://dl.dropbox.com/u/1336519/Materia ... torowy.jpg

W CDI sterowanym cyfrowo sercem układu jest mikroprocesor. Oczywiście na płytce układu znajdziemy też tranzystory/tyrystory czy inne elementy poboczne, ale to tylko są elementy wykonawcze/zabezpieczające. Natomiast "mózgiem" modułu jest mikroprocesor, który w swojej pamięci ma zapisany kod programu, który ma wykonywać. Tu już możliwości są ogromne, ponieważ od programisty, który pisał program na ten mikroprocesorek zalezy jak moduł będzie sterował iskrą. Można dowolnie sterować kątem wyprzedzenia zapłonu w zależności od prędkości obrotowej silnika, dowolnie ustalać moment odcięcia zapłonu i tak dalej... możliwości są ogromne.
Tutaj właśnie można zmieniać dowolnie mapę zapłonów.

Przykładowy schemat CDI na procesorku PIC16f84: http://www.sportdevices.com/ignition/ignition.gif

Artur napisał(a):gdy nawali system cyfrowy, czy samochód przejdzie na analogowy

Jeżeli padnie procesor, to mamy poważny problem - brak iskry lub niepoprawne sterowanie jej wystąpieniem.
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez Artur » 17 sty 2012, o 19:02

bigsoft, Dzięki właśnie o to mi chodziło, ale słyszałem, że w niektórych autach jest takie zabezpieczenie, że jak padnie procesor to automatycznie przechodzi na system analogowy.
Moje maszyny:
viewtopic.php?t=5665&start=0
viewtopic.php?t=6897&start=0

NAM MOTOMANIAKOM PŁYNIE W ŻYŁACH BENZYNA.
Avatar użytkownika
Artur
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 4110
Dołączył(a): 25 gru 2007, o 14:33
Lokalizacja: Lubin

Jak działa zapłon elktroniczny tzw. moduł,jak powstaje iskr

Postprzez bigsoft » 17 sty 2012, o 19:10

Artur napisał(a):ale słyszałem, że w niektórych autach jest takie zabezpieczenie, że jak padnie procesor to automatycznie przechodzi na system analogowy.


Jest to możliwe. Nie widzę problemu, aby dobudować do cyfrowego sterownika, odpowiednik analogowy, choćby z ograniczoną funkcjonalnością ;)
Avatar użytkownika
bigsoft
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 226
Dołączył(a): 13 lut 2008, o 21:10
Lokalizacja: Siemianowice Śląskie
Pochwały: 22
Pojazdy: Romet Pony M-1; Romet Chart 50 Elektronik, typ 210; WSK 175 Kobuz; Jawa 50 Mustang; Citroen XM 2.1TD


Powrót do Pomoc

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 382 gości