Krok pierwszy (wyjęcie silnika z ramy)
Odkręcamy kapę od strony zapłonu(3 śruby M8 na śrubokręt płaski), odpinamy kable wychodzące z iskrownika(jeden z przerywacza do cewki a drugi z cewek świetlnych do stacyjki), zdejmujemy kopnik odkręcając nakrętkę M6 lub M7 i wybijając klin
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442574-800.jpg[/img]
, zdejmujemy łańcuch rozpinając go(nie zdejmujemy zębatki zdawczej, przyda się później). Wyciągamy popychacze sprzęgła(długi, kulka, krótki)
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442603-800.jpg[/img]
. Zdejmujemy fajkę ze świecy, spuszczamy olej śrubą pod silnikiem.
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441543-800.jpg[/img]
Potem odpinamy linkę gazu i wężyk od gaźnika, odkręcamy kolanko od cylindra. Następnie odkręcamy 3śruby mocujące silnik w ramie(jedna około cylindra, dwie pozostałe z tyłu silnika, na górze i na dole)
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442619-800.jpg[/img]
, ciągniemy mocno i voila! Mamy naszego 223 poza ramą
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442605-800.jpg[/img]
Krok drugi (rozbiórka)
Zaczynamy od ściągnięcia iskrownika z wirnika, więc odkręcamy dwie śruby na śrubokręt z takimi podkładkami w kształcie łezki, są dwie sztuki, jedna na górze, druga na dole, potem delikatnie podważamy śrubokrętem podstawę o magneto, potem najnormalniej wyciągamy iskrownik
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442618-800.jpg[/img]
, zostało magneto, ale żeby je ściągnąć trzeba zablokować wał Na razie odkręcamy tylko śrubkę na klucz 8
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442601-800.jpg[/img]
i kombinerkami wyciągamy krzywkę z magneta.
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442615-800.jpg[/img]
Bierzemy się za lewą stronę, zdejmujemy wajchę od biegów, odkręcając nakrętkę M8 z drugiej strony i wybijając stożek
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441552-800.jpg[/img]
, potem odkręcamy 6 śrub na śrubokręt i jedną na klucz 13, do jej odkręcenia najlepszy jest klucz nasadowy
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441519-800.jpg[/img]
, delikatnie pukamy w kapę, po czym ona sama zejdzie
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441523-800.jpg[/img]
, i teraz bierzemy się za magneto Znajdujemy jakąś śrubę M8(klucz 13) i wkręcamy w magneto(tam, gdzie była krzywka),
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442593-800.jpg[/img]
śrubokrętem blokujemy wał(wkładając śrubokręt między zębatkę a łańcuszek sprzęgłowy) i wkręcamy do oporu śrubę w magnecie
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442598-800.jpg[/img]
, kręcimy mocno pomimo oporu, a za chwilę magneto powinno zeskoczyć z wału
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442614-800.jpg[/img]
, kiedy już zejdzie wyjmujemy z wału klin, jest owalny
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442578-800.jpg[/img]
. Blokujemy zębatkę na wale i odkręcamy nakrętkę, wyjmujemy podkładki
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441528-800.jpg[/img]
i na razie dajemy jej spokój. Teraz gwóźdź programu czyli znienawidzona przez wszystkich część tegoż silnika, czyli... tak tak, sprzęgło
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441538-800.jpg[/img]
Najlepiej jest je rozkładać w dwie osoby, ale w jedną można dać sobie radę, kładziemy silnik tak, aby leżał stabilnie sprzęgłem do góry, w jedną rękę bierzemy kombinerki, w drugą śrubokręt płaski, ściskamy podkładkę i dociskamy do oporu do ziemi, a śrubokrętem wypychamy seger, i tak pięć razy Zdejmujemy tarczkę z miseczkami i wyciągamy tarcze, łańcuszek i przekładkę
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441540-800.jpg[/img]
, następnie do ręki bierzemy ściągacz trójramienny i zdejmujemy zębatkę z wału,
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441559-800.jpg[/img]
następnie wrzucamy bieg, odbijamy podkładkę kontrującą kosz, blokujemy zębatkę zdawczą i odkręcamy koszyk sprzęgła
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441532-800.jpg[/img]
, po odkręceniu ściągamy kosz
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C07%5Cbikepics-1441527-800.jpg[/img]
i mamy lewą stronę rozkręconą. Przekładamy jeszcze go na prawą stronę i odbijamy kontrę z nakrętki zębatki zdawczej i blokując zębatkę odkręcamy ją, po odkręceniu ściągamy zębatkę. Potem zdejmujemy cylek i głowicę, bierzemy nasadową 10 i odkręcamy nakrętki ze szpilek, zdecydowanym ruchem ściągamy głowicę
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442570-800.jpg[/img]
, to samo robimy z cylkiem,
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442568-800.jpg[/img]
potem odkręcamy od niego gaźnik z króćcem ssącym, szczypcami do pierścieni wyjmujemy zabezpieczenia sworznia tłoka i wybijamy sworzeń. Odkręcamy szpilki i możemy powiedzieć, że silnik jest gotowy do rozpołowienia
Krok trzeci (Rozpołowienie)
Przewracamy silnik na lewą stronę i odkręcamy wszystkie śruby na śrubokręt(lub imbus) które widzimy(sorry że tak to opisałem ale naprawdę nie pamiętam ile śrub jest w środku a ile na zewnątrz ), oraz śruby trzymające zmieniacz biegów.
