No to zaczynamy
Aby przerobić naszą instalacje potrzebne nam będą:
- Kod: Zaznacz cały
- kierunkowskazy na żarówki 6V 21W
- klakson 6V na prąd stały
- przerywacz kierunkowskazów 6V 2x21W
- ok. 20 konektorów 6.3 mm żeńskich
- Akumulator 6V 6Ah
- 2x Mostek prostowniczy 6A
- Dioda prostownicza 6A
- 2x cewka zapłonowa
- mikroswich
- 2x przełącznik trójpozycyjny
- przełącznik dwupozycyjny
- włącznik klaksonu
- konektory oczkowe do podłączenia masy ok. 10 szt.
- przewody o średnicy 1.5mm
- koszulki termokurczliwe na wiązki i połączenia przewodów
- cyna i lutownica
1. Zacznijmy od tego, że wszystkie elementy nowej instalacji będą znajdowały się w prawej komorze skrzynki narzędziowej od strony układu zapłonowego. Na początek należy jednak przygotować 2 nowe cewki zapłonowe tzn. od lutować drut od ich rdzenia i dolutować do niego przewód. Gdy cewki mamy przygotowane należy stare cewki oświetleniowe wykręcić a na ich miejsce specjalnie przygotowane cewki zapłonowe wkręcić i sprawdzić czy nie ociera o nie koło magnesowe kopiąc w kopkę.
2. Kolejnym krokiem będzie poprowadzenie przewodów od silnika do skrzynki narzędziowej. W tej wiązce będzie znajdować się 5 przewodów, które najlepiej zaizolować rurką termokurczliwą o odpowiedniej średnicy na całej długości. Aby wiązkę wprowadzić do skrzynki należy wywiercić w niej otwór odpowiadający średnicy wiązki i na wszelki wypadek dodać do jej wymiaru 1-2mm. Gdy wiązka jest poprowadzona podłączamy wyprowadzenia cewek do odpowiednich przewodów(1, 2, 3, 4) i przewód z przerywacza(A). Wszystkie połączenia lutujemy i izolujemy bądź tak jak ja łączymy przewody za pomocą kostki połączeniowej.
3. Następnie prowadzimy wiązkę pod tylnym błotnikiem (5 przewodów B, C, D, E, F) i bakiem (7 przewodów G, E, F, A, I, H, D) pamiętając o wyprowadzeniu przewodu (A) do zacisku 15 cewki zapłonowej i masy do drugiego jej zacisku.
4. Teraz zajmiemy się tylną lampą. Ja zastosowałem lampę okrągłą (21W + 5W) i kierunkowskazy (4x 21W) z Simsona. Dwa przewody (B, C) podłączamy poprzez konektory do obsady żarówki umieszczonej wyżej – nasz stop, jeden do umieszczonej niżej (D) i dwa pozostałe (E, F) na kierunkowskazy - odpowiednio prawe, lewe. Następnie przewody masowe od kierunków i drugiego wyjścia niższej obsady do śrubki mocowania lampy (masa). Następnie izolujemy połączenia rurką termokurczliwą i instalujemy żarówki (stop – 21W), (światło – 5W), (kierunek – 21W) i zakładamy klosze.
5. Następnym krokiem będzie podłączenie przedniej lampy, kierunkowskazów, przełączników i klaksonu. Wybieramy przewód, który oznaczymy (E) i podłączamy go do + prawego kierunkowskazu jednocześnie rozgałęziając go na przełącznik kierunkowskazu. Tak samo robimy z przewodem, który oznaczymy (F) prowadzimy do lewego kierunkowskazu i do przełącznika. Wybieramy następny przewód i oznaczamy go jako (G) i prowadzimy do przełącznika wspominanego wcześniej. Wybieramy kolejny przewód oznaczamy (H) i prowadzimy do zacisku oryginalnego przełącznika, po czym wybieramy zacisk naprzeciw leżący do poprzedniego i podłączamy do niego przewody jeden oznaczony (D) a drugi do przełącznika świateł. Z którego zacisków prowadzimy dwa kolejne przewody i podłączmy jeden do zacisku oprawki na długie i drugi na krótkie. Następnie wybieramy przewód, który oznaczymy jako (I) i powadzimy go do zacisku klaksonu oznaczonego +. Kolejnym krokiem będzie podłączenie gaszenia silnika przewodem oznaczonym (A) w wolnym zacisku stacyjki i masy z naprzeciw leżącego. Następnie należy podłączyć zacisk klaksonu oznaczony – do włącznika zwierającego go do masy. Zostaje nam już tylko podłączenia masy kierunkowskazów, przedniego światła, gaszenia i klaksonu, gdy to zrobimy zostaje nam tylko skrzynka narzędziowa.
6.Przewody (1, 2) z silnika lutujemy do wyprowadzeń mostka AC bądź ~ ~ to samo robimy z przewodami (3, 4) do drugiego mostka. Następnie łączymy ze sobą wyprowadzenia mostków oznaczone, + z których prowadzimy dwa rozgałęzienia jedno, lączymy do przewodu (H) a za drugim lutujemy diodę prostowniczą skierowaną paskiem w stronę akumulatora, za diodą robimy dwa rozgałęzienia jedno na odbiorniki – przewody (I, B, G), drugie prosto do + akumulatora. Następnie podłączamy masę akumulatora do ramy. Zostaje nam już tylko podłączenie niektórych przewodów: przewód (C) do wyłącznika stopu, który powinien zwierać go do masy, przewód (D) z tylnej wiązki łączymy z przewodem o tym samym oznaczeniu z wiązki pod bakiem. Następnie łączymy przewody (E, F) z odpowiednikami drugiej wiązki to samo robimy z przewodem (A). Gdy to wszystko podłączymy możemy cieszyć się z poprawnie wykonanej instalacji elektrycznej.
UWAGI I SPOSTRZERZENIA
-Wszelkie połączenia przewodów należy lutować a następnie izolować rurką termokurczliwą.
-Przy połączeniach wiązki w silniku do cewek można użyć kostki połączeniowej.
-Przewody do instalacji można pozyskać z instalacji elektrycznej pralek znalezionych na złomie.
Przedstawię jeszcze jedno zagadnienie, z którym sam się zmagałem – pierwsze ładowanie akumulatora kwasowego - Aby akumulator dobrze działał trzeba go napełnić kwasem i naładować prostownikiem już tłumaczę jak to się robi.
Na początku należy odkręcić takie koreczki znajdujące się u góry akumulatora i przez nie wlać kwasu pomiędzy kreski min i max. Następnie należy znaleźć sobie prostownik 6V i po podłączeniu akumulatora ustawić tak, aby ładował go prądem(A) równym 1/10 jego pojemności i co pół godziny sprawdzać ładowanie i napięcie na akumulatorze. Gdy napięcie na akumulatorze będzie wynosić około 6.5V to akumulator mamy już naładowany i można już zakręcić koreczki i wsadzić akumulator do motoroweru.
I jeszcze schemat, który będzie pomocny przy wykonywaniu instalacji z objaśnieniami i obrazkami niektórych elementów dla łatwiejszego zrozumienia:
Jeżeli tylko znajdę coś, co robi zdjęcia to uzupełnię tekst obrazkami mojej instalacji.
Na razie musicie zadowolić się tylko tekstem i schematem.
Tekst napisany wyłącznie dla motomaniacy.com. Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody autora zabronione.