Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Miejsce gdzie możecie prowadzić swobodne rozmowy na tematy motoryzacyjne. Taki Off-topic ale związany z motoryzacją!

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Rade_k » 23 gru 2012, o 14:17

Nowe prawo jazdy 2013 - jakie czekają nas zmiany? 19 stycznia 2013 oficjalnie wchodzą w życie zupełnie nowe przepisy dotyczące zdobywania prawa jazdy. Wszelkie szczegóły zostały opublikowane w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5 września 2012. Temat zmian w przepisach dotyczących prawa jazdy obrósł spekulacjami na długo przed potwierdzeniem w Dzienniku Ustaw. Czego możemy się spodziewać?

Nowe kategorie praw jazdy - definitywnie oficjalne:

-Kategoria prawa jazdy AM - Zastępuje kartę motorowerową i uprawnia do prowadzenia motorowerów i czterokołowców lekkich (np. niewielkich quadów, których masa nie przekracza 330 kg, a prędkość maksymalna to 45 km/h) o pojemności nie przekraczającej 50 cm3. O to uprawnienie młodzi kierowcy będą mogli się ubiegać po ukończeniu 14 roku życia. Osoby, które ukończyły 14 lat i posiadają kartę motorowerową odpłatnie mogą ją wymienić na prawo jazdy AM bez konieczności zdawania egzaminu.

Wedle ustawy z dnia 5 stycznia 2011, osoby które przed wejściem przepisów w życie ukończyły 18 lat, są uprawnione do poruszania się motorowerem.

-Kategoria prawa jazdy A1 – (bez zmian) Uprawnia do prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW (15 KM). Aby zdobyć to uprawnienie, należy mieć ukończone 16 lat.

-Kategoria prawa jazdy A2 – Największa nowość. Nie bedzie to jednak do 250ccm. Prawo jazdy tej kategorii uprawniało będzie motocyklistę do prowadzenia jednośladu o mocy maksymalnej 35 kW (47,5 KM) np. Kawasaki Ninja 300, Hondy NC700, Yamahy MT-03, Yamahy XT660 czy Suzuki GS500. Rzecz jasna wprowadzenie tej kategorii ma zapobiec wsiadaniu młodzieży na mocne motocykle.

Do uzyskania tej kategorii prawa jazdy wymagane jest ukończenie 18 lat.

-Kategoria prawa jazdy A – bez zmian pozostaje zakres pojemności (można prowadzić wszystkie motocykle). Zmienia się jednak wiek potrzebny do uzyskania tej kategorii. Motocyklista może ubiegać się o dokument od 20 roku życia pod warunkiem, że od 2 lat jest posiadaczem kategorii A2. Jeśli ubiegający się nie posiada prawa jazdy kategorii A2, musi mieć ukończone 24 lata.

Ważne: Prawo jazdy AM, A1, A2 oraz A będą wydawane na okres 15 lat. Okres ten może zostać skrócony biorąc pod uwagę orzeczenie lekarskie. Po upływie tego czasu ważność traci jedynie dokument, nie zdobyte uprawnienia.

Ważne: Kierowca, który posiada prawo jazdy kat. B jest uprawniony do poruszania się pojazdami określonymi w kategorii AM. Innymi słowy, posiadając prawo jazdy na samochód, można się poruszać motorowerami.

Ubiór egzaminowanego motocyklisty

O ile o prawie jazdy kategorii A2 i ukończonych 24 latach potrzebnych do uzyskania kategorii A (bez wcześniejszego A2) było już wiadomo, o tyle opublikowane w paragrafie 13.1. zmiany dotyczące przygotowania egzaminowanego rodzą pytania.

