Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Czyli dział, w którym dziedzina tematu nie ma znaczenia.

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez dieludolfs » 28 paź 2014, o 15:22

Witam serdecznie, jestem w posiadaniu radzieckiej latarki "ЭЛEKTPOHИKA B6-03" i chciałbym ją znów przywrócić do życia. Dla przypomnienia, tak wygląda to cudo:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Po zdjęciu tylnej skuwki latarkę można było podłączyć pod gniazdko sieciowe i podładować wewnętrzne 3 guzikowe akumulatorki.

Chciałbym się zapytać, czy ktoś wie jaki w układzie ładowania powinien znajdować się kondensator? Przy oryginalnym pękła kiedyś jedna nóżka, więc został wymontowany w celu poszukania zamiennika i niestety gdzieś zginął.
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez Pani Kontekstowa » 28 paź 2014, o 15:22

Pani Kontekstowa
 

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez Tomciosz » 28 paź 2014, o 15:44

Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez dieludolfs » 28 paź 2014, o 18:13

Tomciosz, kupiłem dziś w elektronicznym sklepie siwy kondensator, zielony kupiłem 2 lata temu (dziś go dopiero odnalazłem :F). Co dziwne, oba kondensatory są zupełnie inne:

Obrazek



Zielony ma takie oznaczenie:
Obrazek



A siwy taki:
Obrazek


Czy któryś z nich się nada, jak nie to pojadę wymienić? ;)
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez Tomciosz » 28 paź 2014, o 18:22

dieludolfs, nie znam się dobrze na oznaczeniach, ale chyba one są jednakowe. :F
Jeżeli pomogłem, kliknij POMÓGŁ.

Romet Ogar 200 '89
ZZR Komar 2350-2351 ok 1974-75 [*]
"Ogary poszły w las..." S.Żeromski
"Gites było to słowo magiczne, słowo oznaczające
robotę tak dokładną i precyzyjną, że żadna maszyna ani przyrząd nie były w
stanie wykazać stopnia jej doskonałości." Baza sokołowska. Marek Hłasko

Każdy komar ma coś z kawasaki ZZR :P
Avatar użytkownika
Tomciosz
Ekspert
Ekspert
 
Posty: 4996
Dołączył(a): 20 kwi 2007, o 13:14
Lokalizacja: Biała Wielka i Sosnowiec
Pochwały: 88
Pojazdy: Ogar 200 Hyundai i30

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez Zielony » 28 paź 2014, o 21:40

Kondensatory mają taką samą pojemność 474 nF ale ten szary jest typowo przeciw zakłóceniowy.Zakłada się go za raz na wejściu do urządzenia pod obydwa przewody.Zwłaszcza wiertarki czy maszynki do mięsa.Głównie tam gdzie są silniki ze szczotkami czy zasilacze impulsowe które dość mocno sieją.
Zielony kondensator jest do napięcia max 100V.


Autor postu otrzymał pochwałę
Fiat Stilo MW 1.9 mJTD 16v
Avatar użytkownika
Zielony
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 232
Dołączył(a): 12 lip 2014, o 23:35
Lokalizacja: Podkarpacie
Pochwały: 2
Pojazdy: Dantom GFX 50 Lux ,Romet Kadet M780

Re: Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowa

Postprzez dieludolfs » 28 paź 2014, o 23:13

Zielony napisał(a):ten szary jest typowo przeciw zakłóceniowy


Zielony, czyli nie nada się on do ładowania akumulatorów? Na jaki kondensator powinienem go zamienić? :P


----------------------------------------------------

Tak wygląda wnętrze latarki.

Obrazek

Z tego co pamiętam, to kondensator powinien być podłączony tak jak narysowałem te białe kreski? :P

I jaką rezystancje powinien mieć rezystor zaznaczony błękitną strzałką? Próbowałem go sprawdzić miernikiem i niestety nic nie pokazuje.
Rezystor ma takie oznaczenie:

K18J
A9

Jak będę w sklepie elektronicznym to też chciałbym go zakupić. On jest jakiś specjalny na napięcie 230V, czy wszystkie rezystory są takie same? :P
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez sssTOMEKsss » 29 paź 2014, o 00:54

idz z tym do tego elektronicznego to Ci dobierą odpowiedni zamiennik do tego rezystora,

btw. rezystor odczytuję się po przez kolor pasków na rezystorze, a miernik musi jakiś opór pokazywać, w przypadku uszkodzenia rezystora zwykle opór jest znacznie większy

sprawdź go jeszcze czy ma w ogóle przejście
Avatar użytkownika
sssTOMEKsss
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 1599
Dołączył(a): 1 lis 2007, o 14:51
Lokalizacja: Chocz
Pochwały: 5

