Temat może wydawać się dość trudny, w rzeczywistości jednak jest to bardzo prosty zabieg wymagający od nas jedynie dokładności. Każdy średnio uzdolniony motórzysta-mechanik powinien dać sobie z tym zabiegiem radę.
Dlaczego warto wykonać go samodzielnie? Naturalnie można zaoszczędzić trochę i nic nie daje takiej frajdy jak widok dobrze wykonanej, samodzielnej roboty.
Zacznijmy od tego co jest nam potrzebne do wykonania czegokolwiek z laminatu.
Spis potrzebnych rzeczy(opis dość okrojony, zależy od metody pracy):
-żywica poliestrowa
-mata szklana
-szpachla do laminatów poliestrowych (polecam z włóknami szklanymi)
-papier ścierny (150 i 400)
-materiały do wykonania formy (kartony, druty, wikol, papier itd. [zależy od naszej potrzeby])
-rękawice lateksowe
-pędzel
-pojemnik do rozrobienia żywicy
-kawałek patyczka, lub coś w tym stylu do dokładnego wymieszania składników żywicy
-ostre nożyczki
I ETAP Wykonywanie formy
W pierwszym etapie wykonujemy formę pod laminowanie. Tutaj przydadzą się zdolności modelarskie, ponieważ najłatwiej jest ją wykonać z papieru, kartonu, lub tektury. Zależnie od tego co będziemy robić powinniśmy sami wybrać odpowiednią dla siebie metodę pracy. Ja postanowiłem zrobić błotnik, potrzebowałem wykonać do tego jednorazową formę, która będzie stałym elementem późniejszej konstrukcji (zostanie pod laminatem).
Pracę rozpocząłem od wykonania z drutu kształtu błotnika.
Lutując kawałek po kawałku drucianą ramę kształtował się ogólny zarys przyszłego tworu.
Kiedy ramka była już gotowa należało ją wyłożyć czymś, na co mógłbym położyć żywicę i nałożyć włókna szklane.
Wybór padł na papier, który układa się bardzo łatwo, po uprzednim przesmarowaniu wikolem. Stopniowo pokrywałem całość papierem nadając ramie zgrubny kształt błotnika.
W taki sposób otrzymujemy ładną formę, która jest gotowa do laminowania. Pomyślicie zapewne, dlaczego nie szpachluje tych dziur. Ten element na stałe będzie pod laminatem. Jeśli z jakiegoś powodu szpachla wykruszyłaby się to mogłoby to zepsuć całą konstrukcję. Laminowanie błotnika nie może zakończyć się na 1 warstwie. Należy nałożyć ok. 3-4 warstw włókna szklanego. Nada to błotnikowi odpowiednią sztywność i sprężystość, a sam laminat wypełni w większości wszystkie dziury.
II ETAP Laminowanie
Pierwsza ważna sprawa to przygotowanie sobie dobrego miejsca pracy z dobrą wentylacją i stałą podpórką dla naszego laminowanego obiektu. Jako podkładkę polecam folię, z której łatwo można oderwać żywice wraz z zaschniętym elementem.
Następnie potrzebujemy wyciąć ładnie pasujące do naszej formy elementy z włókna szklanego. Ułatwi nam to zadanie podczas nakładania całości na element, ponieważ podczas tego procesu wszystko będzie nam się ciągnęło i kleiło. Możemy przygotować jeden komplet, najlepiej będzie nakładać wiele warstw jeszcze przez stężeniem poprzedniej warstwy (im szybciej tym lepiej i całość będzie bardziej spójna). Nie jest to jedna konieczne.
Kiedy mamy powycinane kawałki laminatu zabieramy się za rozrobienie żywicy. Producenci polecają rozrabianie żywicy z utwardzaczem w stosunku 100: 2-3, zależnie od wymaganego czasu tężenia. Polecam niskie wartości, ponieważ często żywica i tak za szybko zaczyna wiązać.
Rozrobienie żywicy jest jednoznaczne ze startem pracy. Szybko pokrywamy żywicą całą formę w miejscach w których będziemy kładli laminat. Staramy się przy tym nie pobrudzić rękawic, ponieważ znacznie to utrudni pracę przy nakładaniu kolejnych warstw włókna.