Otóż egzaminowany zobligowany będzie do zapewnienia sobie odpowiedniego stroju, który obejmuje:

-Spodnie z długimi nogawkami
-Kurtkę z długimi rękawami zapinaną na suwak, guziki lub zatrzaski
-Rękawice zakrywające całe dłonie
-Obuwie wiązane na płaskiej podeszwie

Dyskusyjnym elementem jest ostatnia pozycja, czyli obuwie. Skoro ustawa jest dość ścisła i dokładna, jeśli chodzi o ubiór egzaminowanego motocyklisty, można wywnioskować, że obuwie wiązane, na płaskiej podeszwie będzie jedynym akceptowanym przez egzaminatora. Mówiąc łopatologicznie, akceptowalne będą zwykłe, sznurowane tenisówki, ale homologowane obuwie motocyklowe z pełnym zestawem protektorów (zapinane na zamek, rzepy lub zatrzaski) już nie.

Zmiany w egzaminach:

Zmiany części teoretycznej wyglądają dokładnie tak samo, jak w przypadku kategorii B. Będzie 20 pytań. Na przeczytanie każdego z nich egzaminowany ma 20 sekund, a na odpowiedź TAK/NIE 15 sekund. Są także pytanie A/B/C i na nie należy odpowiedzieć w czasie 50 sekund. Pytania są punktowane (max 74 punkty), a do wyniku pozytywnego trzeba mieć 68 punktów. Czas egzaminu – 25 min.

Totalne zmiany w stosunku do tego, co jest teraz nastąpią w przypadku części praktycznej.

-Nie będzie znanej do tej pory jazdy na słynnej „ósemce” (rozumianej jako slalom w określonym liniami na nawierzchni kształcie). Motocyklista nadal będzie wykonywał slalom między dwoma pachołkami w kształcie ósemki, ale będzie wykonywał go w prostokącie o wymiarach 7x14m, określonym białymi liniami
-Slalom między bramkami ustawionymi z pachołków. Bramka będzie miała szerokość 1,9 m, a będą one ustawione w odległości 3,5 m od siebie.
- Szybki slalom między pachołkami przy średniej prędkości 30 km/h
-Ruszanie na wzniesieniu – pozostaje bez zmian
-Ominięcie przeszkody przy prędkości 50 km/h (na palcu znajdować się będzie urządzenie do pomiaru prędkości). Swoisty Test Łosia. Temat ze wszech miar kontrowersyjny. Na zamkniętym obiekcie, jakim egzaminacyjny plac manewrowy bez wątpienia jest, prędkość 50 km/h jest ogromna. I sporo może pójść nie tak podczas wykonywania tego manewru. Za duża prędkość, za duże pochylenie w czasie omijania przeszkody, utrata przyczepności, a w skrajnym przypadku utrata panowania nad motocyklem i uderzenie w inny obiekt.

Ważne: Każdy egzamin (kategoria) będzie miał osobny pojazd egzaminacyjny. Innymi słowy, motocykliści zdający na kategorią A2 będą egzaminowani na motocyklach o mocy nie przekraczającej 47 KM ,a motocykliści zdający na kat. A zostaną przeegzaminowani na motocyklach „dorosłych” (których pojemność zapewne będzie oscylować w okolicach 600cc). I tak, zgadza się. Każdy motocykl będzie jeździł po tym samym placu manewrowym.

Trasa egzaminacyjna:

Oficjalna trasa egzaminacyjna, która będzie wywieszona w WORDzie będzie obowiązywać jedynie dla kategorii AM. W przypadku pozostałych kategorii A1, A2 i A trasę egzaminator ustala na bieżąco mając na uwadze kryterium określone w paragrafie 25.1 czyli "Egzaminator przeprowadzający egzamin państwowy dobiera trasę przejazdu w trakcie egzaminu państwowego w taki sposób, aby natężenie ruchu (w godzinach szczytu) na elementach drogi określonych w tabeli nr 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia nie było mniejsze niż 400 pojazdów na godzinę na jeden pas ruchu – nie dotyczy egzaminów państwowych prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii AM i T."

Pytanie, w jaki sposób owo natężenie ruchu będzie mierzone nasuwa się samo. Czy jest to tylko umowna (ale jednak ustalona ustawicznie) kwestia, której i tak nie będzie sprawdzać? Czy ośrodki będą się powoływać na dane statystyczne? WORDy w tej kwestii póki co milczą.

