Hamulce bębnowe (na przykładzie Tico)

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Hamulce bębnowe (na przykładzie Tico)

Postprzez Marcek » 17 lip 2008, o 11:51

Dość powszechnie stosowanym rozwiązaniem w typowych samochodach są hamulce tarczowe z przodu i bębny z tyłu.
Kiedyś wymieniałem u siebie szczęki, robiłem zdjęcia i korzystając z nowego działu postanowiłem przedstawić temat.
Najpierw oczywiście podnosimy auto, zabezpieczamy je przed obsunięciem, zdejmujemy koło.
Zdejmujemy miseczkę osłaniającą łożysko (podważając ją np. śrubokrętem i delikatnie pukając w niego młotkiem). Odkręcamy (najlepiej kluczem nasadowym) nakrętkę.
Ukazuje się nam taki widok:
http://www.komary.yoyo.pl/h1.jpg

Teraz czas na zdjęcie bębna. Spotkałem się z metodą przykręcenia koła na dwie szpilki i poprzez pociągnięcie ściągnięcie koła razem z bębnem, ale zwykle konieczny jest ściągacz.
Oczywiście nie trzeba go kupować, wystarczy kawałek płaskownika, wiertarka i śruba (np. 8-ka). Płaskownik wyginamy jak na zdjęciu:
http://www.komary.yoyo.pl/h2.jpg
Wiercimy w nim 3 otwory - 2 na szpilki i na środku na śrubę ciągnącą.
Zakręcamy ściągacz na bęben (2 szpilki), ustawiamy śrubę środkową tak, żeby oparła się o ośkę i kręcimy - bęben powoli schodzi. Tutaj uwaga - jeśli próg na bębnie jest duży, szczęki mogą nie wyskoczyć z bębna i schodzić razem z nim. Trzeba uważać, żeby nie "wystrzeliły".
Mimo, że wykonałem ściągacz z cienkiego płaskownika, poradził sobie z dwoma bębnami, jedynie lekko się deformując.

Po ściągnięciu bębna widzimy coś takiego:
http://www.komary.yoyo.pl/h3.jpg
Teraz należy ocenić, które części nadają się do wymiany. Szczęki mają mieć odpowiednią grubość okładzin, bębny średnicę nie większą niż podaje producent, cylinderki nie mają prawa być nawet wilgotne.

U mnie do wymiany były tylko szczęki.
Należy związać tłoczki np. drutem, żeby nie wyskoczyły z cylinderka. Następnie odpinamy sprężyny, zdejmujemy samoregulator, odpinamy linkę ręcznego.
Zakładamy nowe szczęki, zapinamy mechanizm ręcznego, wkładamy regulator (uwaga, żeby nie założyć go odwrotnie!), zapinamy sprężyny.
Regulator należy ustawić tak, żeby bęben lekko ocierał o szczęki.
Następnie zakładamy bęben, zakręcamy nakrętkę i zakładamy miseczkę (pamiętając oczywiście o nowym smarze).
Zakręcamy koło i... przenosimy się na drugą stronę samochodu :D Bo jak wiadomo prace przy hamulcach należy wykonywać parami, czyli prawe i lewe koło.
Oczywiście po zmontowaniu konieczna jest kontrola działania - najpierw wstępnie na pustym placu, potem na rolkach w stacji kontroli.

Mechanizmy regulatorów mogą się różnić w zależności od modelu, np w "maluchu" są rozwiązane zupełnie inaczej.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Hamulce bębnowe (na przykładzie Tico)

Postprzez Pani Kontekstowa » 17 lip 2008, o 11:51

Pani Kontekstowa
 

Postprzez andr3w xD » 17 lip 2008, o 12:25

moim zdaniem pochwała sie należy :D a tak pozatym to admin adminowi może dać pochwałe?
PRAKTYCZNIE WSZYSCY TO FAŁSZYWI PRZYJACIELE
Avatar użytkownika
andr3w xD
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 494
Dołączył(a): 30 lis 2007, o 22:35

Postprzez Marcek » 17 lip 2008, o 12:28

andr3w xD napisał(a):a tak pozatym to admin adminowi może dać pochwałe?

Może, ale nie będziemy tego robić :)
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez Octopus » 17 lip 2008, o 13:45

Ale rdza ^^ A tut przyda sie na pewno.
Avatar użytkownika
Octopus
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 189
Dołączył(a): 17 sty 2008, o 18:18
Lokalizacja: Brzeg

Postprzez Marcek » 17 lip 2008, o 15:30

Octopus napisał(a):Ale rdza

Jak to w Tico :D A na poważnie - jak na 8 lat (zdjęcia są z zeszłego roku) i tak jest nieźle. W końcu bębny nie są idealnie szczelne, poza tym blisko drogi.A jak wiadomo woda z solą robią swoje.
Po wyczyszczeniu papierem ściernym cylinderki były jak nowe.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez marcing17 » 21 lip 2008, o 18:52

No świetny tutek Marcek ;) na pewno przyda się początkującym :)
///M42B18 136KM
Avatar użytkownika
marcing17
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3722
Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
Pochwały: 1
Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe

