Witam. Obecnie na naszym rynku jest dostępna cała masa różnych olejów do mieszanek paliwowych, od mineralnych, poprzez półsyntetyczne aż do pełnych syntetyków. Nierzadko różni producenci mają w swojej ofercie po kilka olejów tej samej klasy, spełniających te same normy, a różniące się chyba jedynie etykietką.
Oleje można pokatalogować według amerykańskich norm jakościowych (API) oraz japońskich (JASO), które wyglądają następująco:
API TA – Oleje do dwusuwów starszej konstrukcji
API TB – Oleje do dwusuwów średnioobciążonych współczesnej konstrukcji
API TC – Oleje do współczesnych silników dwusuwowych narażonych na największe obciążenia
JASO FA – Oleje do silników dwusuwowych starszej konstrukcji
JASO FB – Oleje do średnioobciążaonych silników dwusuwowych współczesnej konstrukcji
JASO FC – Oleje do mocno obciążonych silników dwusuwowych współczesnej konstrukcji
JASO FD – Oleje do dwusuwów bazujące na JASO FC, o podwyższonej zawartości detergentów.
Jak to wygląda w praktyce? Czy rzeczywiście oleje o wyższych normach, przeznaczone do współczesnych dwusuwów nie nadają się do starszych konstrukcji jak np. Komar, WSK itp.?
Przykładowo - do standardowego silnika przy Komarze producent zalecał dolewanie do paliwa oleju Lux 10 lub Mixol S w proporcji 1:25 w okresie docierania i 1:30 po zakończonym okresie docierania.
Współczesne oleje syntetyczne rozrabia się z benzyną w stosunku 1:50 lub nawet 1:100 (zalecenia różnych producentów) i jak to się ma do starszych konstrukcyjnie dwusuwów, które mają m.in. tulejki na główce korbowodu zamiast łożyska?
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Posty: 18
• Strona 1 z 2 • 1, 2
-
dieludolfs - #mod
- Posty: 8314
- Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
- Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
- Pochwały: 41
- Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Nie jestem ani zawodowym mechanikiem ani chemikiem ale wydaje mi się po prostu że te współczesne oleje do dwusuwów są po prostu lepszej jakości, dlatego producenci zalecają uboższe mieszanki. Rozbierałem dziewiczy silnik z Rometa Charta, który jeździł całe życie na miksolu i nagaru na głowicy było 2-3mm nie wspominając o reszcie. Po remoncie lałem orlenowską "malinówke" i jak ściągnąłem kontrolnie głowice po 1.5 tyś km było czysto, na tłoku można było nabite numery odczytać (proporcje 1:50) i wszystko było w porządku dotarte. Teraz do czerwonego i pomarańczowego Ogara 200 1:50 a do Jawy 1:40 leje "malinówke" i wszystko hula A nie jest to jakiś mega drogi olej
-
tombo22 - MotoManiak
- Posty: 315
- Dołączył(a): 20 sty 2011, o 18:34
- Pochwały: 6
- Pojazdy: Jawa TS 350 638.1 Passerati B6 140HP Romet Ogar 200x2
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
W kwestii olejów do 2T:
1. Oleje starszej generacji (np. Mixol) charakteryzują się słabymi właściwościami płuczącymi oraz smarnymi - zostawiają dużo nagaru, słabo smarują, a także często mają krótszą żywotność od nowszych produktów.
2. Zastosowanie lepszego oleju (czyli o lepszych właściwościach smarnych oraz o lepszych właściwościach płuczących) może spowodować wypłukiwanie nagaru i uszkodzenie silnika poprzez uwolnienie "ciała obcego".
Czym się różni olej do 2T od zwykłego oleju silnikowego? Posiada dodatki ułatwiające mieszanie i detergenty, nie posiadając uszlachetniaczy podnoszących jego trwałość. Na ogół przyjmuje się, że mieszanka ma około 1 miesiąca trwałości.
1. Oleje starszej generacji (np. Mixol) charakteryzują się słabymi właściwościami płuczącymi oraz smarnymi - zostawiają dużo nagaru, słabo smarują, a także często mają krótszą żywotność od nowszych produktów.
2. Zastosowanie lepszego oleju (czyli o lepszych właściwościach smarnych oraz o lepszych właściwościach płuczących) może spowodować wypłukiwanie nagaru i uszkodzenie silnika poprzez uwolnienie "ciała obcego".