Co jeśli jestem w trakcie robienia kursu?

Cóż, mam złe wiadomości.Jeśli kursant jest aktualnie w trakcie robienia kursu (Tak jak ja :/ ), ale egzamin będzie miał po wejściu nowych przepisów, będzie zdawał na nowych zasadach. Najlepiej byłoby zdać egzamin jak najszybciej, ale problemem jest pogoda. WORD może wstrzymać egzaminy na kategorię A jeśli aura na to nie pozwoli. Obecnie jest ostatni moment na to, aby zdać wszystko „po staremu”. Czas oczekiwania na egzamin kategorii A wynosi od 3 do 4 tygodni, więc jest jeszcze cień szansy.

Jednym słowem "MASAKRA" :evil:
Ostatnio edytowano 23 gru 2012, o 14:58 przez Rade_k, łącznie edytowano 1 raz
Avatar użytkownika
Rade_k
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 423
Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 18:49
Lokalizacja: Zimna Wódka
Pochwały: 4
Pojazdy: ogar 200

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Pani Kontekstowa » 23 gru 2012, o 14:17

Pani Kontekstowa
 

Oficjalne zmiany w kat. A !!!

Postprzez Romecik2t » 23 gru 2012, o 14:30

A coś na temat kat. B?
POZNAJ HISTORIĘ ORAZ REGULAMIN FORUM.
Dodaj się na mapę! :arrow: Mapa Użytkowników
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Romecik2t
#mod
#mod
 
Posty: 11089
Dołączył(a): 27 lut 2009, o 18:01
Pochwały: 45

Oficjalne zmiany w kat. A !!!

Postprzez Rade_k » 23 gru 2012, o 14:54

Egzamin teoretyczny na kat. B

a)Test będzie trudniejszy. 32 losowo wybrane pytania z puli 3000 a na rozwiązanie 25 minut. Będą to pytania na podstawie filmów wideo. Przypomnijmy, że do tej pory było 18 pytań z 500.

b)Nowością będzie druga część egzaminu teoretycznego. Tutaj czekać nas będzie 12 pytań (zależnych od wybranej kategorii na egzaminie). Czas na pytanie to 50 sekund.

Egzamin praktyczny

a) Kat. B właściwie bez zmian.
b) kategorie motocyklowe – kilka dodatkowych manewrów na placu.

Nowi kierowcy

a) Jeśli w ciągu 2 lat od uzyskania ,,prawka”popełnią dwa wykroczenia czeka ich kurs reedukacyjny, jeśli trzy – stracą prawo jazdy

b) Przez 2 lata na samochodzie ,,młodego” kierowcy będzie musiał widnieć zielony listek na szybie.

c) Między 4 a 8 miesiącem od uzyskania dokumentu obowiązkowy kurs doszkalający (200-300zł, 3h teorii i praktyki w tzw. Ośrodku Doszkalającym)

d) 50 km/h w obszarze zabudowanym, 80 km/h poza nim, 100 km/h autostrada – limity prędkości dla ,,młodych” w pierwszych miesiącach.

Punkty karne

a) Kierowcy, którzy przez rok zgromadzą 24 punkty karne – czeka ich 40 godzinny kurs w WORD (koszt 500 zł). Po jego zaliczeniu (właściwie wystarczy obecność) kierowca przez 5 lat nie może uzbierać więcej niż 24 punkty. Jeśli to zrobi, straci uprawnienia na wszystkie kategorie i będzie musiał zdawać egzamin ponownie, oczywiście poprzedzając to kursem w wybranej szkole nauki.

b) Obecne kursy reedukacyjne nie będą istniały.

