Rejestracja na zabytek

Miejsce gdzie możecie prowadzić swobodne rozmowy na tematy motoryzacyjne. Taki Off-topic ale związany z motoryzacją!

Postprzez Lizard » 3 wrz 2007, o 21:37

Gdzieś mi uciekł Automobilista z tym artykułem, ale poszukam jeszcze jutro, bo tekst jest warty przeczytania.
Lizard
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1015
Dołączył(a): 20 mar 2007, o 15:43
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Pani Kontekstowa » 3 wrz 2007, o 21:37

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Adi.G. » 3 wrz 2007, o 22:41

Macie tu weszystko jak na dłoni, po przeczytwniu tego i po wykonaniu kulku telefonów stwierdziłęm że się nie OPŁACA!!!

Odzyskiwanie i rejestracja
pojazdu zabytkowego

Dotyczy on odzyskiwania i rejestracji samochodu zabytkowego. W przypadku motocykli wydaje mi się, że procedura ta jest niemalże identyczna.

Często jestem pytany, czy pojazdy, które trafią na złom, w tym do legalnej składnicy złomu można w całości odkupić. Na w ten sposób postawione pytanie odpowiadam, że tak, ale pod pewnymi ściśle warunkami. Muszą to być albo pojazdy zabytkowe, albo też mające co najmniej 25 lat, których model nie produkowany jest lat 15, uznane przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Praktycznie więc, aby jak najszybciej odzyskać pojazd ze złomu należy postarać się, żeby na ten pojazd uzyskać opinię rzeczoznawcy samochodowego. Opinia ta powinna wskazywać (a przynajmniej powinno z niej w sposób nie budzący wątpliwości wynikać), że pojazd ten posiada przynajmniej jedną z następujących cech:

1) jest pojazdem zabytkowym,
2) jest pojazdem unikatowym,
3) jest pojazdem mającym szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji.

Pojazd ten co do zasady powinien mieć przynajmniej 25 lat i jego model powinien nie być produkowany lat 15.
Rzeczoznawca sporządzający opinię ma być rzeczoznawcą samochodowym, tzn. wpisanym na listę rzeczoznawców samochodowych prowadzoną przez ministra infrastruktury. Jeśli mamy wątpliwości, czy dany rzeczoznawca faktycznie jest rzeczoznawcą samochodowym należy zadzwonić do ministerstwa infrastruktury i upewnić się w tej sprawie.

Wielokrotnie stawiane jest mi pytanie, po co są potrzebne złomiarzowi, czy ładniej rzecz ujmując podmiotowi prowadzącemu składnicę złomu, opinie rzeczoznawcy samochodowego. Nie wdając się w głębszy wywód pragnę wyjaśnić, że opinia ta jest potrzebna mu jako dowód, że nie wprowadza do obrotu odpadów, tylko sprzedaje rzeczy stanowiące dobro kultury, które należy ratować i zachować, a nie niszczyć.

Pytany również jestem, czy pojazdy odzyskiwane ze złomu muszą być sprawne technicznie, a przynajmniej kompletne. Nie ma żadnego wymogu, aby pojazdy te były sprawne technicznie, a przynajmniej kompletne. Odzyskać ze złomu można również pojazd niekompletny, a nawet jego numeryczne części. W praktyce więc możemy pojazdy (ewentualnie ich numeryczne zespoły) odzyskiwać tak długo dokąd istnieją one. Mogą to być zatem pojazdy stojące obok hałdy, jak i znajdujące się w hałdzie lub na hałdzie pojazdów.

Kolejnym pytaniem, które jest mi zadawane, to na jakiej podstawie prawnej możemy odzyskiwać pojazdy ze złomu. Podstawę prawną stanowi tu art.4 ustawy o ochronie dóbr kultury (ustawa ta ma być wkrótce zastąpiona inną ustawą, ale kwestia prawnej ochrony dóbr kultury, zabytków zostaje co do meritum utrzymana), art. 79 ust. 4 pkt 2 i 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym.

Odzyskanie pojazdu ze złomu stanowi pół sukcesu. Owszem pojazd jest uratowany, ale chciałoby się nim od czasu do czasu pojeździć i pochwalić nim innym. Co należy zrobić, aby pojazd odzyskany ze złomu zarejestrować. O ewentualnej rejestracji pojazdu powinniśmy już zacząć myśleć, kiedy pojazd ten odkupujemy ze złomu. Warto zwrócić uwagę na pewien drobiazg, a mianowicie, aby na fakturze sprzedaży pojazdu został zamieszczony jego ostatni numer rejestracyjny. Dana ta powinna pozwolić urzędnikowi potwierdzić fakt, że pojazd ten był w przeszłości zarejestrowany i ustalić datę jego pierwszej rejestracji. Na fakturze nie znajdziemy danych poprzedniego właściciela pojazdu, gdyż wynika to z przepisów o ochronie danych osobowych. Wszelkie zaś żądania, abyśmy dostarczyli dane poprzedniego właściciela nie mają umocowania prawnego. W przypadku, gdybyśmy sami chcieli dowiedzieć się, kto był poprzednim właścicielem pojazdu należy skierować pismo (w praktyce porządnie uzasadnione) do właściwego urzędu.