Kiedy już wszystkie elementy pierwszej warstwy leżą na swoim miejscu rozpoczynamy przesączanie. Bierzemy pojemniczek z żywicą i wcześniej używanym pędzlem namoczonym w żywicy wciskamy żywicę w materiał. Ruch nieco podobny do pukania włóknami pędzla w materiał. Jest to bardzo ważne, ponieważ normalnymi pociągnięciami pędzla doprowadzimy od rozplecenia włókien. Uważamy, aby każdy kawałek został dokładnie przesączony i idealnie przylegał do formy. Kiedy skończymy przesączanie w zasadzie pierwszą warstwę mamy już gotową.
Teraz dokładnie oglądamy element, czy wszystko jest tak jak ma być.
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy uda nam się położyć wszystkie warstwy, albo kształt jest wyjątkowo trudny, nie można rozrabiać zbyt dużych ilości żywicy. Lepiej poczekać i nałożyć warstwę na wyschnięty element, niż na siłę spieszyć się, a pośpiech często niesie za sobą niską dokładność.
Po wyschnięciu nożyczkami obcinamy naddatek i szlifujemy krawędzie papierem 150. Jeśli nie obetniemy ich teraz, później będzie z tym problem (warstwy nałożą się, tworząc grubą powłokę). Na zdjęciach jeszcze pierwsza warstwa, tuż po wyschnięciu.
Po zakończeniu całego procesu nakładania warstw musimy dać elementowi przeschnąć. Laminat pokrywa większość niedokładności formy/ ramy elementu.
III ETAP Wykończenie
W tym etapie szpachlujemy całość. Nakładamy szpachlę na cały element, ponieważ włókno szklane pozostawia dość charakterystyczny wzorek. Warstwa po warstwie uzyskujemy gładź na jakiej nam zależy.
Po wyschnięciu szlifujemy i jesteśmy gotowi do malowania. Polecam szpachlę z kawałkami włókien, ponieważ lepiej spisuje się na takich elementach.
Jeśli w potrzebne materiały zaopatrzycie się w internecie, w specjalistycznym sklepie, to koszt produkcji takiego błotnika to ok. 18 - 20zł. Jeśli doliczymy do tego wszystko co potrzebne i wysyłkę, nie przekroczymy raczej 30 zł. Myślę, że to ciekawa alternatywa, szczególnie dlatego, że elementy tego typu są drogie i często nie pasują idealnie. My mamy swobodę i możemy samodzielnie wybrać sobie kształt elementu.
Ta metoda nie musi nam służyć jedynie do robienia nowych elementów. Świetnie sprawuje się także w przypadku naprawy pęknięć w bakach, błotnikach itd. Laminatem można zakleić każdą dziurę, jednocześnie zyskując wysoką wytrzymałość naprawionego ubytku.