Dokument prawa jazdy będzie na określony termin

Okres ważności wyniesie najdłużej 15 lat, po tym okresie czekają nas badania lekarskie. Dla kierowców, którzy uzyskali prawo jazdy przed wprowadzeniem nowych przepisów, prawo jazdy będą ważne 15lat od wejścia zmian.
Avatar użytkownika
Rade_k
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 423
Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 18:49
Lokalizacja: Zimna Wódka
Pochwały: 4
Pojazdy: ogar 200

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Marek.K. » 23 gru 2012, o 21:17

ech, mamy rząd naszych marzeń, widać ze brakuje im normalnie kasy, bo dowalają milion udziwnień. , ale i tak każdy widzi ze jest super, bo mamy super drogi pękające od mrozu :F
FSO Polonez to jest to :D
"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
Avatar użytkownika
Marek.K.
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 8494
Dołączył(a): 13 lut 2009, o 17:36
Lokalizacja: Winda, NKE
Pochwały: 16
Pojazdy: Pare Komarów :D

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Danio » 23 gru 2012, o 21:18

Jak to czytam to się ciesze że A i B już mam.
Avatar użytkownika
Danio
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1586
Dołączył(a): 2 lis 2008, o 21:01
Lokalizacja: Pruchna
Pochwały: 3
Pojazdy: WSK 125 / Fiat 126p

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Romecik2t » 23 gru 2012, o 21:21

Jak to czytam to sie zastanawiam po co robić prawko.. skoro i tak JEŹDZIĆ nie bd można normalnie, co rusz to jakieś testy albo punkty i potem od nowa itd :F
POZNAJ HISTORIĘ ORAZ REGULAMIN FORUM.
Dodaj się na mapę! :arrow: Mapa Użytkowników
Obrazek Obrazek
Avatar użytkownika
Romecik2t
#mod
#mod
 
Posty: 11089
Dołączył(a): 27 lut 2009, o 18:01
Pochwały: 45

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Rade_k » 23 gru 2012, o 21:41

no za coś muszą spłacić kredyty za toyotki :evil:
Avatar użytkownika
Rade_k
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 423
Dołączył(a): 2 kwi 2007, o 18:49
Lokalizacja: Zimna Wódka
Pochwały: 4
Pojazdy: ogar 200

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Tomek » 23 gru 2012, o 21:54

A mi pasuje* :mrgreen: Będzie mniej debili na drogach, którzy zdali prawko pomimo tego, że nie potrafią jeździć. Na zachodzie też jest kilka kategorii na motocykl i nikt problemu nie robi. Społeczeństwo jest bogatsze, ale też bardziej świadome. Na drogach wszyscy jadą przewidywalnie, nie to co u nas. Po za tym nowe przepisy zostały narzucone przez UE, nie są wymyślone przez rząd. I tak Polska długo odciągała ten moment. I nie wmawiajcie mi, że byłoby lepiej gdyby rządził PIS, bo byłoby to samo.
Większa baza pytań i ograniczony czas na odpowiedź to dobry pomysł. Skończy się kucie 500 pytań na pamięć, a odpowiedź w ciągu kilku sekund to i tak więcej czasu niż mamy na drodze :wink:

* Owszem, nie podoba mi się, że będę musiał płacić 2 razy zamiast razu, ale nie o to w tym wszystkim chodzi. Zdanie kolejnej kategorii nie powinno być problemem dla kogoś, kto zna przepisy i naprawdę potrafi jeździć. Jak nie chcecie płacić, to czekajcie do 24, albo róbcie A2 i jeźdźcie na pół legalnie :D Mi 48km w SM spokojnie starczy... po za tym w dokumentach będzie to samo, co z A1- moto ma 30-40KM (np taka Mito), a moc ma wpisaną 11kW.
Avatar użytkownika
Tomek
#mod
#mod
 
Posty: 8663
Dołączył(a): 28 lut 2008, o 20:08
Lokalizacja: Dirksland, NL
Pochwały: 75
Pojazdy: Trzy francuzy i inne gruzy :F

Re: Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Krylunio » 23 gru 2012, o 22:41

Danio napisał(a):Jak to czytam to się ciesze że A i B już mam.

x2
Avatar użytkownika
Krylunio
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 2299
Dołączył(a): 1 lut 2008, o 20:27
Lokalizacja: Wola Rzędzińska
Pochwały: 7
Pojazdy: Komar 2350, Passat B6, Road Star 1700