Po naprawie pojazdu odzyskanego ze złomu problem jego rejestracja jest dla nas z reguły bardzo ważny. Mamy do wyboru dwie możliwości. Zarejestrować pojazd na "białe" lub "żółte"- zabytkowe tablice. Ze swojej strony bardzo polecam rejestracje na żółte tablice, gdyż rejestracja na białe tablice może wiązać się z wieloma problemami, które dodatkowo są potęgowane i stwarzane przez niektórych urzędników w wydziałach komunikacji.

Co zatem zrobić, aby otrzymać żółte tablice?

1. Należy pójść do wojewódzkiego konserwatora zabytków, działu zabytków ruchomych i poprosić, aby wskazał nam przykładowych rzeczoznawców samochodowych, którzy przygotowują opinie dla pojazdów zabytkowych, a w dużym skrócie ujmując przygotowują tzw. białe karty.

2. Należy udać się do rzeczoznawcy samochodowego (najlepiej jednego z przykładowo wskazanych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków) w celu sporządzenia tzw. białej karty. Dla wykonania tej karty niezbędne jest wykonanie określonych zdjęć, które wskaże nam ten rzeczoznawca. Białą kartę rzeczoznawca samochodowy sporządza w 3 egzemplarzach.

3. Dwie białe karty zanosimy do wojewódzkiego konserwatora zabytków wraz z pismem przewodnim z prośbą o ujęcie tego pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury. Pismo to opłacamy znaczkiem (znaczkami) opłaty skarbowej za kilka złotych. Wzór pisma przewodniego powinien znajdować się u wojewódzkiego konserwatora zabytków.

4. Po otrzymaniu odpowiedzi o ujęciu naszego pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury dostarczamy nasz pojazdem na przegląd w stacji wyznaczonej dla dokonywania przeglądu dla pojazdów zabytkowych. Na przegląd ten bierzemy wszystkie dokumenty dotyczące tego pojazdu, w tym też zaświadczenie o ujęciu go centralnej ewidencji dóbr kultury, jedną białą kartę, odpowiednie zdjęcia przedstawiające nasz pojazd, wykonane najlepiej formacie o wymiarach 13x18.

5. Po pozytywnym przejściu przeglądu udajemy się do wydziału komunikacji z wnioskiem o rejestrację, do którego dołączamy:
-fakturę kupna ze złomu tego pojazdu,
-dokument potwierdzającym ujęcie tego pojazdu w centralnej ewidencji dóbr kultury
-zaświadczenie z przeprowadzonego badania.


Po wniesieniu należnych opłat powinniśmy uzyskać żółte tablice dla naszego samochodu.

W przypadku rejestracji na tzw. białe tablice w razie niezgodności warunków technicznych należy pisemnie zwrócić się do ministra infrastruktury o odstępstwa w tym zakresie, które uniemożliwiają rejestrację naszego pojazdu. Z reguły wykaz tych odstępstw jest bardzo długi i nad jego przygotowaniem musimy się naprawdę porządnie napracować.

Rejestrację pojazdów, w tym pojazdów odzyskanych ze złomu regulują:

a) dla pojazdów zabytkowych

rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 1 kwietnia 1999r. w sprawie zakresu i sposobu
przeprowadzania badań pojazdów zabytkowych i pojazdów marki ?SAM co do zgodności z warunkami
technicznymi, wzorów dokumentów z związanych z tymi badaniami oraz jednostek upoważnionych o
przeprowadzania tych badań (Dz.U. Z 1999r. Nr 44, poz. 433),

b) dla pozostałych pojazdów

rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz
zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. z 2003r. Nr 32, poz. 262)

c) dla wszystkich pojazdów

rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002r. w sprawie rejestracji i oznaczenia pojazdów
(Dz.U. z 2002r. Nr 133, poz. 1123) (rozporządzenie to m.in. w § 2 pkt 13 pozwala na powtórną rejestrację pojazdu
mającego 25 lat, którego model nie jest produkowany lat 15, uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za
unikatowy, w tym także za unikatowy z racji , iż ma szczególne znaczenie dla udokumentowania historii
motoryzacji, a w § 2 pkt 9 na rejestrację pojazdów zabytkowych).


Przykładowo opinie dotyczące pojazdów mających co najmniej 25 lat, których model nie jest produkowany lat 15 oraz pojazdów zabytkowych sporządza:

-inż. Jerzy Kosiorek - dyrektor zespołu rzeczoznawców samochodowych w Warszawie przy ul. Nowy Świat 35, tel. 826-31-22, lub 828-01-60, 0602-701-968;

-mgr Jerzy Pomorski 0601-27-21-05 lub 644-11-57;

-mgr Andrzej Stachyra 0501-106-692, także wykonuje przeglądy dla pojazdów zabytkowych.
Avatar użytkownika
Adi.G.
Zwycięzca konkursu
Zwycięzca konkursu
 
Posty: 5172
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 15:22
Lokalizacja: Sędziszów Małopolski
Pochwały: 1
Pojazdy: GSF650N TS150 MR232 50M2

Postprzez Komarcio » 8 wrz 2007, o 09:00

Mozna by to do tutoriali wrzucic :wink:
30KM wydaje się w zupełności wystarczające. Ale 60KM pozostawia już pewien niedosyt ;)
Avatar użytkownika
Komarcio
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1672
Dołączył(a): 21 mar 2007, o 21:03
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza

Poprzednia strona

Powrót do MotoChat

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 372 gości