Postprzez Laskos » 20 lis 2008, o 22:05

Bardzo fajnie zrobiony tutek :D
A jakie fajne grube miałeś klocki... :D
Zacieranie "eSa": 360/1000 km :F
Sezon zakończony. Nabite: 3100 km
Na SFT jest ***, jedziesz, muł taki ku*ewny i jak wyrwie, to nie wiadomo czy cisnąć, czy ratować plastiki, czy hamować

De gustibus non est disputandum.
Avatar użytkownika
Laskos
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2064
Dołączył(a): 5 sty 2008, o 21:54
Lokalizacja: Milanówek

Postprzez Mateusz » 20 lis 2008, o 22:54

Marcek napisał(a):Teraz czas na zdjęcie bębna. Spotkałem się z metodą przykręcenia koła na dwie szpilki i poprzez pociągnięcie ściągnięcie koła razem z bębnem, ale zwykle konieczny jest ściągacz.
Oczywiście nie trzeba go kupować, wystarczy kawałek płaskownika, wiertarka i śruba (np. 8-ka). Płaskownik wyginamy jak na zdjęciu:


Hmm muszę przyznać że to bardzo dobra metoda. Zazwyczaj jednak używa się gumowego młotka/ewentualnie drewnianego trzonka od dużego zwykłego młotka :) Przynajmniej mnie tak uczyli. Ale faktycznie metoda ze ściągaczem jest znacznie przyjemniejsza.

Marcek napisał(a):Należy związać tłoczki np. drutem, żeby nie wyskoczyły z cylinderka. Następnie odpinamy sprężyny, zdejmujemy samoregulator, odpinamy linkę ręcznego.


Ja od siebie mogę dodać że w przypadku zmiany samych cylinderków bardzo przydaje się ten samoregulator. Odkręcamy go na maksa, zmieniamy cylinderek i ustawiamy szczęki. Bez zdejmowania szczęk można zmienić cylinderki, ale większość za pewne o tym wie ;)

ostatnio coraz więcej czasu spędzam "w kanale" więc łapie cenną wiedzę. Także tym bardziej podobają mi się tego rodzaju tutoriale.

Gratulacje Marcek :yes:
Mateusz
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 3683
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 19:46
Lokalizacja: WM 6668A

Postprzez Marcek » 21 lis 2008, o 14:11

Mateusz napisał(a):Zazwyczaj jednak używa się gumowego młotka/ewentualnie drewnianego trzonka od dużego zwykłego młotka

Rzeczywiście, to chyba najszybsza metoda. Jednak w tym wypadku jest to niemożliwe - zwróć uwagę, że osłona jest nad bębnem, dlatego nie da się uderzać w krawędź bębna.
Avatar użytkownika
Marcek
@admin
@admin
 
Posty: 6019
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 11:27
Lokalizacja: Krosno
Pochwały: 4

Postprzez Mateusz » 21 lis 2008, o 17:59

Faktycznie, nie zauważyłem tej małej drobnostki jaką jest osłonka ;)
Także ściągacz jest jak najbardziej potrzebny :P
Mateusz
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 3683
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 19:46
Lokalizacja: WM 6668A

Postprzez rolnik1234 » 26 lis 2008, o 16:20

Dzisiaj na warsztatach miałem przyjemność rozbierać tylny hamulec Tico. Zapiekł się cylinderek w lewym kolę. Bęben ściągałem ściągaczem. Musiałem ściągnąć szczęki i potraktować cylinderek w środku oliwką w sprayu. Jak już dałem radę wyciągnąć tłoczki to przeczyściłem je wytarłem dokładnie cylinderek. I po założeniu z powrotem chodziły już dobrze. :D Wszystko ładnie złożyłem do kupy zakręciłem koło. Próba hamulców i robota udana. Później jeszcze miałem przyjemność wymieniać wszystkie koła w VW Bora :)
rolnik1234
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2234
Dołączył(a): 12 kwi 2007, o 16:37

Postprzez czapla » 11 kwi 2009, o 13:56

akurat ten tutek mi sie przyda bo musze wymienic hamulce w fordzie rodzicow :) dzienki
Mix
czapla
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 454
Dołączył(a): 23 paź 2007, o 12:24
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Postprzez Komar Rider » 11 kwi 2009, o 21:27

czapla napisał(a):dzienki


:hmm: :!:
....::::KOMAR RIDER::::....
Avatar użytkownika
Komar Rider
@admin
@admin
 
Posty: 6013
Dołączył(a): 7 sie 2008, o 02:00
Lokalizacja: Rzepin
Pochwały: 1

Postprzez czapla » 13 kwi 2009, o 19:38

poprawka:

''dzięki''
Mix
czapla
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 454
Dołączył(a): 23 paź 2007, o 12:24
Lokalizacja: Gorzów Wielkopolski

Hamulce bębnowe (na przykładzie Tico)

Postprzez Cappy » 16 maja 2012, o 07:46

Mógł byś poprawić zdjęcia ? :wink:
Avatar użytkownika
Cappy
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 557
Dołączył(a): 21 maja 2009, o 16:47
Lokalizacja: Warszawa
Pojazdy: Romet POLO,50-T-1, Komar 2350

Następna strona

Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 41 gości