Re: Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Lorrenzo » 23 gru 2012, o 22:55

Krylunio napisał(a):
Danio napisał(a):Jak to czytam to się ciesze że A i B już mam.

x2


Potwierdzam x3

Ale czy ktoś wie jak to się ma do dalszych kategorii ?
C, C+E, D ?
Avatar użytkownika
Lorrenzo
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 649
Dołączył(a): 10 lis 2012, o 20:55
Lokalizacja: Skarżysko- Kamienna
Pochwały: 4
Pojazdy: Toyota RAV4 03r Opel astra 16V 98r, Maluszek FL Dantom, sport x2, Ogar 200 i inne stare motory

Re: Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Bartezz » 23 gru 2012, o 23:20

Danio napisał(a):Jak to czytam to się ciesze że A i B już mam.

x4 żeby nie było
Co do pozostałych chyba jest bez zmian(tak mi sie wydaje) :yes:
Jest:
Scirocco GT '87
Golf I '75 3d 1,1+lpg
Motorynka Pony m301 '87 - od niej się wszystko zaczeło :P
Były:
Polonez 1.5GLE '94
Golf I '80 5d 1.5d
Golf I '79 1,6d - sprzedany
Golf I '83 1,6GTI - rozbity ;/
Golf I '77 1,1 - poszedł na żyletki ;/
Golf II '90 1,3+lpg
Avatar użytkownika
Bartezz
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1049
Dołączył(a): 5 lut 2008, o 17:53
Lokalizacja: Porąbka
Pochwały: 4
Pojazdy: Scirocco GT, Golf I, Motorynka Pony 301, CZ 175

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Marek.K. » 23 gru 2012, o 23:38

Tomek, podobnie narzucone jak dyrektywa "unijna" dotycząca wygladu obór :F ?
FSO Polonez to jest to :D
"Ja jestem chłop z Mazur,
I tak wołajcie na mnie - chłop z Mazur."
http://www.youtube.com/watch?v=OGXvxtiMOew :D
Avatar użytkownika
Marek.K.
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 8494
Dołączył(a): 13 lut 2009, o 17:36
Lokalizacja: Winda, NKE
Pochwały: 16
Pojazdy: Pare Komarów :D

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Sławek. » 24 gru 2012, o 00:12

x5 też mam A i B :D
Już prawie 1,5 roku : )
Obrazek
Avatar użytkownika
Sławek.
#mod
#mod
 
Posty: 3622
Dołączył(a): 16 lip 2008, o 22:33
Lokalizacja: Kwidzyn, Łódź
Pochwały: 18
Pojazdy: Opel Vectra C 2.8T 169kW 2006r.

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez dieludolfs » 24 gru 2012, o 01:21

Do dupy. Ja dopiero będę B zdawał najwcześniej w kwietniu, czyli już na nowych przepisach...
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Oficjalne zmiany w kat. A i B !!!

Postprzez Bartezz » 24 gru 2012, o 01:26

tak sobie teraz zdałem sprawę, że zrobiłem to prawko A i ani razu nie zrobiłem z niego użytku :| może się przyda w przyszłości bo teraz czasu na motor nie ma :/
Jest:
Scirocco GT '87
Golf I '75 3d 1,1+lpg
Motorynka Pony m301 '87 - od niej się wszystko zaczeło :P
Były:
Polonez 1.5GLE '94
Golf I '80 5d 1.5d
Golf I '79 1,6d - sprzedany
Golf I '83 1,6GTI - rozbity ;/
Golf I '77 1,1 - poszedł na żyletki ;/
Golf II '90 1,3+lpg
Avatar użytkownika
Bartezz
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1049
Dołączył(a): 5 lut 2008, o 17:53
Lokalizacja: Porąbka
Pochwały: 4
Pojazdy: Scirocco GT, Golf I, Motorynka Pony 301, CZ 175

Następna strona

Powrót do MotoChat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 116 gości