Regulator Pracy Wycieraczek

Dział, w którym znajdziecie skuteczne oraz sprawdzone metody rozwiązywania konkretnych problemów.
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)

Regulator Pracy Wycieraczek

Postprzez adrian » 22 lut 2009, o 16:30

Proponowany układ umożliwia płynną regulację częstotliwości pracy wycieraczek samochodowych. Jego konstrukcja oparta jest na układzie czasowym NE 555. Jest on multiwibratorem a stabilnym o stałym czasie trwania impulsu i regulowanym odstępie między kolejnymi impulsami. Standardowe ustawienia w samochodzie często nie wystarczą. Przykładowo, gdy pada słaby deszcz a wycieraczki pracują na pełnych obrotach, następuje całkowite ścieranie wody, czego wynikiem jest skrzypienie piór i rysowanie przedniej szyby. Prowadzi to w efekcie końcowym do pogorszenia widoczności. Zasilanie na 12V


Spis elementów:

D1 – 1N4148
D2 – 1N4007 lub 1N4001
R1 - 10Ohm (brązowy – czarny - pomarańczowy)
R2 - 8,2KOhm (szary – czerwony – czerwony )
P1 – 220KOhm
C1 - 220uF/16v
C2 - 100nF (kod 104)
C3 – 47nF (kod 473)
PK – Przekaźnik 2A 12V
NE555 – Układ scalony NE 555

Schemat:
Obrazek

Scieżki:

Obrazek





Wykonanie:

Zaczynamy od wytrawienia płytki na której bedziemy montowac układ jak to zrobic tu http://www.dzikie.net/index.php?art=pod ... =8&cpage=1 . Następnie montujemy elementy według kolejności. Zaczynamy od zworek (czyli tych drutów łączocych sciezki)
potem montujemy R1, R2, Ne555, D1, D1, C1, C2, C3 i na samym końcu przekaźnik.


Opis podłączenia:
A - +
B – Wyjście sygnału
C – masa (czyli minus)

Zdjęcia:
Na zdjęciach nie ma widocznych paru elementów z góry bo zanim dobrałem dobre elementy płytka przechodziła mnóstwo modyfikacji :D więc niektóre elementy są od strony ścieżek. Na zdjęciach widac drugi potencjometr 10KOhm, jest to osobna żecz do innego uładu wiec niezwracajcie na niego uwagi.


Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Film:

Film:
Układu nie mam jeszcze zamontowanego w samochodzie ale test przeprowadziłem na żarówce.

http://www.youtube.com/watch?v=a59PjM6gqzc



Tutorial został napisany wyłącznie dla forum Motomanaicy.com. Kopiowanie i rozpowszechnianie bez zgody autora zabronione!!
For those about to rock, we salute you!
Avatar użytkownika
adrian
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 3008
Dołączył(a): 6 sie 2007, o 08:38
Lokalizacja: Oświęcim
Pochwały: 31
Pojazdy: Audi A7

Regulator Pracy Wycieraczek

Postprzez Pani Kontekstowa » 22 lut 2009, o 16:30

Pani Kontekstowa
 

Postprzez Audi_tdi » 9 mar 2009, o 17:16

Świetnie! Słuszna pochwała!
Avatar użytkownika
Audi_tdi
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 176
Dołączył(a): 7 sty 2009, o 20:04
Lokalizacja: Piekary Śląskie

Re: Regulator Pracy Wycieraczek

Postprzez Stefan829 » 25 wrz 2017, o 19:58

Zainspirowałeś mnie żebym trochę pomajsterkował. Pora wrócić do starego hobby
Stefan829
MotoManiak
MotoManiak
 
Posty: 13
Dołączył(a): 25 wrz 2017, o 19:49
Lokalizacja: Łódź
Pojazdy: Renault Range T


Powrót do Tutoriale

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 52 gości