Czym się różni olej do 2T od zwykłego oleju silnikowego? Posiada dodatki ułatwiające mieszanie i detergenty, nie posiadając uszlachetniaczy podnoszących jego trwałość. Na ogół przyjmuje się, że mieszanka ma około 1 miesiąca trwałości.
-
Angler - Zwycięzca konkursu
- Posty: 2224
- Dołączył(a): 12 sie 2007, o 20:33
- Lokalizacja: Rawicz
- Pochwały: 9
- Pojazdy: Yamaha XS 400 27 KM, Opel Meriva 1,7CDTI 100kuni, Keeway Cruiser 18 koników i Peżo ludix mocy b/d.
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
tombo22, mam podobne spostrzeżenia z mineralnym olejem Mixol. Od nowości jestem posiadaczem Ogara 205, który do dnia dzisiejszego ma przejechane 1700km. Silnik od zawsze był eksploatowany tylko i wyłącznie na oleju Mixol S. Gdy kiedyś zajrzałem do kolanka wydechowego to byłem zszokowany ilością nagaru jaki tam się znajdował, natomiast jak wygląda reszta tj. głowica itp. to już nie wiem. Głównie z tego właśnie powodu chciałem zmienić olej na jakiś lepszy, który nie zostawia tyle syfu w silniku.
Swego czasu miałem zielony olej półsyntetyczny do pilarek Stihl. Producent sprzętu zaleca stosowanie go w proporcji 1:50 z paliwem. Po zalaniu go do Komara w zalecanej przez producenta motoroweru proporcji 1:30 miałem wrażenie, że silnik nie jest w stanie go przepalić - strasznie kopcił, z wydechu pluł olejem, miał problemy z wkręcaniem się na obroty. Proporcji 1:50 bałem się stosować ze względu na starszą konstrukcję silnika (m.in. tulejka na główce korbowodu) i obawiałem się zatarcia tych podzespołów.
Kolejny olej jaki wpadł mi w ręce to półsyntetyk Liquy Moly 1052. Posiada on dużo lepsze normy jakościowe w porównaniu do mixolu i co najważniejsze - producent oleju pozwala go na stosowanie w proporcji 1:30. Tak wygląda etykieta:
Przygotowałem świeżą mieszankę 1:30, zalałem zbiornik, odpaliłem silnik i... motorower (inny niż ten testowany na Stihlu) pracuje prawidłowo, nie ma problemu z przepałem paliwa, mniej kopci. Generalnie byłem z niego zadowolony aż do momentu, gdy rozebrałem silnik i ujrzałem to:
Wszystko było dokładnie wyczyszczone przy remoncie silnika wykonanym w 2017r. Motor przez ten czas przejechał może ze 30km i był kilka razy "przepalony" do momentu zagrzania silnika, więc po tak krótkim czasie nie spodziewałem się aż takiego syfu. Tłok i głowica były znacznie zawalone nagarem, który ciężko było zmyć. Z racji, że olej od tego producenta nadawał się do komara, postanowiłem przejść o level wyżej i zakupić pełny syntetyk. Dla przykładu - Liqui Moly 2 T Synth Scooter Race
https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Motorbi ... er-Race/69
(nie sugerujcie się ceną, w tym sklepie jest mocno zawyżona)
Co jak co, ale 1:100 to dla mnie kosmos. Na 1 litr benzyny 10ml oleju - przecież to jest tyle co nic. Nie wierzę, że ten olej jest aż tak mocno skondensowany.
Tutaj jeszcze jako ciekawostka inne oleje od tego producenta o tych samych parametrach, które różnią się chyba tylko i wyłącznie etykietą:
https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Motorbi ... th-Race/70
https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Motorbi ... ace-1L/200
W tym momencie zwariowałem i otworzyłem dyskusję, bo już sam nie wiem co wybrać i w jakich proporcjach lać
Swego czasu miałem zielony olej półsyntetyczny do pilarek Stihl. Producent sprzętu zaleca stosowanie go w proporcji 1:50 z paliwem. Po zalaniu go do Komara w zalecanej przez producenta motoroweru proporcji 1:30 miałem wrażenie, że silnik nie jest w stanie go przepalić - strasznie kopcił, z wydechu pluł olejem, miał problemy z wkręcaniem się na obroty. Proporcji 1:50 bałem się stosować ze względu na starszą konstrukcję silnika (m.in. tulejka na główce korbowodu) i obawiałem się zatarcia tych podzespołów.