(Resztę zdjęć wrzucę, po skończeniu wszystkich prac)
Napisano dla MOTOMANIACY.COM
Wykonywanie elementów z laminatu poliestrowego
Regulamin działu
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Materiały umieszczone w tym dziale są w pełni autorstwa użytkowników forum MotoManiacy.com. Toteż są chronione prawem autorskim. Kopiowanie bądź rozpowszechnianie tych materiałów na innych stronach bez zgody ich autorów jest zabronione. Złamanie tej zasady będzie równoznaczne z popełnieniem plagiatu a to już jest wykroczenie zagrożone pozbawieniem wolności do lat dwóch, bądź karą grzywny. (Prawo Autorskie i Prasowe, rozdz. 14., art. 115)
Posty: 9
• Strona 1 z 1
Wykonywanie elementów z laminatu poliestrowego
Ostatnio edytowano 3 mar 2009, o 18:22 przez Hifman, łącznie edytowano 3 razy
-
Hifman - MotoManiak
- Posty: 295
- Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 16:48
- Lokalizacja: Zgorzelec
- Pojazdy: Renault 19 ph. II 1.9dT 1994r 90KM
A jak taka żywica ze stalą wiąże? Pomyślałem o pokryciu całego baku wewnątrz po odrzdzewianiu. Raz na zawsze
Gmole, przyczepki, wózki boczne, przeróbki moto? Taaaaak Toczenie, spawanie, elektryka i inna "rzeźba" - jak ktoś potrzebuje
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
Sprzedam:
-części do silnika Jawki, prawie wszystkie, regenerowane lub nowe. @ komplety "flaków" i komplet karterów
Mój moto FAQ - fakty, mity, porady
-
c64club - MotoManiak
- Posty: 1408
- Dołączył(a): 25 paź 2008, o 19:40
- Lokalizacja: Katowice
- Pochwały: 13
- Pojazdy: Komar 2320, Ogar 200 z silnikiem Lifan 139, Kingway Naked 50, Romet K125 z wózkiem bocznym
Ja jako formy używam zazwyczaj pianki do okien bądź styropianu Ładnie rzeźbimy pożądany kształt i nakładamy włókno z żywicą
hmm a patent z drutem jest mi coś znajomy
hmm a patent z drutem jest mi coś znajomy
Zdravim =MRS=
Pro-Mastah Weteran
Elektronika, elektryka, mechanika pojazdowa i użytkowa.
Pro-Mastah Weteran
Elektronika, elektryka, mechanika pojazdowa i użytkowa.
-
Marek - *supporting
- Posty: 2179
- Dołączył(a): 5 paź 2007, o 00:32
- Lokalizacja: Oberschlesien - Ratibor
- Pojazdy: In Comming >> MT SM XX
c64club napisał(a):A jak taka żywica ze stalą wiąże? Pomyślałem o pokryciu całego baku wewnątrz po odrzdzewianiu. Raz na zawsze
Wiąże dobrze ze stalą, tylko musisz pamiętać o tym, że stal ma być odtłuszczona i najlepiej lekko przeszlifowana (ja w miejscu mocowania błotnika wstawiłem aluminiową blaszkę o gr. 2mm). Żywica jest dość gęsta i wszystko zalepi dookoła. Nie wiem czy w takim wydaniu to się spisze, ale musisz uważać na wszystko bo kranik i gwinty od kranika zaklei na 100%.
-
Hifman - MotoManiak
- Posty: 295
- Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 16:48
- Lokalizacja: Zgorzelec
- Pojazdy: Renault 19 ph. II 1.9dT 1994r 90KM
wiem że robiłeś ten błotnik dość dawno ale masz może zdjęcia skończonego
błotnika ja będę naprawiał błotnik w bartonie i chcę zobaczyć jak wygląda po skończeniu może zrobię od podstaw
błotnika ja będę naprawiał błotnik w bartonie i chcę zobaczyć jak wygląda po skończeniu może zrobię od podstaw
Raz Motór był chory i leżał w łóżeczku. Przyszedł pan doktor i pyta się co jest motóreczku? Ach Spornik mnie boli, Swędzi mnie rura, gaźnik mam chory i pęknięte zawory
-
krzysieksr50/s51 - MotoManiak
- Posty: 194
- Dołączył(a): 20 sie 2007, o 14:32
- Lokalizacja: Gubin
-
Hifman - MotoManiak
- Posty: 295
- Dołączył(a): 18 wrz 2007, o 16:48
- Lokalizacja: Zgorzelec
- Pojazdy: Renault 19 ph. II 1.9dT 1994r 90KM
ja chce sobie wykonać hand bary takim sposobem
a nie wiecie ile kosztował ten zestaw włókno i klei ?
taki mały.
a nie wiecie ile kosztował ten zestaw włókno i klei ?
taki mały.
- cross2900
- MotoManiak
- Posty: 2350
- Dołączył(a): 8 lut 2008, o 09:44
- Pochwały: 15
-
marcing17 - MotoManiak
- Posty: 3722
- Dołączył(a): 19 kwi 2007, o 20:31
- Pochwały: 1
- Pojazdy: Romet Pony 50M-2, Komar 2350, BMW E30 316i Coupe
Posty: 9
• Strona 1 z 1
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 211 gości