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442590-800.jpg[/img]
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442606-800.jpg[/img]
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442609-800.jpg[/img]
[img][570:500]http://w3.bikepics.com/pics/2008%5C10%5C08%5Cbikepics-1442611-800.jpg[/img]
I teraz trochę partyzancka metoda rozpołowienia, ale co tam, w górne mocowania silnika z przodu i z tyłu wkładamy między kartery nożyk, rozpychamy do dopóki nie zrobi się odpowiednia szczelina, po zrobieniu się tej szczeliny OSTROŻNIE! wkładamy śrubokręt (TYLKO W MOCOWANIA, NIGDZIE INDZIEJ, GROZI TO PÓŹNIEJSZYMI WYCIEKAMI!) i rozpychamy tak długo dopóki nie wyjdzie wał z jednego z karterów, jeśli z jednego karteru wyszedł już wał, całą sprawę załatwia lekkie puknięcie drewienkiem w wałek skrzyni. Wyciągamy skrzynię biegów razem ze zmieniaczem, wybijamy wał młotkiem przez drewko, wybijamy wszystkie łożyska z karterów, bierzemy ropę i czyścimy każdą część po kolei, potem odtłuszczamy benzyną ekstrakcyjną.
Krok czwarty (Szacowanie strat )
Sprawdzamy w jakim stanie jest skrzynia, jeśli widać, że ząbki są już zjechane lub nie ma niektórych należy bez dyskusji wymienić dany tryb, bo może narobić ambarasu w całej skrzyni, jeśli wał ma luzy góra-dół, oddajemy go do regeneracji lub kupujemy nowy, cylinder, jeśli ma rysy i widać, że jest zajechany lepiej go wymienić. Co so tłoka też lepiej go wymienić, a co za tym idzie także pierścionki, o takich rzeczach jak simmeringi i łożyska nie mówię, bo to oczywiste, że lepiej je wymienić. Z simmerów należy kupić:
-dwie sztuki 17x30x7 na wał
-jedną sztukę 25x42x7 pod zębatkę zdawczą
-jedną sztukę 15x35x7 do kapy
Z łożysk:
-dwie sztuki 6303 na wał
-dwie sztuki 6202, jeden w lewy karter pod sprzęgło, drugi do kapy
-jedną sztukę 6003 pod zębatkę zdawczą.