Kolejny olej jaki wpadł mi w ręce to półsyntetyk Liquy Moly 1052. Posiada on dużo lepsze normy jakościowe w porównaniu do mixolu i co najważniejsze - producent oleju pozwala go na stosowanie w proporcji 1:30. Tak wygląda etykieta:
Przygotowałem świeżą mieszankę 1:30, zalałem zbiornik, odpaliłem silnik i... motorower (inny niż ten testowany na Stihlu) pracuje prawidłowo, nie ma problemu z przepałem paliwa, mniej kopci. Generalnie byłem z niego zadowolony aż do momentu, gdy rozebrałem silnik i ujrzałem to:
Wszystko było dokładnie wyczyszczone przy remoncie silnika wykonanym w 2017r. Motor przez ten czas przejechał może ze 30km i był kilka razy "przepalony" do momentu zagrzania silnika, więc po tak krótkim czasie nie spodziewałem się aż takiego syfu. Tłok i głowica były znacznie zawalone nagarem, który ciężko było zmyć. Z racji, że olej od tego producenta nadawał się do komara, postanowiłem przejść o level wyżej i zakupić pełny syntetyk. Dla przykładu - Liqui Moly 2 T Synth Scooter Race
https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Motorbi ... er-Race/69
(nie sugerujcie się ceną, w tym sklepie jest mocno zawyżona)
Syntetyczny olej przeznaczony do silników motocykli 2-suwowych.Ogranicza ilość dymu w spalinach, a także utrzymuje silnik i świece zapłonowe w czystości. Zapobiega powstawaniu nagaru w układzie wydechowym. Zapewnia maksymalne smarowanie dla silnika. Przewyższa wymagania wielu producentów silników na całym świecie.
Zastosowanie:
Do silników 2-suwowych chłodzonych powietrzem lub wodą ze smarowaniem osobnym lub mieszanym. Stosunek mieszanki wynosi 1:100, według zaleceń producenta.
Co jak co, ale 1:100 to dla mnie kosmos. Na 1 litr benzyny 10ml oleju - przecież to jest tyle co nic. Nie wierzę, że ten olej jest aż tak mocno skondensowany.
Tutaj jeszcze jako ciekawostka inne oleje od tego producenta o tych samych parametrach, które różnią się chyba tylko i wyłącznie etykietą:
https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Motorbi ... th-Race/70
https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Motorbi ... ace-1L/200
W tym momencie zwariowałem i otworzyłem dyskusję, bo już sam nie wiem co wybrać i w jakich proporcjach lać
-
dieludolfs - #mod
- Posty: 8314
- Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
- Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
- Pochwały: 41
- Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Pilarki cały czas pracują na pełnym gazie, może dlatego silnik komara nie był w stanie tego przepalić Spróbuj może robić uboższą mieszankę i będzie mniejszy problem z nieprzepalaniem oleju.
-
tombo22 - MotoManiak
- Posty: 315
- Dołączył(a): 20 sty 2011, o 18:34
- Pochwały: 6
- Pojazdy: Jawa TS 350 638.1 Passerati B6 140HP Romet Ogar 200x2
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Olej Stihla już dawno przepalił Opel i pozostało po nim wspomnienie Teraz szukam jakiejś nowej alternatywy i rozważałem ten Liqui Moly 1053, ale te proporcje zaczynają mnie przerażać.
Teraz nasuwa się jeszcze kilka pytań:
Czy nie wynika to przypadkiem z kwestii innej konstrukcji silnika? Przykładowo - olej w normie Jaso FC - jak sama norma mówi jest projektowany dla mocno obciążonych silników współczesnej konstrukcji, co za tym idzie - konstruktorzy nowszych silników będą zalecali tylko oleje spełniające te normy. Z racji takiej, że silnik ma inne technologicznie rozwiązania to można stosować mniejszą ilość oleju. W takim przypadku stosowanie oleju w mniejszej proporcji w starszych silnikach mogłoby się nie sprawdzić.
W teorii tak jest, ale w praktyce... czy stosowanie tego oleju uwolni wydech z wieloletniego nagaru? Według mnie mało prawdopodobna opcja.
Teraz nasuwa się jeszcze kilka pytań:
tombo22 napisał(a):wydaje mi się po prostu że te współczesne oleje do dwusuwów są po prostu lepszej jakości, dlatego producenci zalecają uboższe mieszanki
Czy nie wynika to przypadkiem z kwestii innej konstrukcji silnika? Przykładowo - olej w normie Jaso FC - jak sama norma mówi jest projektowany dla mocno obciążonych silników współczesnej konstrukcji, co za tym idzie - konstruktorzy nowszych silników będą zalecali tylko oleje spełniające te normy. Z racji takiej, że silnik ma inne technologicznie rozwiązania to można stosować mniejszą ilość oleju. W takim przypadku stosowanie oleju w mniejszej proporcji w starszych silnikach mogłoby się nie sprawdzić.