Re: Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowa

Postprzez Tomo eS. » 30 paź 2014, o 21:06

Znalazłem podobny układ od podobnej, już nie istniejącej latarki. Zmajstrowałem schemat i zrobiłem ci zdjęcie. Co do D3 to nie jestem pewny czy to jest zwykła dioda, ale z pomiarów wynika że tak -> przewodzi w jedną stronę, napięcie przewodzenia +/- 0,5V.

ObrazekObrazekObrazek


Autor postu otrzymał pochwałę
Życie jest zbyt krótkie, by nie kręcić pod czerwone pole :F
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez dieludolfs » 30 paź 2014, o 22:03

PanMandacik, dzięki. U mnie układ ładowania wygląda nieco inaczej (m.in. nie ma diody świecącej).
Narysowałem wersję układu ładowania do swojej latarki, czy mógłby mi ktoś napisać, czy jest on prawidłowy? :P

Obrazek
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez Zielony » 30 paź 2014, o 22:15

A czy D1 to nie jest czasem zenerka :hmm:
Fiat Stilo MW 1.9 mJTD 16v
Avatar użytkownika
Zielony
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 232
Dołączył(a): 12 lip 2014, o 23:35
Lokalizacja: Podkarpacie
Pochwały: 2
Pojazdy: Dantom GFX 50 Lux ,Romet Kadet M780

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez dieludolfs » 30 paź 2014, o 22:18

Zielony, to pewnie D3 jak już :D A myślałem, że to zwykła dioda prostownicza... Dzięki ;)
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez Tomo eS. » 30 paź 2014, o 22:25

dieludolfs, W miejscu D3 zenerka nie ma sensu, bo spolaryzowana w kierunku przewodzenia zachowuje się jak zwykła dioda. Gdyby była dana odwrotnie wówczas przewodziłaby powyżej napięcia przebicia. I nadal nie miałaby sensu, bo w żaden sposób nie ograniczałaby napięcia ładowania.

EDIT: Niektóre ruskie diody mają pasek przy anodzie, a nie jak "normalne" diody - przy katodzie.


Autor postu otrzymał pochwałę
Życie jest zbyt krótkie, by nie kręcić pod czerwone pole :F
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez dieludolfs » 30 paź 2014, o 22:30

PanMandacik, moja dioda "D3" ma czarny pasek na środku :P
Btw. czemu u mnie jest jedna dioda podłączona zaraz za drugą? :D
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez Tomo eS. » 30 paź 2014, o 22:51

dieludolfs, na mój rozum D1 jest diodą zenera, strzelam w ciemno że na 5V.

Edytowałem schemat. Moim zdaniem teraz to ma prawo działać.
Obrazek

R1 stanowi zabezpieczenie przed pojawieniem się napięcia z kondensatora na złączach wtyczki. C1 i R2 to ograniczenie prądowe. D1 stanowi ograniczenie napięciowe. D2 i D3 to prostownik. Na dobra sprawę wystarczy jedna dioda.

Dla porównania tu masz przykład ogołoconego do granic możliwości zasilacza beztransformatorowego.
Obrazek

Układ zasilacza z latarki jest pozbawiony kondensatora na wyjściu, ponieważ filtr stanowi akumulator.


Autor postu otrzymał pochwałę
Życie jest zbyt krótkie, by nie kręcić pod czerwone pole :F
Avatar użytkownika
Tomo eS.
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 329
Dołączył(a): 8 kwi 2010, o 23:13
Lokalizacja: Cieszyn
Pochwały: 3
Pojazdy: BMW e36, Audi A4 B7

Radziecka latarka ЭЛEKTPOHИKA B6-03 z możliwością ładowania.

Postprzez dieludolfs » 30 paź 2014, o 23:50

Super. To teraz jeszcze mi powiedzcie, czy ten "szary" kondensator się nada do tego układu ładowania? :P

Obrazek
Avatar użytkownika
dieludolfs
#mod
#mod
 
Posty: 8314
Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
Pochwały: 41
Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell

Następna strona

Powrót do Off-topic

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 189 gości