Krok piąty (składanie tego wszystkiego do kupy )
Na początku nabijamy łożyska na swoje miejsce, w tym celu podgrzewamy karter i wkładamy łożyska, potem je dobijamy aby weszły na swoje miejsce(przez drewienko). Następnie wbijamy wał, zdecydowanym ruchem wkładamy go w prawy karter, a potem wbijamy gumowym młotkiem(tylko ostrożnie), Nakładamy skrzynię w kartery (schemat jak to ułożyć tu: http://www.extreme50.yoyo.pl/223sk.htm ) Potem nakładamy uszczelkę karterów, nakładamy drugi karter i przekręcamy wałkiem kopnika o 360 stopni w celu naciągu sprężyny i pukamy w karter, w każdym miejscu aby rownomiernie się zeszły i przykręcamy śruby, dociągamy je kilka razy, bo dociągając je ściskamy połówki silnika, sprawdzamy czy wszystko się kręci i zakładamy simmeringi, muszą wejść równo, bo inaczej będą puszczać, przykręcamy zębatkę zdawczą, wrzucamy bieg i zakładamy kosz sprzęgłowy, dokręcamy go i przez rurkę 0,5 cala nabijamy na wał małą zębatkę, przykręcamy ją do oporu i zaczynamy składać sprzęgło, najpierw zakładamy łańcuszek sprzęgłowy, potem tarczki i pomiędzy nie przekładkę. Kładziemy tą tarczkę trzymającą miseczki i sprężyny, wkładamy miseczki, sprężyny, bierzemy do ręki kombinerki i śrubokręt, w kombinerki wkładamy podkładkę i dociskamy ją do sprężyny, wsuwamy seger i voila! Mamy sprężynę, jeszcze tak tylko 4 razy Po złożeniu sprzęgła sprawdzamy czy się wszystko kręci kopiąc w kopkę, powinno przekręcić wałem, jeśli wszystko jest w porządku to zakładamy uszczelkę i przykręcamy kapę, a teraz zapłon. Wkładamy klinek na wypust na wale i wciskamy magneto, potem krzywkę zapłonową(uważamy aby wycięcia na magnecie i krzywce się zgadzały), przykręcamy śrubkę na klucz 8 i nakładamy iskrownik, w końcowych fazach może wchodzić ciężko, więc można dobić go młotkiem, tylko ostrożnie żeby nie połamać stojana. Nie ustawiamy jeszcze zapłonu, ustawimy go za chwilę. Teraz tłok i cylek, zakładamy na nowy tłok pierścionki i smarujemy go olejem do mieszanki, wkręcamy szpilki cylindra, smarujemy gładź cylindra olejem do mieszanki, i wsuwamy cylinder, uważamy aby pierścień nie wyskoczył z wałka. dopiero teraz zapłon, kręcimy wałem tak, żeby przerywacz był max otwarty ustawiamy przerwę 0,4mm, ustawiamy tłok w GMP, cofamy tłok o 1,8-2mm kręcąc wałem w lewo(do tyłu)i wtedy tak kręcimy statorem aby platynki zaczynały się rozwierać(przerwa około 0,05mm, wtedy przeskakuje iskra, dokręcamy iskrownik i zakładamy głowicę, przykręcamy nakrętki NA KRZYŻ. Przykręcamy śrubki trzymające iskrownik i wkładamy popychacz sprzęgła(najpierw krótki, potem kulka i długi). Wkręcamy świecę w głowicę.
Krok szósty (Montaż do ramy )
Silnik wkładamy na swoje miejsce i wkładamy śruby mocujące, dokręcamy je i silnik już siedzi No ale chwila, przecież trzeba wszystko popodłączać żeby odpalił , więc montujemy przepustnicę do gaźnika, zakładamy wężyk paliwa. Zakładamy fajkę na świecę, podpinamy kable do iskrownika, zakładamy łańcuch no i w zasadzie można przykręcić prawą kapę, wpinamy w nią linkę sprzęgła i przykręcamy. Przykręcamy wydech. Robimy próbne odpalenie jeszcze BEZ oleju w skrzyni, aby sprawdzić czy wszystko działa, musi być to krótka praca na niskich obrotach. Jeśli silnik się kręci wlewamy około 0,5 litra oleju Lux 10 lub Hipol. Tak wyremontowany silnik powinien starczyć na około 5000km bezawaryjnej jazdy(niestety, sprzęgła w tym silniku nie są zbyt długotrwałe) Przez pierwsze 500km jeździmy na mieszance 1:25, potem można zejść do 1:40
+ Sugestia
Johnny Moped napisał(a):"Gwint M6 nie zawsze daje radę jako gwint dla śruby kontrującej sprzęgło w deklu. Dlatego też warto przegwintować na M8, czyli śrubka na klucz 12/13 (moja jest 12). Materiał z jakiego wykonana jest blaszka jest twardy, dlatego najpierw gwintujemy M7 a potem M8. Taka śruba wygląda o wiele "potężniej" i jest na pewno wytrzymalsza"
================================
Tutorial jest mojego autorstwa napisany wyłącznie dla forum www.motomaniacy.com Kopiowanie bez zgody autora zabronione
Proszę o komentarze
Reszta fot będzie po złożeniu silnika