Angler napisał(a):Zastosowanie lepszego oleju (czyli o lepszych właściwościach smarnych oraz o lepszych właściwościach płuczących) może spowodować wypłukiwanie nagaru i uszkodzenie silnika poprzez uwolnienie "ciała obcego".
W teorii tak jest, ale w praktyce... czy stosowanie tego oleju uwolni wydech z wieloletniego nagaru? Według mnie mało prawdopodobna opcja.
-
dieludolfs - #mod
- Posty: 8314
- Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
- Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
- Pochwały: 41
- Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
dieludolfs, z wydechu to nie wypłucze, ale wyobraź sobie, jakiego bajzlu może narobić urwany z głowicy płat nagaru. Ponoć kiedy stihl wchodził na Polski rynek to był to częsty problem. Ludzie lali mixol, co jaki czas wlali coś lepszegi i nagle znikała kompresja. Prawda jest taka, że po remoncie im lepszy olej wlejesz tym lepiej (ale też bez przesady- uszlachetniacze w oleju mogą powodować objawy jakie opisałeś) i co najważniejsze dobry olej nie będzie ulegał spalaniu w 2T - nie będzie produkował nagaru.
-
Angler - Zwycięzca konkursu
- Posty: 2224
- Dołączył(a): 12 sie 2007, o 20:33
- Lokalizacja: Rawicz
- Pochwały: 9
- Pojazdy: Yamaha XS 400 27 KM, Opel Meriva 1,7CDTI 100kuni, Keeway Cruiser 18 koników i Peżo ludix mocy b/d.
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Legendy głoszą że syntetyki mają właściwości "czyszczące" i dlatego rozpuszczają nagar po olejach mineralnych
-
tombo22 - MotoManiak
- Posty: 315
- Dołączył(a): 20 sty 2011, o 18:34
- Pochwały: 6
- Pojazdy: Jawa TS 350 638.1 Passerati B6 140HP Romet Ogar 200x2
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Taka luźna dygresja. Moja Cz kupiona z przebiegiem jak dotrze pamiętam +-3500km od zawsze jeździła na czymś klasy Miksolu. Przynajmniej takie miałem wrażenie po zdjęciu głowic czy otwarciu wydechów. Po kupnie przez chwilę testowałem różne oleje, tak jak Ludi pisałeś, ale większość kilometrów zrobiłem na "malince" z Orlenu. Czesia nie miała zbyt ciężkiego życia, niestety po ok 12tys km (łącznie 15tys od nowości) zaczęły się problemy z rozruchem, dające objawy uszkodzonego czoła wału. I tu pojawia się pytanie, niefart, czy jednak ten olej to kaszana? W pozostałych piździkach mam takie przebiegi roczne, że i na Superolu byłoby świetnie dlatego będę obserwować temat, ponieważ bardzo ciekawią nie opinie innych o tym oleju.
-
Tomek - #mod
- Posty: 8664
- Dołączył(a): 28 lut 2008, o 20:08
- Lokalizacja: Dirksland, NL
- Pochwały: 75
- Pojazdy: Trzy francuzy i inne gruzy :F
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Tomek, zasadniczo "Czerwony Orlen" spełnia te same normy co oleje "Stihla", które są zalecane przez producenta w piłach spalinowych (czyli w bardzo prymitywnych i uproszczonych silnikach).
-
Angler - Zwycięzca konkursu
- Posty: 2224
- Dołączył(a): 12 sie 2007, o 20:33
- Lokalizacja: Rawicz
- Pochwały: 9
- Pojazdy: Yamaha XS 400 27 KM, Opel Meriva 1,7CDTI 100kuni, Keeway Cruiser 18 koników i Peżo ludix mocy b/d.
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Ja tam leje do simsona od kiedy zrobiłem silnik castrola power 1 racing 2t i zero nagaru po 3k km.Znajomy lał u siebie to po 6k też było czysto a nie to co po mixolu
-
Posimsonowany - MotoManiak
- Posty: 533
- Dołączył(a): 4 lis 2017, o 18:35
- Lokalizacja: Puławy
- Pochwały: 14
- Pojazdy: Simson s51 enduro 1987, fiat 125p 1990, ursus c360 1982
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Posimsonowany, w jakich proporcjach stosujesz ten olej?
-
dieludolfs - #mod
- Posty: 8314
- Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
- Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
- Pochwały: 41
- Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
dieludolfs, zapewne 1:50 tak jak jest to zalecane we wszystkich cywilizowanych sprzętach. I pamiętaj, że w przypadku komarka czy WSK zalecano mieszankę 1:33 w czasach gdy jedyny wybór w olejach do 2T to był Lux i Miksol.
-
Angler - Zwycięzca konkursu
- Posty: 2224
- Dołączył(a): 12 sie 2007, o 20:33
- Lokalizacja: Rawicz
- Pochwały: 9
- Pojazdy: Yamaha XS 400 27 KM, Opel Meriva 1,7CDTI 100kuni, Keeway Cruiser 18 koników i Peżo ludix mocy b/d.
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Angler, zastanawia mnie tylko, czy obroty na jakich pracuje silnik nie ma wpływu na to, czy olej spełni swoje zadanie. CZ ma charakterystykę silnika trochę jak w samochodzie, cały czas jedzie się na 2.5-3tys obr, a więc na wszystkich elementach występuje duże obciążenie. Sytuacji nie poprawia hamowanie silnikiem. Małe silniczki w Simsonach, a jeszcze bardziej w piłach pracują na dużo wyższych obrotach, przy mniejszych momentach.
I teraz tak sobie myślę, czy na takim oleju z piły nie dochodzi np do zrywania filmu olejowego, lub innych nieprzewidzianych przez producenta zjawisk. Przykładowo olej Stihl, przeznaczony do kosiarek w CZ mieszany 1:40 dawał taką zasłonę dymną, że nie zużyłem nawet butelki. Orlen w tej samej proporcji dymił tylko przy maksymalnym obciążeniu silnika. Mimo tej samej klasy oleju
Czyżby przeznaczenie oleju do kos/pił lub do motocykli nie było wzięte znikąd?
Ciekawi mnie jak te oleje sprawdzają się w autach 2T, czy czy charaktertstyka silnika ma tu coś do rzeczy. A może są jakieś badania, najlepiej na hamowni, gdzie sprzedano różne oleje?
I teraz tak sobie myślę, czy na takim oleju z piły nie dochodzi np do zrywania filmu olejowego, lub innych nieprzewidzianych przez producenta zjawisk. Przykładowo olej Stihl, przeznaczony do kosiarek w CZ mieszany 1:40 dawał taką zasłonę dymną, że nie zużyłem nawet butelki. Orlen w tej samej proporcji dymił tylko przy maksymalnym obciążeniu silnika. Mimo tej samej klasy oleju
Czyżby przeznaczenie oleju do kos/pił lub do motocykli nie było wzięte znikąd?
Ciekawi mnie jak te oleje sprawdzają się w autach 2T, czy czy charaktertstyka silnika ma tu coś do rzeczy. A może są jakieś badania, najlepiej na hamowni, gdzie sprzedano różne oleje?
-
Tomek - #mod
- Posty: 8664
- Dołączył(a): 28 lut 2008, o 20:08
- Lokalizacja: Dirksland, NL
- Pochwały: 75
- Pojazdy: Trzy francuzy i inne gruzy :F
Współczesne oleje syntetyczne 2t do starego dwusuwa?
Tomek napisał(a): Przykładowo olej Stihl, przeznaczony do kosiarek w CZ mieszany 1:40 dawał taką zasłonę dymną, że nie zużyłem nawet butelki.
Miałem ten sam problem w Komarze, silnik nie był w stanie go przepalić w dedykowanej przez producenta motoru proporcji 1:30
Angler napisał(a):dieludolfs, zapewne 1:50 tak jak jest to zalecane we wszystkich cywilizowanych sprzętach. I pamiętaj, że w przypadku komarka czy WSK zalecano mieszankę 1:33 w czasach gdy jedyny wybór w olejach do 2T to był Lux i Miksol.
Nie jestem do końca przekonany czy zmiana proporcji była spowodowana lepszą jakością olejów, czy może inną konstrukcją silnika.
Co jeżeli jakiś desperat by wlał do dozownika w nowym skuterze kultowego Mixolu? W takim przypadku sprzęt by się momentalnie zatarł.
-
dieludolfs - #mod
- Posty: 8314
- Dołączył(a): 14 wrz 2009, o 21:47
- Lokalizacja: Bądkowo k.Włocławka.
- Pochwały: 41
- Pojazdy: Mercedes E300 turbodiesel T-Modell
Posty: 18
• Strona 1 z 2 • 1, 2
Kto przegląda forum
Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 347 gości